Gebit bij jonge katjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door beestenbende »

hmm, ik heb al jaren katten, maar nog nooit van gehoord, dat ze net als mensen wisselen... :oops: Ah, weer wat geleerd, ben benieuwd waar ze het dan laten...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sandra W »

Ze slikken hun losse tanden meestal gewoon door tijdens het eten, maar heel soms (als je geluk hebt) vind je wel een een hoektandje.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sweatsticky »

Die van mij stinkt nu zo uit haar bekkie...is dat normaal tijdens het wisselen? :shock:
Haar tandjes en haar bekje zien er gewoon goed en gezond uit...
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Muizenis »

Die donderstraaltjes van mij hadden daar niet zoveel last van maar sommige katten schijnen inderdaad flink te stinken... :shock: Over de leeftijd van jouw katje schreef je dat het asiel haar op ca. 3 maanden oud heeft geschat wanneer het katje dus echt tenger is kan het asiel dus een té jonge schatting gemaakt hebben! Bij kittens van die leeftijd doen ze dat bijna altijd n.a.v. het gewicht (de eerder genoemde 100 gr. per week) Het betreft dus duidelijk een schatting van wat nu een tengere poes blijkt te zijn en ze kan dan, bij nader inzien, best twee weken ouder zijn.

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sandra W »

Sommige katten of kittens gaan enorm stinken van het soort eten (blikvoer) wat ze krijgen. In dat geval kun je beter hoogwaardige brokjes geven en beginnen met het poetsen van hun tanden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Muizenis »

Ah, weer wat geleerd, ben benieuwd waar ze het dan laten...

Onder het kussentje van hun mandje... dan komt namelijk de kattentandjesfee die ze 's nachts omruild voor een heerlijk poezensnoepje ;-)

Groet, Pauline
:lol: :lol: :lol:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sweatsticky »

Sommige katten of kittens gaan enorm stinken van het soort eten (blikvoer) wat ze krijgen. In dat geval kun je beter hoogwaardige brokjes geven en beginnen met het poetsen van hun tanden.

groeten,
Sandra
Die van mij krijgt geen blikvoer, alleen harde brokjes van RC voor kittens.
Over de leeftijd van jouw katje schreef je dat het asiel haar op ca. 3 maanden oud heeft geschat wanneer het katje dus echt tenger is kan het asiel dus een té jonge schatting gemaakt hebben! Bij kittens van die leeftijd doen ze dat bijna altijd n.a.v. het gewicht (de eerder genoemde 100 gr. per week) Het betreft dus duidelijk een schatting van wat nu een tengere poes blijkt te zijn en ze kan dan, bij nader inzien, best twee weken ouder zijn.

Inderdaad het is een schatting, dus ik ga er maar vanuit dat dat wisselen van de tandjes wel goed zit...
Toen ze de DA haar leeftijd schatte deed hij dat naar aanleiding van haar gebit dus het zal wel ongveer goed zitten...
2 weekjes verschil zou kunnen...

Groetjes, Sweatsticky
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Tommy2008 »

Ben ondertussen eigenaresse van tommy's tweede snijtand en een kiesje !
1 getrokken tijdens castratie omdat die los zat en van de week 1 getrokken omdat de melksnijtand er zat maar ook al de blijvende snijtand ! vaag gezicht was dat zeg !
En ja toen het drama ...me dochter speelt graag met tommy ...hij heeft zo'n stok met een muis eraan , maar die muis is niet interesant maar de stok en ja hoor een ongelukje ...beet op het stokje met spelen en bleef vast zitten en toen bleef zijn melkkiesje met een stukje eraan zitten :icon_shifty: Dus hoppa weer naar dierenarts ...maar die zei het stukje wat aan het kiesje zit is een stukje opgeloste wortel dus daar zal snel een nieuw kiesje komen ! Pfff ...wat zijn melkkiesjes klein !
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door lievelijn »

wat leuk! *stiekem beetje jaloers kijkt*
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sweatsticky »

Vandaag bij de dierenarts geweest voor de tweede enting. Meteen even gevraagd of de DA het bekje van Zoe even na wilde kijken....en alles was goed!! :grin: Tandjes en tandvlees zag er allemaal netjes uit. Zoe is volledig gezond.
Zoe was zo onder de indruk van een andere omgeving dat ze alles toe liet. Volgens mij heeft ze niet eens gemerkt dat ze een spuitje kreeg....hihi ;-)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door rieneke »

altijd fijn he, een ok stempel!
gefeliciteerd :smile:
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sweatsticky »

THNX!
Is zeker fijn om te weten dat alles helemaal goed is... :thup:
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door moppie »

hmmm ik heb bij ons tijger helemaal niets gemerkt van tandwisseling , weet niet eens of ie al gewisseld heeft ?? :???:
heb nog nooit een tandje gevonden ofzo ?
hijs nu 7 maanden geweest , dus als ik het goed begrijp heeft ie al gewisseld ? waar zijn die tandjes dan vraag ik me dan af ?
bij ons tony zal ik er eens op gaan letten ;-)
lijkt me wel leuk om zo'n tandje te kunnen bewaren :)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door rieneke »

ze slikken de tandjes door, en poepen ze weer uit.
het is mij ook nog nooit gelukt een tandje te scoren :roll:
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door moppie »

daar heb ik zelfs ook nog nooit bij stil gestaan om te zoeken in de ontlasting :???:
als ze al te vinden zijn , het zullen wel hele kleine tandjes zijn :lol:
nou ja bij onze tony herkansing nu ga ik er echt op letten! :lol:
iedere dag een gebitscheck hahaha
Plaats reactie