Wisselen van het gebit

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Marijke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2007 16:09

Wisselen van het gebit

Bericht door Marijke »

Hallo allemaal, ik ben vrij nieuw hier. Wij hebben een katertje van 3 1/2 maand oud en hij heet Olivier. Eigenlijk Ollie... :-P
Nu had ik een vraagje. Wisselt een kat ook van gebit? Dus verliest hij nog zijn melktanden? Of hebben ze meteen "goede" tanden...Ik kan het nergens zo snel vinden. En wanneer moet ie dan gaan wisselen?
Dank jullie :grin:
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Hoihoi welkom hier,
Een kat wisseld inderdaad ook. Met welke leeftijd durf ik niet zo goed te zeggen met een maand of 4?

Er komen vast nog meer reakties.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Onze Tux wisselt op dit moment tandjes. Hij is gisteren 16 weekjes geworden.

We hebben nog geen tandjes gevonden van hem, maar hij heeft een heel lief gaatje in zijn bekkie, tussen zijn hoektanden, in dat rijtje, in de onderkaak, mist een tandje.

We merken wel dat Tux nu moeite heeft zijn brokken weg te krijgen. We verweken ze dan ook in melk, zodat-ie ze beter weg krijgt.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hoi,

welkom hier. Als ik mij goed herinner wisselt een kat zo tussen de 4 en 6 maanden.

Meestal merk je er niets van. De nieuwe, goede, volwassen tanden groeien eerst naast de oude. Als ze "klaar" zijn, vallen de oude er gewoon uit. De kans dat je die vind is zeer klein.
Heel veel last hebben ze er meestal niet van. Ik heb wel gemerkt dat ze dan meer willen bijten, net als kleine kinderen eigenlijk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit is het wisselschema dat ik op het internet vond:

Soort tand/kies: Melkgebit -> Volwassen gebit
Snij(voor)tanden: 2-3 weken -> 3-4 maanden
Hoektanden: 3-4 weken -> 5-6 maanden
Kiezen: 3-6 weken -> 4-6 maanden
Verstandskiezen: niet aanwezig -> 5-6 maanden

groeten,
Sandra
Marijke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2007 16:09

Bericht door Marijke »

Dank jullie wel. Ik zal af en toe eens in z'n lieve bekkie kijken... :-P
Marijke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2007 16:09

Bericht door Marijke »

:-P Toevallig van de week een tandje gevonden.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

let er ook op dat zijn hoektandjes van zijn melkgebit allemaal eruit zijn. Soms blijft er een zitten en dit kan de glazuurlaag van zijn normale gebit aantasten
True love is the love from an animal
evenck
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2008 16:55

Re: Wisselen van het gebit.

Bericht door evenck »

Sandra,

Je gaf in je bericht een wisselschema aan, zie ook onderstaand. Betekent dit dat het melkgebit voor de snijtanden 2-3 weken in de mond zit, of dat het wisselen zolang duurt?

Heeft iemand enig idee hoe snel de nieuwe tanden naar voren komen? Onze kater van 4 maanden heeft ze een week of 3 verloren, en heeft er nog geen nieuwe voor in de plaats gekregen.

Hoor het graag!

Groetjes,

Edwin

Soort tand/kies: Melkgebit -> Volwassen gebit
Snij(voor)tanden: 2-3 weken -> 3-4 maanden
Hoektanden: 3-4 weken -> 5-6 maanden
Kiezen: 3-6 weken -> 4-6 maanden
Verstandskiezen: niet aanwezig -> 5-6 maanden
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wisselen van het gebit.

Bericht door Sandra W »

Het schema betekent dat ze als ze ca. 2 à 3 weken oud zijn hun melksnijtandjes krijgen die ze dan als ze 3 à 4 maanden oud zijn gaan omwisselen naar volwassen snijtanden enz. enz. Zo lopen ze het hele schema door en als ze ca. 5 à 6 maanden oud zijn is hun gebit kompleet, maar nog wel erg klein. Hoe ouder ze worden hoe groter hun hoektanden worden tot ze helemaal volgroeid zijn. Jouw katje van 4 maanden is nu dus volop begonnen met het wisselen en het is bij iedere kat verschillend hoe lang het duurt voordat er een nieuwe tand of kies terugkomt.

Als katten ouder worden gaat hun gebit slijten en zo kan iemand die daar verstand van heeft (zoals een dierenarts) een globale schatting van de leeftijd van de kat maken aan de hand van het gebit. De eerste twee jaar zijn heel makkelijk in te schatten, maar de leeftijd van volwassen katten is erg lastig te zien (van ca. 2 tot ca. 10 jaar en vooral de katten van rond de 6 jaar) en daarna zijn oude katten ook weer heel makkelijk in te schatten.

Uiteraard kijkt men bij de schatting van de leeftijd ook naar de grootte van de kat, het geslacht, het gewicht, de algemene conditie, medische problemen (zoals ouderdomsklachten), hoe de vacht eruit ziet enz. En daarbij blijft het natuurlijk altijd een beetje gissen hoe oud ze precies zijn.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wisselen van het gebit.

Bericht door evaleeuw »

Afbeelding
:pdthlp: Tandje gevonden!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Enfranchise
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2008 20:38
Locatie: Rotterdam

Re: Wisselen van het gebit.

Bericht door Enfranchise »

ik vind de laatste paar weken ook telkens tandjes op de grond :grin:
eerst dacht ik van huh? maar na even nadenken kwam ik er snel achter dat ze tandjes wisselde
nu al 3 zwerf tandjes gevonden.

enigste nadeel hiervan is dat ze nu heel bijtgraag is :edoh: maarja dat komt wel weer goed!!
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wisselen van het gebit.

Bericht door evaleeuw »

nu dus al 4 tandjes gevonden... zie alleen pas 1 nieuw stompje doorkomen, klopt dit? Kan het langer duren voordat de nieuwe tandjes weer doorkomen?
Groetjes Eva
Gesloten