Tips om een kat in bad te doen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
shakira
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2003 14:20
Locatie: terneuzen

Tips om een kat in bad te doen?

Bericht door shakira »

Hoi zijn er hier ook mensen die hun poes in bad doen.
En zo ja met wat worden ze dan gewassen.
Shakira is al eens gewassen en heb dit met baby shampoo gedaan.
En daarna flink gepoederd met aardappel zetmeel en lekker geborsteld
en gefohnd.
Zijn er tips voor het wassen Shakira is een pers en absoluut niet bang van water.
Ben benieuwd wacht de reacties af.

de poes stinkt niet.
daarvoor doen we het niet ze komt wel eens buiten alleen achter,en dan loopt ze door de tuin (zand) dus grijze pootjes ipv wit.
en ze vind het niet erg dus waarom niet
ze is dan weer een klein bolletje wol als ze helemaal klaar is.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je de kat steeds moet wassen. Als het alleen de pootjes betreft, die kan ze zelf wel schoonhouden lijkt me. Als er geen duidelijke reden is om je kat te wassen, zou ik het ook niet doen. Het is namelijk geen Barbiepop maar een dier. Het verstoort anders alleen maar de talg- en vetregulatie van de huid en vacht. Dit hebben katten o.a. nodig om hun temperatuur op peil te houden, parasieten te weren en de vacht in conditie te houden. Het feit dat ze "weer een bolletje wol" is als ze klaar is, dat komt omdat je dan de voor katten belangrijke vet en talg hebt verwijderd.

Katten (net zoals mensen) die zichzelf spic & span houden, hebben steeds vaker moeite een afweer op te bouwen tegen bacterieën etc. Vandaar dat steeds meer mensen (en ook katten) sneller een huidallergie kunnen ontwikkelen.

Alleen als katten, wegens ziekte of zwakheid, zichzelf niet meer kunnen wassen of wanneer een kat is bedolven onder viezigheid is het aan te raden en dan alleen nog met speciale shampoo voor katten.

Een wekelijkse borstelbeurt (of voor een Pers 2x per week) zou afdoende moeten zijn.

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Boris komt ook zeer regelmatig met ontzettend smerige pootjes thuis, vooral als het regent of net regent heeft. Ik heb een nat washandje liggen en daarmee haal ik het ergste vuil eraf en de rest doet Boris keurig netjes zelf voordat hij als een blok in slaap valt. Boris heeft maar 1 favoriet stoeltje om te slapen in de woonkamer en daar heb ik een handdoek liggen die ik regelmatig verschoon. Verder slaapt hij ook bij ons op bed maar dan zijn z'n pootjes al weer schoon!
Ik snap ook niet zo goed waarom je een kat zou moeten wassen tenzij hij/zij echt helemaal onder de vlooien zit dan is wassen met speciale shampo de beste en snelste remedie!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb halflanghaarkatten en weeskatjes die onder de vlooien zaten, wel gewassen in een emmer met warm water. Ik zeepte ze dan in met groene zeep (verstoort de talgklierwerking niet) en spoelde ze goed af. Daarna met een handdoek lekker wrijven en de kat likt zichzelf verder schoon.
Katten met een erg klittende vacht kunnen af en toe gewassen worden met een speciaal middel (anti-klit) van de dierenspeciaalzaak. Maar je moet het echt niet te vaak doen; dat vermindert inderdaad de weerstand ernstig.
Als katten voor en show gewassen worden, hebben ze daarna weer 3 dagen nodig om de vacht zelf weer in conditie te krijgen (las ik in een Majesteit), dus bij shows worden de katten drie dagen van tevoren gewassen.
Voor het onderhouden van de vacht van (half-)langharen is inwrijven met zemelen en daarna goed uitborstelen al voldoende; de zemelen doen geen kwaad en zijn goed voor huid en vacht (uit Majesteit/Kattenboek)
Wassen met vlooienshamppo vind ik veel te belastend voor de kat; bovendien weet je niet of je echt alles eruitspoelt en dan likt de kat het spul op en krijgt het in de maag.
Gebruikersavatar
shakira
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2003 14:20
Locatie: terneuzen

Bericht door shakira »

ze gaat ook niet vaak in bad dit is nog maar 1 keer gedaan wil het nu binnenkort weer doen.
Dan is het bijna een jaar geleden.
En inderdaad als ze op haar bak gaat komt er wel eens iets mee als er iets aan haar kontje blijft zitten.
En als dat zo is dan gaat ze in de spoelbak warm water erin en shakira erin en dan even goed soppen want anders gaat het stinken.

Het was ook maar een vraag of er meer waren die hun poes in bad doen.

patricia
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Inderdaad kattenshampoo

Bericht door Sophie_nikita »

Hallo allemaal,
onze poes Nikita wast zichzelf heel slecht (haar hele lichaam) zodat we haar eens in de zoveel tijd in bad stoppen, daarna kan ze zichzelf dan weer een tijdje onderhouden. Het is een echte theemuts maar daaronder zit een rasechte tijger. Ik doe haar dan ook altijd een tuigje om voor de grip en handschoenen aan (van die gele) tegen de nagels en een dikke trui (ook tegen de nagels) zodat mijn moeder haar met gevaar voor eigen leven kan wassen ;) Het is me altijd een hele operatie..... :cool:
We gebruiken dan altijd een speciale kattenshampoo, van een of ander onbekend merk (die vonden we ergens in een oude dierenwinkel) maar ik geloof dat ze van beau beau ook kattenshampoo hebben, net als een geurtje zodat ze tussendoor even opgefrist worden (handig :razz: ) en uit amerika heb ik natte doekjes speciaal voor katten (net als die glorix doekjes maar dan anders) dat helpt ook goed. (o ja, als iemand nog tips heeft om je kat zich beter te laten wassen, je bent welkom, en is mijn kat de enige die dit niet goed kan??? ze is kortharig, gewoon geen ras)
Ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

Hai,
nou, onze kat kan het gewoon niet zo goed, of ze vind er geen bal aan, ze doet af en toe wel eens een likje, maar dat is het dan wel, en haar kont vind ze al helemaal vies, daar haalt ze haar neus voor op, en ik geef haar geen ongelijk, wat stinkt het bij haar zo, rond het staartgebied, maar na het wassen met shampoo kan ze het wel een tijdje bijhouden met een likje hier en daar...
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik doe Kitty van 18 jaar regelmatig onder de douche :douche: . Dit omdat ze zich door haar suikerziekte niet goed kan bewegen en ze zich niet meer overal kan wassen. Dus gaat ze na een tijdje een beetje ruiken en dan gaat ze weer even onder de douche. Ik gebruik hiervoor een speciale shampo voor katten en ze vindt het eigenlijk niet eens echt erg. Ik denk dat ze de warmte van het water ook wel lekker vind op haar stramme lichaam. En zolang ik niet in haar gezicht kom met het water laat ze het wel toe. Na het douchen wrijf ik haar goed droog en blijft ze nog een poosje op de warme badkamer om op te drogen zodat ze niet verkouden of ziek wordt. Verder doe ik mijn katten nooit onder de douche of in bad, ze kunnen zichzelf prima schoon houden.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Wij hebben het eigenlijk nog maar 1 keertje gedaan.
Het was toen we Pasha net hadden en ze zat met 'kattenluizen' , wormen, en nog eens vlooien. Zo zei de da toch. En ze zeiden dan po het asiel dat ze voor alles was ingeënt hé :???: Niet dus... :evil:
Ik was zwanger en wilde zeker dat alle beestjes verdwenen waren voor de kleine er was. dus bedachten we ook een bad maar ik zag dat niet goed zitten met m'n dikke buik.
Wat deden we dan... we hadden ze laten wassen in een hondensalon. Op een avond na de openingtijden zodat ze rustig alleen waren zonder honden uiteraard. Het was wel snel gedaan en ze hadden daar alle materiaal. Handig hoor, maar kost je geld hé :wink: .
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Resultaat wassen van een kat

Bericht door Iet »

Ik heb een vraagje:

Heeft iemand van jullie ervaring met het wassen van een kat?
We hebben een maine coon. We borstelen haar wel, toch vind ik dat haar haar de laatste tijd wat pluizig en viltig eruit ziet. Met name haar haren rond haar achterste zijn erg pluizig en klitten snel.
Zou haar een keer wassen kunnen helpen? Of wordt het dan alleen erger?
We hebben haar achterste wel eens onder de douche gezet, omdat ze zichzelf had bevuild (diarre met dat warme weer in juli). Maar dat was geen pretje! :-(
Heeft iemand misschien ervaringen met het naar een trimsalon gaan met de kat :?:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Feliscani Coons
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 23:54
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Feliscani Coons »

Je kunt ze gewoon wassen hoor, moet je alleen wel ff speciale shampoo kopen! Onze halve Coon was ik ook gewoon, hup onder de douche en soppen maar. Ze worden er heel erg mooi van!!

Grtjs!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi iet,

Je kan je poezel inderdaad zelf gewoon wassen, al word aangeraden dit niet te dikwijls te doen, om de beschermlaag van de haren en huid niet weg te wassen.
Je gebruikt best een schampoo voor dieren, die zijn afgesteld op hun huid, je vind ze in de betere dierenspeciaalzaken.
Schampoo voor katten is soms moeilijk te vinden, en dan kan je best een milde schampoo voor honden gebruiken, na de schampoo beurt nog een balsem beurt ( ook een merk voor hond of kat gebruiken), en daarna kan je haar drogen en kammen.
Je zal zien dat haar vacht daarna erg mooi en soepl valt.
Het lijkt me wel niet simpel om een kat die nog nooit gewassen geweest is, zelf onder handen te nemen, tenzij jij een erg rustig exemplaar hebt, dat alles maar laat gebeuren.
Je kan daarom denk ik beter op zoek naar een goed trimsalon voor handen en katten, denk dat je via internet wel iets kan vinden.
Als je kat dan wat gestrest is nadien, zal ze jouw in elk geval niks kwalijk nemen, ze zal niet de link leggen tussen "de verschrikkelijke wasbeurt en jouw :lol: "

Succes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
rood
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2007 20:13
Locatie: kort bij het water

poes wassen

Bericht door rood »

Onze poes is er eentje wit met zwart. Zij ziet er altijd beeldig netjes, proper uit. De laatste tijd echter is ze nogal zwart, ik bedoel vuil. Ik weet dat hier niet ver vandaan van die hele zwarte aarde/zand is en waarschijnlijk is dat nu haar lievelingsplek. Ik zou haar eens graag wassen. Hoe doe ik dat , waar moet ik op letten, welke shampoo gebruik ik ?

:roll:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als ze zichzelf niet mer goed schoon houdt en begint te klitten en te vervilten kun je haar best een keertje wassen, maar alleen als je vindt dat het echt nodig is en niet te vaak. Ze moet het uiteindelijk natuurlijk gewoon zelf doen.

Dit is de methode die ik zelf gebruik: zet haar in de gootsteen en zet een bak met lauwwarm water met een klein beetje speciale honden en kattenshampoo of zachte kindershampoo erin naast je kat, maak een washandje kletsnat en ga daarmee steeds over haar vacht tot ze zelf ook kletsnat is. Pak een borstel met rechte pennen of een grove kam en borstel/kam haar goed door.

Gooi vervolgens het waswater weg en doe wat lauwwarm water in de bak en ga weer met de washand over haar heen tot alle shampoo uit haar vacht is. Maak haar tenslotte goed droog met een handdoek voor je haar weer naar buiten laat (anders vat ze misschien kou).

Het kan zijn dat ze flink gaat tegenstribbelen dus hou haar goed vast en gebruik plastic keukenhandschoenen als je denkt dat dat nodig is. Zet haar in ieder geval niet in een vol bad of rechtstreeks onder de kraan, want uit ervaring kan ik je melden dat dat een drama is voor mens en kat ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Een van mijn drie katten heeft last van roos en de DA adviseerde een speciale shampoo daarvoor, maar t.rex gedroeg zich als een echte kat en krabte ons de kitlagen nog uit de douchebak bijkans. Geen succes dus wat mij betreft.
De DA zei vervolgens dat vitaminedruppels ook goed waren tegen roos, maar dan eet meneer zn brokjes niet meer.... Uiteindelijk bleek een dagelijkse kambeurt (voor een kortharige kater) de oplossing voor de roos, maar wassen doe ik bij geen van de drie... en zwarte poten van de modder ed hebben ze bijkans altijd... Hun voorkeur gat uit naar het dikste vuil afvegen aan onze kleding of bank en de rest zelf poetsen ;-)
Gesloten