Kitten heeft diarree, wat nu?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Pikachu »

Ja, maar geef je het dan ook twee keer 7 dagen met een pauze tussen? Ik dacht dat dat een typische behandeling tegen parasieten was :D maar ik kan mis zijn hoor.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Antibiotica werd meegegeven preventief omdat hij toch vermoeden had dat er iets verkeerd zat (parasieten worden ook vaak gemist bij de analyse van de ontlasting). Op die manier konden we ook bepaalde voedselallergie uitsluiten. Ik moet zeggen dat na 5 dagen te stoppen met de Metro de ontlasting iets slapper weer is. Ik weet natuurlijk niet kittens altijd perfect harde worstjes hebben als ontlasting? Ik heb nog een antibioticakuur voor 7 dagen liggen. Ik zou dus opnieuw een kuur kunnen geven, maar weet niet of dat wel verstandig is?
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Carine74 »

Hoe gaat het nu?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Carine74 schreef: 18 sep 2022 11:38 Hoe gaat het nu?
Het is ongeveer een 4 tal weken goed geweest, kat is ook flink aangekomen. Weegt nu boven de 2 kilo. Maar vandaag opnieuw dunnere ontlasting. Ik ga eens proberen overschakelen op de "Royal Canin Gastro Intestinal" brokjes en kijken of dit een verschil oplevert. De antibiotica geeft wel vaak een direct resultaat, dus je zou toch denken dat er misschien een parasiet speelt. Maar of die giardia dan weer na 4 weken terug kan komen? Ik weet het niet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Rik »

Dat kan zeker Giardia zijn (waarom is daar nog niet correct op getest?). Er kan ook op een verkeerd moment getest zijn.
Giardia is lastig om vanaf te komen en heeft meerdere kuren nodig (achter elkaar met aantal rustdagen).
Plus dat je je hele omgeving schoon moet maken.
Na enige tijd in de buitenwereld te zijn geweest vormen deze trophozoieten een dikke wand en worden ze een oöcyst. Deze oöcysten kunnen meerdere maanden in de buitenwereld overleven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Rik schreef: 22 sep 2022 11:48 Dat kan zeker Giardia zijn (waarom is daar nog niet correct op getest?). Er kan ook op een verkeerd moment getest zijn.
Giardia is lastig om vanaf te komen en heeft meerdere kuren nodig (achter elkaar met aantal rustdagen).
Plus dat je je hele omgeving schoon moet maken.
Ik zal bij de DA nog eens een staaltje binnensteken van 3 dagen ontlasting? Jammer dat de DA dat niet direct zei, had mij toch mooi 40 euro uitgespaard..
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Carine74 »

En wat kwam er uit het onderzoek?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Carine74 schreef: 04 okt 2022 23:02 En wat kwam er uit het onderzoek?
ik ben uiteindelijk niet meer gegaan bij de DA, want de stoelgang is nu bijna altijd vast :).
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Carine74 »

Gelukkig!!
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Plaats reactie