Schuldgevoel

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

Hallo,

Ik ben Tibor, 37, en heb een kat Bobbie van 7.

Ik voel me schuldig....moet erbij zeggen ik heb ook een angst/dwang stoornis.

Hier komt het verhaal dan...mijn wasmachine was klaar. Bij het openen van de deur komen er wel eens druppels uit die op ge grond vallen. Ik ging me handen (of tijdens het handen wassen) en ik zag druppels op de grond liggen. Zal water zijn met wat wasmiddel erin. Tijdens het handen wassen had ik de gedachte "Wat als Bobbie er doorheen loopt". Toch bleef ik mijn handen wassen. Achteraf gezien had ik dit liever anders aangepakt. Achteraf dacht ik ook ik kan niet me natte handen gaan lopen, want dan druppel ik overal sop van de handzeep. Ik keek wel of Bobbie kwam tijdens het handen wassen, maar gelukkig niet en is hij er niet doorheen gelopen. Maar nu denk ik, de kans was er. In het vervolg ga ik proberen als ik dit zie me handen meteen af te drogen (ook al ben ik nog niet klaar met handen wassen) en dan meteen de druppels opruimen. Hopelijk gaat dit lukken. Zulke dingen zijn wel al eens eerder gebeurd, maar maak me er nu erg druk om. Ben zelfs gaan googlen om te kijken of het erg is als je kat wat van wasmiddel binnenkrijgt. En ja daarmee maakte ik mijn schuldgevoel alleen erger. Heb zelfs geroken aan de druppels die uit de wasmachine kwamen, ja en die raken niet alleen naar water. Tussendoor kwam er nog een pakketje van de postbode, weet niet zeker of het toen al droog was (dacht nog nat), lette wel op of Bobbie erdoorheen liep of niet, en dat was niet zo. Maar goed...een reactie zou fijn.

Tis eigenlijk al niet heel goed van me om dit hier te delen, want ik moet er zelf mee leren omgaan. Maar toch zou ik graag wat horen van jullie.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Tibor
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Schuldgevoel

Bericht door nellebel »

Hallo Tibor. ik werk in de psychiatrie en vooral met cognitieve gedragstherapie en heb dus veel ervaring met dwang. enerzijds snap ik daarom heel goed dat je hier je vragen stelt over je kat bobbie. anderzijds weet jij waarschijnlijk ook heel goed dat dit het voeden is van je angst. op allerlei plekken bevestiging gaan zoeken om je angst te sussen. wetende dat dit steeds uitgebreider en meer gaat worden.
juist om jou te helpen ga ik geen antwoord geven op je vraag of dit slecht kan zijn voor bobbie. probeer voor jezelf vooral reëel na te denken en na te gaan wie denkt dit nu, de angst of ik.
een wasmachine waar een druppeltje uitvalt? als dit zo enorm schadelijk zou kunnen zijn, zou daar dan niet allang een oplossing voor zijn? zouden ze die dan wel mogen verkopen? zou je dan niet heel vaak horen dat huisdieren zijn overleden? zou er dan geen waarschuwing bij staan hou je huisdier weg hiervan? hoeveel wasmiddel zit er in een druppel en zou je daar echt dood aan gaan? probeer vooral ook te oefenen om spannende dingen te oden om te ervaren dat die rampen die je in je hoofd hebt niet gebeuren
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Schuldgevoel

Bericht door Pikachu »

Ik herken dit heel erg, ik heb ook last van dit soort controledwang, angstige gedachten en obsessief nadenken over "wat als dit of dit gebeurt". En dat uit zich bij mij ook heel erg naar de katten toe. En bij heel kleine dingen, ookal is er nog niet eens iets gebeurd, ben ik meteen weer angstig, zoals jij nu hebt. Terwijl er gewoon echt niks aan de hand is.

Het is goed om voorzichtig te zijn, maar als het je zodanig in de weg zit dat je dagelijks leven erdoor beïnvloed wordt, dan heb je hier absoluut hulp bij nodig. En dat heb ik zelf ook gezocht.

Ik neem aan dat je wel al eens hulp gezocht hebt voor je angstigheid en dwang? Zelf heb ik een heel leuke psycholoog, en dat helpt bij mij goed. Als ik merk dat ik weer een moeilijke periode heb, maak ik weer enkele afspraken met haar, en kan ik mijn ei weer eens kwijt, en ben ik daarna ook rustiger, merk ik dat het piekeren weer minder is.

Wat Nellebel zegt is helemaal waar. Zelf zocht ik altijd die geruststelling en bevestiging bij mijn vriend, maar ik heb geleerd dat ik daarmee moet stoppen. Het helpt namelijk ook niet. Het maakt je net zoveel krampachtiger.

Het moeilijke is om dat los te laten. Je bent dan bang dat, als je die angst wat loslaat, je onvoorzichtiger zal zijn en er opeens vanalles gaat gebeuren. Maar dat is niet zo, heb ik geleerd. Ik blijf altijd nakijken of alles veilig is voor mijn katten, maar het voortdurend piekeren heb ik wel voor een stuk kunnen loslaten.

Sterkte, ik weet hoe het is!
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 16 jun 2022 07:19 Hallo Tibor. ik werk in de psychiatrie en vooral met cognitieve gedragstherapie en heb dus veel ervaring met dwang. enerzijds snap ik daarom heel goed dat je hier je vragen stelt over je kat bobbie. anderzijds weet jij waarschijnlijk ook heel goed dat dit het voeden is van je angst. op allerlei plekken bevestiging gaan zoeken om je angst te sussen. wetende dat dit steeds uitgebreider en meer gaat worden.
juist om jou te helpen ga ik geen antwoord geven op je vraag of dit slecht kan zijn voor bobbie. probeer voor jezelf vooral reëel na te denken en na te gaan wie denkt dit nu, de angst of ik.
een wasmachine waar een druppeltje uitvalt? als dit zo enorm schadelijk zou kunnen zijn, zou daar dan niet allang een oplossing voor zijn? zouden ze die dan wel mogen verkopen? zou je dan niet heel vaak horen dat huisdieren zijn overleden? zou er dan geen waarschuwing bij staan hou je huisdier weg hiervan? hoeveel wasmiddel zit er in een druppel en zou je daar echt dood aan gaan? probeer vooral ook te oefenen om spannende dingen te oden om te ervaren dat die rampen die je in je hoofd hebt niet gebeuren
Ten eerste bedankt voor je reactie, en ja je hebt helemaal gelijk. Dit blijven doen, maakt het alleen maar erger dus daar zal ik ook weer een halt aan moeten toe roepen. Voor mezelf en voor Bobbie!

Druk maken, druk maken, te druk maken.

Wat je zegt klopt precies.

Ik moet weer mijn gezonde verstand vinden, of te wel mijn gezonde volwassen die me gerust kan stellen (zelf)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

Pikachu schreef: 16 jun 2022 11:50 Ik herken dit heel erg, ik heb ook last van dit soort controledwang, angstige gedachten en obsessief nadenken over "wat als dit of dit gebeurt". En dat uit zich bij mij ook heel erg naar de katten toe. En bij heel kleine dingen, ookal is er nog niet eens iets gebeurd, ben ik meteen weer angstig, zoals jij nu hebt. Terwijl er gewoon echt niks aan de hand is.

Het is goed om voorzichtig te zijn, maar als het je zodanig in de weg zit dat je dagelijks leven erdoor beïnvloed wordt, dan heb je hier absoluut hulp bij nodig. En dat heb ik zelf ook gezocht.

Ik neem aan dat je wel al eens hulp gezocht hebt voor je angstigheid en dwang? Zelf heb ik een heel leuke psycholoog, en dat helpt bij mij goed. Als ik merk dat ik weer een moeilijke periode heb, maak ik weer enkele afspraken met haar, en kan ik mijn ei weer eens kwijt, en ben ik daarna ook rustiger, merk ik dat het piekeren weer minder is.

Wat Nellebel zegt is helemaal waar. Zelf zocht ik altijd die geruststelling en bevestiging bij mijn vriend, maar ik heb geleerd dat ik daarmee moet stoppen. Het helpt namelijk ook niet. Het maakt je net zoveel krampachtiger.

Het moeilijke is om dat los te laten. Je bent dan bang dat, als je die angst wat loslaat, je onvoorzichtiger zal zijn en er opeens vanalles gaat gebeuren. Maar dat is niet zo, heb ik geleerd. Ik blijf altijd nakijken of alles veilig is voor mijn katten, maar het voortdurend piekeren heb ik wel voor een stuk kunnen loslaten.

Sterkte, ik weet hoe het is!
Dankjewel!

Ja ik heb ook weer aan de bel getrokken voor hulp. Heb zelf verschillende issues. Dwangstoornis en persoonlijkheidstoornis. Helaas wachttijden zijn niet mijn beste vriend. Ben nog aan het wachten op hun schriftelijke terugkoppeling.

Bij mij is er ook nog nooit iets gebeurd inderdaad, maar toch voel je dan schuldig "wat als".

Het kan goed zijn dat het zich uit naar dieren / mensen waar je om geeft. Maar als in twijfel trekken is vermoeiend.

Gelukkig heb ik 2 leuke dagen aankomende, naar een festival. Wat afleiding.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

En sorry dat ik geen mega grote reactie's teruggeef...kan ik me dan ook schuldig om voelen maar goed. Zijn ook mensen die helemaal niet reageren.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Toch fijn!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Schuldgevoel

Bericht door Pikachu »

Je reageert toch heel fijn :D haha ook dat herken ik, me zorgen maken om wat andere mensen van me denken. Maar dat hebben veel mensen.

Fijn dat je inderdaad weer aan de bel getrokken hebt, maar jammer ja dat dat zo lang moet duren eer je ergens terechtkan voor hulp :(
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

Sorry dat ik weer hiet me hart ga storten in verband met angst.

Vanavond had ik een spiegelei gekookt. Tijdens het koken begon het te knetteren. Maar ik wilde even mijn handen wassen (smetvrees). Ik dacht "stel er vliegen nu spetters en die vallen op Bobbie". Toch bleef ik mijn handen wassen. Bobbie was gelukkig niet in de keuken. Ik zei na een tijdje tegen mezelf als Bobbie komt stop ik met handen wassen, maar of dat gelukt was weet ik ook niet vanwege mijn smetvrees. Nu voel ik me schuldig wat als er "kook" spetters op Bobbie waren gevallen. Of dat een stuk ei uit de pan vliegt tegen Bobbie. Ik had de pan wel op de achterste pit, dus het meeste zal waarschijnlijk op de oven terecht komen?

Ik wil Bobbie natuurlijk geen pijn doen. Maar dit geeft een enorm schuldgevoel. Een gevoel dat ik een slecht mens ben zelfs soms. Gelukkig is er nu niks gebeurd, maar dan denk ik "wat als?"

Pff, lastig zeg dit.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

Of dat ik iets aan Bobbie's pootje zie. En ik eraan ga zitten (ik deed wel voorzichtig) en hij heeft zich geen pijn gedaan. Maar dan denk wat als het hem wel pijn deed.

Dan had ik wel geweten dat er iets niet klopte als het pijn deed, maar goed...

Ik moet proberen te kalmeren.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Schuldgevoel

Bericht door nellebel »

Met wat als vragen maak je jezelf helemaal gek. Want daar krijg je nooit het antwoord op en het is ook niet aan de orde. Hou jezelf in de realiteit. Bobby was niet in de keuken dus er is niets aan de hand. Punt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

Daar heb je gelijk in.

Mijn arme Bobbie is ook nog erg ziek op moment, 40 graden koorst.

4 a 5 keer bij de dierenarst geweest. Vandaag hebben ze echo genomen en hij heeft waarschijnlijk een galblaasonsteking.

Van alles gekregen voor hem te geven, dat vind ik ook altijd moeilijk en stressvol.

Groetjes,
Tibor
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Schuldgevoel

Bericht door nellebel »

Beterschap met hem. Dat maakt het er ook niet makkelijker op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 26 jun 2022 14:16 Beterschap met hem. Dat maakt het er ook niet makkelijker op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee precies, zelf fysiek ziek. Bobbie ziek en nog steeds sloom. Dinsdag weer naar de DA voor volgende prik.

Het is wat allemaal...
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

Bobbie had gespuugd op de bank. Ik had het met een sopje schoongemaakt. Erna ging ik me handen wassen. Ik dacht als Bobbie daardoor loopt is niet goed. Toch bleef ik mijn handen wassen. Zelf nog 1 keer goed zodat ik ze ook kan afdrogen want ik wil ook geen sop van de handzeep op de grond. Geeft me enorm schuldgevoel.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Schuldgevoel

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 26 jun 2022 14:16 Beterschap met hem. Dat maakt het er ook niet makkelijker op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
4 keer per dag moet ik hem medicatie geven, pijnstillers, antibiotica en ook het medicijn tegen de galgangonsteking. Alles via een spuitje in de bek maar das al heel lastig...

Hij spuugt heel veel eten uit, al besproken met de dierenarst. Nog kleinere dosis eten geven. 5 gram was al te veel...

Hij heeft speciaal voer...

Kan weken duren voordat hij beter word....

Pffff.....hele dag sloom...

Zelf nog steeds ziek, ga zelf straks ook naar de dokter...
Plaats reactie