Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
NBL
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2021 19:15

Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door NBL »

Beste mensen,

Ik heb mijn allereerste kitten "Elmo" van nu 10 weken oud. Ik heb hem nu een week en hij is werkelijk een schat van een kitten. Bij thuiskomst heb ik hem in een aparte kamer gezet waar hij zich veilig kan voelen met eten en drinken en speeltjes. Oftwel hij heeft een kamer waar alles in staat wat hi maar wil.

Maar na thuiskomst kwam hij al binnen een half uur naar me toe om geknuffeld te worden en was nergens bang voor. Hij ging zelfs mijn baard likken 😁.

Maar nu het probleem!!

Hij wil absoluut geen brokjes eten. Geef hem zoals hij vanaf zijn eerste vaste voeding wiskas natvoer. En dat is hij dus alleen gewend. Heb hem nu al twee keer geprobeerd alleen brokjes te geven (wiskas en ander merk) maar daar moet hij absoluut niks van weten. Ook kittenmelk moet hij niks van hebben. Zelfs snoepjes van allerlei merken die niet vloeibaar/zacht zijn moet hij niks van hebben. Maar als het vloeibar3 snack is is hij niet te houden. En als hij honger heeft en er staat geen natvoer dan blijft hij de hele tijd maar ruiken of er iets anders in zijn bakje al zit. En als hij echt honger heeft eet hij een paar brokjes maar in 24 uur tijd heeft hij dan maar een paar brokjes gegeten wat niks voorstelt en hij kijkt me dan de hele tijd aan om aan te geven dat hij natvoer wil. En vandaag weer geprobeerd en uiteindelijk zwicht ik omdat hij dan zo verzwakt en en hulpeloos over komt dat mijn hart breekt van schuldgevoel. Ik heb geprobeerd de brokjes met wat lauw water te mengen maar dat moet hij al helemaal niet. Zelfs niet als ik het met wat van zijn favoriete natvoer meng moet hij het gewoon niet hebben. Heb werkelijkwaar alles geprobeerd wat ik online kon vinden als advies. Hij wil alleen natvoer klaar punt uit!!

De reden waarom ik hem op de brokjes wil/moet krijgen is omdat ik ook wel eens de hele dag weg ben of zelfs 2 dagen. Het zal niet vaak voor komen maar hij moet niet van mij de hele dag afhankelijk zijn voor zijn voer. Ik wil een automatische voerbakje kopen en dat kan ook alleen met brokjes. En natvoer zodra het een paar uur heeft gestaan wil hij er al niks van weten. Alles moet vers 😔😫😖😣.

Ik begrijp dat hij nog jong is maar ben bang dat ik hem nooit op de brokjes krijg. En ik wil en kan hem niet uithongeren om hem te dwingen ook brokjes te eten. Ik heb nu zowat alles geprobeerd wat ik online kon vinden om hem over te zetten op brokjes. Ik weet dat het tijd kost maar hij wil gewoon wat ik ook doe niks van brokjes weten. En als ik hem zo lusteloos en enorm aanhankelijk in mijn armen heb van de honger dan breekt al snel mijn hartje en geef ik hem zijn natvoer en dan gaat hij in de aanval op zijn eten alsof hij een jaar niet gegeten heeft. Hij zeurt eigenlijk helemaal niet om eten. Hij is gewoon enorm suf en aanhankelijk en wil tegen me aan liggen.

Help wat kan ik doen zonder hem pijn te doen door hem uit te hongeren??

Alvast dank.

Groetjes,

Nabil
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Dinky »

Wanneer ik lees dat hij suf is dan vraag ik mij af of hij wel helemaal gezond is? Klinkt namelijk niet als kittengedrag, kittens zijn normaal gesproken juist heel actief en ondernemend?

Ik zou dan ook overwegen om voor een kittencheck langs de dierenarts te gaan. Waarschijnlijk moet je daar toch binnenkort ook zijn voor de vaccinatie?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
NBL
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2021 19:15

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door NBL »

Beste Mirjam,

Allereerst dank voor je reactie. Ik begrijp dat het suf zijn niet hoort maar toen ik eenmaal natvoer alsnog voor hem pakte omdat mijn hart brak dat hij honger had ging hij extreem alles naar binnen zitten werken omdat hij zo'n honger had. Ik heb hem zelf even weggetrokken zodat hij wat rustiger ging kauwen op zijn eten. En na het eten was hij weer vol met enorm veel energie zoals gebruikelijk bij hem. Dus hij was echt suf en duf door de honger want hij is nooit zo duf en suf.

Over de vaccinaties moet ik me nog meer inlezen. Hij is al vlak voor ik hem kreeg gevaccineerd, ontwormd en ontvlooid. Hij zal altijd een binnenkat blijven omdat naar buiten gaan niet mogelijk is en ik dat ook liever niet heb. Hij heeft een hele kamer met klimmogelijkheden, speeltjes, mandje, dozen waar hij kan verstoppen, krabpaal, 2 kattenbakken waarvan 1 op zijn kamer, eten en drinken. Een grote 2persoons boxspring waar hij lekker op kan liggen en springen. Doe ook nu het kouder wordt altijd dag en nacht de verwarming op 20.5 graden. Kortom hij heeft alles en lijkt heel tevreden. Ik ben vandaag de hele dag weggeest en heb zowel nat als droogvoer neergezet. Maar droogvoer blijft hij altijd uit de buurt van.

Ik moet hem echt aan het droog voer zien te krijgen want waarschijnlijk heeft hij vandaag te weinig gegeten omdat het natvoer uiteindelijk na een paar uur niet meer lekker is voor hem en droogvoer niet eet. Oftwel drama !!

En ik ben al zo enorm gehecht aan dit lieve beestje. Hij is zo geweldig lief en aanhankelijk en geeft me veel liefde terug die hij volop van mij krijgt. Overigens is hij ook extreem gek op natte snacks van kip of iets anders. Dus dat krijgt hij ook af en toe. Om hem te verwennen. En tot slot er is weinig variatie in nat kittenvoer. Dus af en toe geef ik hem naast kittenvoer ook natvoer voor volwassen kittens. Ik had gelezen dat dat niet heel veel uitmaakt omdat zijn dieet voor 90 procent uit kittenvoer bestaat.

Maar alsjeblieft allemaal ik moet hem aan het droogvoer krijgen anders gaat hij elke keer honger hebben tot ik thuis kom en hem weer vers natvoer kan geven. Wordt er zo moedeloos van omdat een vriendin gewoon vanaf het begin droogvoer heeft gegeven ondanks hij er na een jaar nog steeds om loopt te zeuren en het alleen af en toe krijgt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Anne »

NBL schreef: 13 okt 2021 16:57 . Hij zal altijd een binnenkat blijven omdat naar buiten gaan niet mogelijk is en ik dat ook liever niet heb. Hij heeft een hele kamer met klimmogelijkheden, speeltjes, mandje, dozen waar hij kan verstoppen, krabpaal, 2 kattenbakken waarvan 1 op zijn kamer, eten en drinken. Een grote 2persoons boxspring waar hij lekker op kan liggen en springen. Doe ook nu het kouder wordt altijd dag en nacht de verwarming op 20.5 graden. Kortom hij heeft alles



En ik ben al zo enorm gehecht aan dit lieve beestje. Hij is zo geweldig lief en aanhankelijk en geeft me veel liefde terug

Maar alsjeblieft allemaal ik moet hem aan het droogvoer krijgen anders gaat hij elke keer honger hebben tot ik thuis kom
Ik word verdrietig als ik jouw verhaal lees.
Ik vermoed dat jouw kitten ziek van heimwee is
En daarom niet goed eet
Jouw kitten is helemaal alleen, dat is comleet onnatuurlijk voor een kat op die leeftijd
En dan schrijf je ook dat je in de toekomst hem alleen gaat laten voor een paar dagen?
In jouw ogen heeft jouw kitten alles maar in zijn ogen ontbreekt het allerbelangrijkste:
Een kitten om mee te spelen,slapen,eten en ontdekken

https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/

Neem er aub nog een kittem bij
Grote kans dat hij dan wel brokjes gaat eten, vooral als hij dat de andere kitten ook ziet doen

Ps misschien ontopic maar altijd de verwarming aan is niet gezond.
Ook niet voor de weerstand van jouw kitten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Pikachu »

Ga hem zeker NOOIT uithongeren met het idee "als hij echt honger heeft zal hij wel eten". Dit werkt bij katten niet en is zelfs heel gevaarlijk. Dus goed dat je dat niet wil doen inderdaad!

Ik zou ook eens wat andere merken natvoer proberen. Whiskas is nu wel echt junkfood voor katten. Catmoneo.nl is een heel goede site om je eens in te lezen over voer.

Ivm de inentingen: denk je eraan om op het juiste moment de herhalingsvaccinaties te halen? Je kitten is neem ik aan nog maar 1 keer gevaccineerd, als je hem al met 9 weken bij je thuis had. Dan moet je dus sowieso nog eens een check laten doen door de DA. Laat ook eens naar de tanden kijken, soms eten katten niet omdat ze daar pijn hebben.

Hoeveel soorten brokjes heb je al geprobeerd? Zijn het geen te grote brokken voor een klein kittenmondje? Je hebt speciale kittenbrokjes van de meeste merken.

Ik zou starten met een volledige controle bij de dierenarts, en als alles in orde blijkt te zijn op zoek gaan naar een droogvoer dat je goed vindt, evt. m.b.v. die site, en kijken of je wat kleine probeerverpakkingen kan vinden. Even uitzoeken wat je kat lekker vindt. Ik zou trouwens wel een combinatie blijven geven van natvoer en droogvoer. Natvoer (mits het een kwalitatief goed voer is uiteraard) is voor een kat heel goed. Katten zijn slechte drinkers en natvoer zorgt o.a. voor veel extra vocht.

Als je vaak twee dagen weg bent, zou ik inderdaad ook overwegen om een tweede kitten te nemen. Dan hebben ze veel aan elkaar.
NBL
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2021 19:15

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door NBL »

Dinky schreef: 13 okt 2021 16:27 Wanneer ik lees dat hij suf is dan vraag ik mij af of hij wel helemaal gezond is? Klinkt namelijk niet als kittengedrag, kittens zijn normaal gesproken juist heel actief en ondernemend?

Ik zou dan ook overwegen om voor een kittencheck langs de dierenarts te gaan. Waarschijnlijk moet je daar toch binnenkort ook zijn voor de vaccinatie?
Allereerst dank voor je reactie. Maar uk ben het absoluut niet eens met je bewering. Hij heeft continu bijna de hele dag iemand om zich heen en de en het hele huis om zich te bewegen en te verstoppen en zelfs een eigen grote kamer voor hem alleen waar hij werkelijk alles heeft om te klimmen en jagen met speeltjes. Er is eten drinken en hij kan er altijd in en uit. Ik heb al contact gehad met de dierenwinkel waar ik kom en die hebben aangegeven dat kittens van natufe vaak een voorkeur voor natvoer hebben. Daarnaast heeft hij zijn hele leventje alleen natvier gehad en nooit brokjes voor hij bij mij kwam. Het is raar om te zeggeb dat eeb kat een dag niet alleen kan. Ik lees hier verhalen van mensen die op vakantie gaan voor een paar dagen zelfs en hun kat alleen laten (dat zou ik overigens nooit doen). Maar je kan niet van iemand verwachten dat als ik een keer bij iemand blijf slapen dat ik gelijk een oppas voor een kat moet zoeken!!. Katten zijn niet als honden en kunnen zich prima alleen vermaken. Als ik thuis ben is hij de hele dag aan het spelen en zichzelf aan het vermaken. Hij is altijd blij en opgewekt. Het enige probleem is dat hij geen brokjes wil eten omdat dat de enige manier is om hem te voeren als ik de hele dag aan het werk ben (door een automatische brokjesvoeder). Gelukkig werk ik nu vanuit huis en dat is zal ook in de toekomst vaak voor komen. En als laatste ik ben altijd al van olan geweest een tweede kitten erbij te nemen. Maar ik heb van vele mensen die hun hele leven jatten hebben gehad het advies gehad om die erbij te nemen als hij iets ouder is dan het nieuwe kitten. En overigens online lees ik overal dat een kat nooit perse een andere kat nodig heeft (filmpjes van een katgedragskundige en dierenarts). Hij eet nu bijvoorbeeld gewoon weer natvoer alleen en is dolgelukkig de hele dag en was bijvoorbeeld gisteren wel de hele ochtend tot einde middag weggeweest en bij thuiskomst was hij lekker voor het raam naar buiten aan het kijken in zijn mandje en kwam daarna lekker bij me zitten om vervolgens weer in slaap te vallen (hij slaapt veel omdat hij nog zo jong is). Dus nogmaals jouw advies ondanks dat ik je reactie echt waardeer is volledig uit zijn verband getrokken en kompleet onjuist. Ik heb nog geprobeerd om een door een paar brokjes door zijn natvoer te doen maar die vist hij eruit. Zelfs snoepjes van vele merken die niet vloeibaar zijn moet hij niks van hebben. Zodra het vloeibaar of nat is eet hij letterlijk elk merk. Dus het enige probleem is deige brokjes en hij is super gelukkig want ik geef veel om het welzijn van dieren om mijn eigen kat. Ik breng hem volgende week voor zijn 2e vaccinatie en dan zal ik het nogmaals met de dierarts bespreken of hij weet hoe of wat. En nogmaals ik heb van vele informatie gehad die er veel van weten (dierenwinkel/arts/mensen met katten) en niemand heeft me gezegd dat hij eenzaam is. En eenzaamheid is overigens aan bepaald kattengedrag te merken (weet zo uit mijn hoofd niet meer wat het was) maar hij is in alles een lieve kat die alles doet wat een kat moet doen.

Nogmaals dank voor je reactie.
NBL
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2021 19:15

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door NBL »

Pikachu schreef: 13 okt 2021 23:06 Ga hem zeker NOOIT uithongeren met het idee "als hij echt honger heeft zal hij wel eten". Dit werkt bij katten niet en is zelfs heel gevaarlijk. Dus goed dat je dat niet wil doen inderdaad!

Ik zou ook eens wat andere merken natvoer proberen. Whiskas is nu wel echt junkfood voor katten. Catmoneo.nl is een heel goede site om je eens in te lezen over voer.

Ivm de inentingen: denk je eraan om op het juiste moment de herhalingsvaccinaties te halen? Je kitten is neem ik aan nog maar 1 keer gevaccineerd, als je hem al met 9 weken bij je thuis had. Dan moet je dus sowieso nog eens een check laten doen door de DA. Laat ook eens naar de tanden kijken, soms eten katten niet omdat ze daar pijn hebben.

Hoeveel soorten brokjes heb je al geprobeerd? Zijn het geen te grote brokken voor een klein kittenmondje? Je hebt speciale kittenbrokjes van de meeste merken.

Ik zou starten met een volledige controle bij de dierenarts, en als alles in orde blijkt te zijn op zoek gaan naar een droogvoer dat je goed vindt, evt. m.b.v. die site, en kijken of je wat kleine probeerverpakkingen kan vinden. Even uitzoeken wat je kat lekker vindt. Ik zou trouwens wel een combinatie blijven geven van natvoer en droogvoer. Natvoer (mits het een kwalitatief goed voer is uiteraard) is voor een kat heel goed. Katten zijn slechte drinkers en natvoer zorgt o.a. voor veel extra vocht.

Als je vaak twee dagen weg bent, zou ik inderdaad ook overwegen om een tweede kitten te nemen. Dan hebben ze veel aan elkaar.

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. En nee uithongeren zal ik echt nooit doen om hem te dwingen want honger is een vorm van mishandeling. Een kind zonder eten naar bed sturen is ook kindermishandeling. En ik wil dat mij kitten gelukkig is want hij is enorm geweldig omdat hij zo lief en aanhankelijk is naar mij. Kan soms heel lang met hem spelen door hem te laten jagen op een beestje aan eenhengel 😁. V8nd hij geweldig (en ik ook door zijn snelheid en sprongen die hij maakt).

Je hebt ook gelijk wat betreft de vaccinatie. Hij heefy er maar 1 gehad en zal volgende week voor de tweede gaan en ook vragen of hij nagekeken kan worden in het algemeen en dus ook zijn tandjes (die ik er overigens perfect uit vind zien naar dat zegt natuurlijk niks aangezien ik geen expert daar in ben). Ik zal het probleem van de brokken aangeven aan de dierenarts en of hij daar tips voor heeft.

Hij is overigens bijna nooit alleen (tot nu toe niet meer dan een oaar uur). Gisteren voor het eerst van de ochtend vroeg tot einde middag en bij thuiskomst had hij van zijn natvoer genoeg gegeten en her droogvoer zoaks verwacht niet aangeraakt. Hij was bij thuiskomst bij het raam naar buiten aan het kijken en wmkwam daarna bij me liggen en heb hem in slaap geknuffeld (hij slaapt veel als jong kitten).

Inderdaad dat natvoer vele voordelen hwefy omdat het vaak voor 80% uit water bestaat en daardoor genoeg vocht binnen krijgt en minder risico loopt op urineweginfecties. Maar hij drinkt naast zijn natvoer aotijd al goed want zie hem genoeg drinken en hiu ook goed in de gaten dat hij altijd wat te drinken heeft en ook altijd vers is aangezien katten geen water drinken wat ze als niet schoon ervaren. Zodra ik er wat in vind dat hij erin heeft laten vallen nadat hij heeft gegeten en daardoor iets in het water is beland ververs ik het gelijk.

En als laatste ik zal inderdaad proberen af te stappen van de wiskas (wat hij overigens van de mensen van het nestje als enige kreeg en kent) en proberen naar ander verschillende kwaliteitsvoer voor kittens. En heb inderdaad gelezen dat er vaak proefverpakkingen bestaan dus dat is helemaal handig. En ik ben aktijd al van olan om een tweede kitten erbij te nemen alsnhij ietsjes ouder is. Overigens hebben zowel de dierenwinkel als online gelezen dat een kat niet als een hond een andere kat nodig heeft omdat het ze in de natuur ook ook op zichzelf zijn. Voor sommige katten is het wel goed maar er zijn ook katten die totaal niet met andere katten kunnen leven. Maar afgezien of het nou goed is of niet ik wil graag er nog wel een bij als hij ietsjes ouder is dan het andere kitten.

Ik zal overigens nooit iets laten wat een kat echt nodig heeft. Ik ben echt voor het welzijn van het dier waar ik alle verantwoordelijk heb. Ik ken ook mensen die alles wat het diertje nodig heeft zoals voeding het goedkoopste kopen omdat ze dat niet belangrijk vinden.

Nogmaals dabk voor je reactie en adviezen. Ik zal posten als ik wat meer weet van de dierarts en andere voeding.

Groetjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Pikachu »

Als je toch voor een tweede kat wil gaan, dan zou ik daar net niet mee wachten. Twee kittens bij elkaar introduceren is heel gemakkelijk, als ze ouder worden is dat inderdaad moeilijker. En juist op zulke jonge leeftijd hebben kittens veel aan elkaar. Eigenlijk is jouw kitten te jong om al bij het nest weg te zijn, tot 16 weken leren ze nog heel veel van de nestgenoten. Dus een kitten erbij zou net goed zijn voor de ontwikkeling van je kitten.
NBL
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2021 19:15

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door NBL »

Pikachu schreef: 14 okt 2021 17:37 Als je toch voor een tweede kat wil gaan, dan zou ik daar net niet mee wachten. Twee kittens bij elkaar introduceren is heel gemakkelijk, als ze ouder worden is dat inderdaad moeilijker. En juist op zulke jonge leeftijd hebben kittens veel aan elkaar. Eigenlijk is jouw kitten te jong om al bij het nest weg te zijn, tot 16 weken leren ze nog heel veel van de nestgenoten. Dus een kitten erbij zou net goed zijn voor de ontwikkeling van je kitten.
Dank voor je reactie. Het klopt dat ik ook dat soort adviezen online heb gelezen maar ook juist compleet het tegenovergestelde dat ze bij 8 weken weg mogen en dat het juist beter is als er een kitten is die iets ouders is dan de tweede ( overiges we praten hier over een een aantal maanden. Maar ik heb ook filmpjes van een dierenarts en diergedragsdeskundige gezien dat ern tweede kitten helemaal niet nodig is.

ZIE BIJVOORBEELD DEZE VIDEO VAN EEN DIERENARTS EN KATTENGEDRAGSKUNDIGE OVER OF JE 1 OF 2 KATTEN MOET NEMEN:



ALLEREERST Ik zeg niet dat zij alles goed hebben omdat zij ervoor gestudeerd zijn zij wel een betrouwbare bron dan mensen die alleen katten hebben gehad en denken dat ze katten therapeut zijn en alles weten over jouw kat.

In de video stellen ze veel vragen waarom ik nee moet antwoorden. Bijvoorbeeld dat de volwassen katten beiden hun eigen territorium moeten hebben. Die plek heb ik niet. En zo zijn er meer dingen die bij mij niet kunnen en aan het einde stellen ze de vraag of het een probleem is of je één kat neemt en dat is absoluut nee en dat wordt ook uitgelegd. Wn ik heb zelf mensen om mij heen met nagenoeg allemaal 1 kat en dat gaat perfect.

Tot slot mijn kat is enorm goed gesocialiseerd. Ze is perfect zindelijk, nergens bang voor omdat ze in een huis is opgegroeid met twee kleine kinderen die de hele dag met ze speelden. En ook de man en vrouw zelf speelden met ze en voerden ze. Ze zijn alle geluiden in een huis gewennd. Wnat ik heb eerder een kitten in huis gehad (tijdelijk) en die was extreem angstig in huis om alles. Zelfs een bezem moest ik katen zien dat het niks is. En als de vombioven aan gaat dan verstopt hij zich zo ver en diep mogelijk. Deze kijkt bij hele aparte geluiden die ze waarschijnlijk alleen aan om te zien wat het is. En als ze ziet dat er niks geks gebeurd dan weet ze dat voor de volgende keer en is ze niet beng og geïnteresseerd. En om aan te geven hoe goed ze gesocialiseerd is (dat zag ik overegens ook in huis) is dat hij bij aankomt bij mij niet in zijn kamer wou blijven om veilig en ongestoord te wennen en om zelf naar buiten te komen wanneer hij dat wou. Nee hoor al heel snel kwam hij bij mij op de bank liggen en zelfs opmijn borst en in mij nek met zij hoofdje en als klapper op de vuurpijl ging hij mijn baar uitgebreid likken. En de hele tijd ging hij spinnen als een gek. Hij is echt perfect gesocialiseerd en de meest geweldige kitten die ooi heb gezien. Dat zeg ik niet omdat het de mijn is maar boor zijn gedrag als kat.

Alleen het probleem geen droogvoer als ik een dag weg ben !!!!!!!!
NBL
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2021 19:15

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door NBL »

Pikachu schreef: 14 okt 2021 17:37 Als je toch voor een tweede kat wil gaan, dan zou ik daar net niet mee wachten. Twee kittens bij elkaar introduceren is heel gemakkelijk, als ze ouder worden is dat inderdaad moeilijker. En juist op zulke jonge leeftijd hebben kittens veel aan elkaar. Eigenlijk is jouw kitten te jong om al bij het nest weg te zijn, tot 16 weken leren ze nog heel veel van de nestgenoten. Dus een kitten erbij zou net goed zijn voor de ontwikkeling van je kitten.
Dank voor je reactie.

Allereerst twijfel ik zoals je in mijn reactie hieronder met video uit leg. En ik heb juist van dierenwinkel waar ik kom van de eiegenaar te horen gekregen dat je er beter voor kunt zorgen dat hij een aantal maanden is en dan eeen 2e kitten neemt. Dat leert dat nieuwe kitten alles van die kat en hoef ik me er nauwelijks mee te bemoeien hoe iets te doen. Ik bedoel meer de weg wijzen want andere dingen heeft hij van ze moer dan allemaal al geleerd en dus gesocialiseerd. Die nieuwe kitten kan zich optrekken aan de iets oudere kitten.

Maar belijk deze video helemaal tot het eind



Dus 9 weken was niet te snel (veel mensen willen juist jonkies van 8 weken).

En nogmaals alles gaat echt geweldig met hem. Hij is perfect zindelijk nergens bang voor. Als hij iets niet begrijpt wat het is neemt hij afstand en bestudeert het. En als ik hem laat xien wat het is en niks voorstelt dan is hij er gelijk niet bamg meer voor. En hij kan echt met iedereen gelijk overweg ondanks dat hij diegene niet kent. Hij is gewoon aanhankelijk als hij zie lt dat je te vertrouwen bent (en zeker met mij erbij)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Pikachu »

Je hoeft je niet te verantwoorden, ik ben persoonlijk ook van mening dat 2 kittens niet per se zaligmakend is (mits ze lang genoeg bij het nest geweest zijn, dat is bij dit kitten gewoon echt niet het geval, daar blijf ik wel bij. In België is het om die reden verboden kittens voor 12 weken weg te geven. Dat mensen jonkies willen, wil niet zeggen dat die mensen correct zijn). Maar één of meer katten nemen is een discussie die ik niet wou voeren.

Ik doelde op het feit dat je zelf zei dat je er wel over een tijdje een kat bij wou. In dat geval denk ik dat dit kitten er meer aan heeft als die wat vroeger komt. Wil je er geen kat bij, is dat jouw keuze hoor.

Maar je argument van "nieuw kitten leert alles van oudere kat" gaat niet op hoor. Van wie leert jouw huidige kitten dan alles? ;) nogmaals, jij kiest of je een kitten erbij wil of niet, maar als jouw huidige kitten zelf niet genoeg opvoeding heeft gekregen van nestgenootjes, weet ik niet hoe je verwacht dat die een nieuw kitten gaat "opvoeden" :)

Edit: als je een echte wetenschappelijke bron wil lezen over kittens vroegtijdig uit het nest halen: https://www.nature.com/articles/s41598-017-11173-5
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Anne »

NBL schreef: 14 okt 2021 15:14 Allereerst dank voor je reactie. Maar uk ben het absoluut niet eens met je bewering. Hij heeft continu bijna de hele dag iemand om zich heen en de en het hele huis om zich te bewegen en te verstoppen en zelfs een eigen grote kamer voor hem alleen waar hij werkelijk alles heeft om te klimmen en jagen met speeltjes. Er is eten drinken en hij kan er altijd in en uit. Ik heb al contact gehad met de dierenwinkel waar ik kom en die hebben aangegeven dat kittens van natufe vaak een voorkeur voor natvoer hebben. Daarnaast heeft hij zijn hele leventje alleen natvier gehad en nooit brokjes voor hij bij mij kwam. Het is raar om te zeggeb dat eeb kat een dag niet alleen kan. Ik lees hier verhalen van mensen die op vakantie gaan voor een paar dagen zelfs en hun kat alleen laten (dat zou ik overigens nooit doen). Maar je kan niet van iemand verwachten dat als ik een keer bij iemand blijf slapen dat ik gelijk een oppas voor een kat moet zoeken!!. Katten zijn niet als honden en kunnen zich prima alleen vermaken. Als ik thuis ben is hij de hele dag aan het spelen en zichzelf aan het vermaken. Hij is altijd blij en opgewekt. Het enige probleem is dat hij geen brokjes wil eten omdat dat de enige manier is om hem te voeren als ik de hele dag aan het werk ben (door een automatische brokjesvoeder). Gelukkig werk ik nu vanuit huis en dat is zal ook in de toekomst vaak voor komen. En als laatste ik ben altijd al van olan geweest een tweede kitten erbij te nemen. Maar ik heb van vele mensen die hun hele leven jatten hebben gehad het advies gehad om die erbij te nemen als hij iets ouder is dan het nieuwe kitten. En overigens online lees ik overal dat een kat nooit perse een andere kat nodig heeft (filmpjes van een katgedragskundige en dierenarts). Hij eet nu bijvoorbeeld gewoon weer natvoer alleen en is dolgelukkig de hele dag en was bijvoorbeeld gisteren wel de hele ochtend tot einde middag weggeweest en bij thuiskomst was hij lekker voor het raam naar buiten aan het kijken in zijn mandje en kwam daarna lekker bij me zitten om vervolgens weer in slaap te vallen (hij slaapt veel omdat hij nog zo jong is). Dus nogmaals jouw advies ondanks dat ik je reactie echt waardeer is volledig uit zijn verband getrokken en kompleet onjuist. Ik heb nog geprobeerd om een door een paar brokjes door zijn natvoer te doen maar die vist hij eruit. Zelfs snoepjes van vele merken die niet vloeibaar zijn moet hij niks van hebben. Zodra het vloeibaar of nat is eet hij letterlijk elk merk. Dus het enige probleem is deige brokjes en hij is super gelukkig want ik geef veel om het welzijn van dieren om mijn eigen kat. Ik breng hem volgende week voor zijn 2e vaccinatie en dan zal ik het nogmaals met de dierarts bespreken of hij weet hoe of wat. En nogmaals ik heb van vele informatie gehad die er veel van weten (dierenwinkel/arts/mensen met katten) en niemand heeft me gezegd dat hij eenzaam is. En eenzaamheid is overigens aan bepaald kattengedrag te merken (weet zo uit mijn hoofd niet meer wat het was) maar hij is in alles een lieve kat die alles doet wat een kat moet doen.

Nogmaals dank voor je reactie.
Ik vermoed dat je het tegen mij hebt hier, inplaats van tegen Dinky?
Ten eerste als je kitten alleen maar heeft geleerd om natvoer te eten word het denk ik heel moeilijk om hem aan brokjes te laten wennen
Verder ben ik het totaal niet met je eens
Heb je de link wel doorgelezen die ik je gaf, of wil je alleen je energie stoppen in je verdediging dat je kitten alles maar heeft wat hij of zij nodig heeft?
Een kitten hoort niet alleen te zijn,dat is een onnatuurlijke situatie
Ik neem aan dat je kennissen, dierenwinkels, ect het over volwassen katten hebben die alleen kunnen zijn
En die zijn er natuurlijk, genoeg solo divas die niet met andere katten kunnen, die altijd blazen en grommen blijven tegen andere katten, ik heb dat zelf meegemaakt met Pita die ik gevonden heb en die niet bij ons kon blijven wonen omdat ze na 8 maanden in huis nog steeds aan het grommen en blazen was tegen de andere katten hier, zelfs blaasproblemen kreeg van de stress
En hoe komt dat, dat ze niet met andere katten kunnen? Omdat ze alleen zijn opgegroeid en nooit de sociale vaardigheden hebben ontwikkeld die zo belangrijk voor ze is in de kittenperiode, of de socialisatieperiode hoe je het ook wil noemen
Ik zou er zo snel mogelijk een kitten bij zetten als ik jou was, hoe langer je wacht hoe moeilijker het word

Hier op het forum zijn veel kattenverzorgers met veel ervaring
Ik zou zelf voor dit soort vragen of advies nooit naar een dierenarts gaan want die hebben daar niet zoveel kennis over
Hetzelfde geld voor dierenwinkels, die hebben toch altijd een commercieel belang

En ook al beweer jij dat je kitten alles nodig heeft wat ie maar heeft,
zolang die geen kittenmaatje heeft ( die jij hem onthoud, ondanks beweer je dat je alles voor hem over hebt)
is dat echt niet zo
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Mijn eerste kitten wil geen brokjes eten. HELP!!!

Bericht door Coraline »

Gefeliciteerd met jouw kat! Erg leuk🥰
Wua brokjes, ik weet dat bij sommige dierenwinkels (weet niet of ik namen mag noemen) merkvoer verkopen waarop op de stelling staat dat de geopende zak terug mag worden gebracht en jij jouw geld terug krijgt.
Ik heb daar grif gebruik van gemaakt.
Misschien helpt het om de brokjes te weken en hem zo te laten wennen aan brokjes? Dan steeds minder water geven. Of brokjes als “snoepjes” geven. Oftewel wegooien zodat hij erachter na gaat.

Als je een kitten erbij wil hebben dan is de kans van slagen juist nu. Hoe ouder des te moeilijker het wordt om elkaar te accepteren.
Daarbij ziet hij jouw huis al als zijn huis en is de kitten een indringer. Kans dat op dag 1 gegromd wordt.
Ik had een kitten gevonden van 5 weken oud. Na 2 weken merkte ik echt wel dat ik niet haar speelmaatje kon zijn als in de voldoening te geven om te stoeien, rennen, spelen.
Jackie kwam toen zij 8 weken was en dat was dus 1 avond grommen en achterna lopen om te zien wat Jackie met háár speelgoed doet. Dag 2 was grommen en uitdagen tot spelen, hele aparte combinatue😁
Dag 3 begon Jackie de juiste kattentaal aan Kennedy uit te leggen, heel schattig. Vanaf toen waren zij en zijn zij onafscheidelijk (2 jaar nu).
Maar Kennedy heeft daarvoor geen kattentaal geleerd. Niet van mij en verder weet ik haar achtergrond niet. Vorig jaar kwamen er 2 kittens bij en pas nu begint zij te begrijpen dat zij het is die de verkeerde taal spreekt en niet de nu 1- jarige “kittens”.

In de eerste 16 weken leren kittens zo enorm veel. Dat is daarna nauwelijks in te halen.
Een vriendin van mij heeft 2 katten die zijn gevonden met 5 maanden. Geen mensen gewend. Nu 2 jaar later leren zij stapje voor stapje contact te maken met haar, de een sneller dan de ander.
Hier zie je dat omdat zij te laat gewend zijn aan mensen dat het lang duurt om contact te maken en het resultaat kan zijn dat je nauwelijks vooruitgang kan zien.

Het is echt aan te raden om nu een 2de kitten te nemen en niet te wachten. Met een speelmaatje kan hij zijn energie kwijt. Zijn lichaam leren kennen. Jagen, slapen, stoeien.
En wanneer jij weg bent heeft hij gezelschap.
Plaats reactie