bolle buik en veel scheten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
marjoleine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2005 17:08

bolle buik en veel scheten

Bericht door marjoleine »

Hoi,

mijn kater is nu 4 maanden oud, hij is altijd vrolijk en knuffelig en gedraagd zich beslist niet ziek. Z'n buikje lijkt alleen altijd vol gas te zitten, zn buik staat er helemaal rond van en als je er een tijdje over aait laat ie vele stinkende scheten. Een paar uur later staat ie dan weer net zo bol. Zo te zien heeft ie er niet veel last van maar ik heb ook een poes die iets ouder is en toen zij 4 maanden was was ze juist superslank. Heeft iemand misschien een tip voor me?

Ze eten overdag alleen brokjes en bij mijn avondeten krijgen ze wat blikvoer, ze zijn niet te dik en gaan veel naar buiten. Wat het eten betreft heb ik niet echt een vast merk, ik koop meestal grote verpakkingen maar probeer daarmee zoveel mogelijk af te wisselen, ze lijken ook echt alles te lusten (gelukkig)

groetjes,

Marjoleine

oh ja, hij heeft geen diaree
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Marjoleine, ik zou er toch mee naar de dierenarts gaan. Heb je je katje al ontwormd? Dat zou het ook kunnen zijn. Als je het buikje erg bol vindt zou ik er zeker even naar laten kijken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Naast ontwormen zou ik zeker naar het voer kijken, Marjoleine. Als de buik zo bol is, kan het ook het voer zijn. Geef geen blikvoer en zet hem een tijdje op RC kitten of sensible, dat is beter. Geen verschillende soorten voer door elkaar gebruiken, zeker niet bij dit soort klachten.

En wat Bella zegt, goed ontwormen. In de daarvoor bestemde topics vind je tips over voer en over ontworming. Succes!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Marjoleine,

Telkens ander voer geven is echt niet zo goed, zeker niet voor een kitten, z'n darmpjes moeten dan telkens aanpassen en dat kan gas en een bolle buik veroorzaken, ik zou overschakelen naar een vast voer, liefst brokken en iets wat goed is voor poezen met darmproblemen, hetgeen Emma voorstelt is erg goed hiervoor.
Voor de rest, zoals al gezegd ontwormen en in de gaten houden, en eventueel naar de DA.
Veel succes en plezier gewenst met je kleine man.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Inderdaad niet zoveel van merk wisselen en minder of geen blikvoer geven scheelt ook een stuk. Toevallig hebben onze katten gisteren (voor dierendag natuurlijk :grin: ) blikvoer gehad en ik ruik ze vandaag de hele dag al terwijl dit normaal niet het geval is.
Ik weet niet of hij pasgeleden nog een antibioticakuur gehad heeft? Het is mij namelijk opgevallen dat ze er dan ook vaak last van hebben.
groetjes Sharon
marjoleine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2005 17:08

Bericht door marjoleine »

hoi,

hmm dacht juist dat een beetje variatie wel goed was, de poes heeft er ook geen last van (nooit gehad ook) en door de grote verpakkingen eten ze dan toch wel vrij lang achtereen het zelfde..

Ze zijn allebij goed ontwormd hoor, en ze hebben ook geen vlooien. Ik ruik hem eigenlijk nooit tenzij ik over zn buik aai (maar dan ook onmiddelijk) de poes doet dat ook wel eens voor hem (tis niet haar kitten), tis net alsof ie uit zichzelf geen scheten kan laten en daarom zo opblaast. Geen blikvoer meer, hmm dat gaat moeilijk worden, dat is namelijk echt het hoogtepunt van de dag voor ze. De poes weet iemand te wonen die ze (bij mij thuis) voert als ik niet thuis ben en heeft de gewoonte om als het te lang duurt daar bij de achterdeur te gaan zeuren om eten!

Ik zal eens beginnen met de portie blikvoer te halveren en steeds dezelfde brokken te geven. Mocht ie niet meer zo vrolijk en blij en knuffelig zijn dan ren ik natuurlijk meteen naar de DA maar zolang hij er geen last van lijkt te hebben zal ik het eerst maar eens met voer proberen (ik denk dat de DA dat ook gaat aanraden).

Nou ik erover nadenk, eet ie niet zo heel veel maar schrokt het wel echt naar binnen, als mens is dat volgens mij ook niet zo gezond. Misschien is ie wel bang dat de poes het opeet, ik zal ook eens proberen ze in verschillende kamers te voeren misschien eet ie dan iets rustiger. De poes heeft nooit zo geschrokt dus dat is wel echt een verschil tussen die twee.

hij is trouwens nog nooit ziek geweest, ook geen antibiotica dus..

alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Het is niet zozeer de verandering van voer die het probleem is, maar je moet als je dat doet een hele tijd mengen om een rustige overstap te maken. Zo plotseling veranderen is niet goed.
Misschien ook even de dierenarts bellen? Je moet er niet per se langsgaan, maar misschien heeft die wel een goed antwoord.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Marjoleine,

Ik denk echt dat het probleem bij de voeding zit. De persoon waar ze soms gaan bedelen zou ik en beetje van jouw vaste voeding gaan geven, zodat die als ze bij hem komen ook hetzelfde kan geven, dat zal hij toch wel willen als je het vraagt?
Je schrijft dat je grote poes nooit problemen heeft gehad met het wisselen van voer, dat kan maar zij is dan ook volwassen en als ik het goed lees ook een buitenkat, nu die is dan al wat gewend,en zal af en toe ook wel eens iets eten wat ze buiten vind of vangt. Zo'n kitten daarentegen kan nog niet zoveel hebben, alles is nog aan't groeien en aan het ontwikkelen, zijn imuunsysteem is nog niet zo sterk en erg vatbaar voor vb. bacterien en anderen dingen die darmproblemen veroorzaken. Het zou toch spijtig zijn als zijn darmpjes nu slecht zouden ontwikkelen, en hij de rest van zijn leven met buikproblemen te kampen zou hebben.

Laat je horen hoe het verder gaat? liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
marjoleine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2005 17:08

Bericht door marjoleine »

Hoi,

Degene waar ze gaan bedelen heeft zelf geen voer, dus die voert ze bij mij thuis of helemaal niet. inderdaad zowel de poes als de kater gaan vaak naar buiten, de poes doet dat ook al sinds erg jonge leeftijd, en t katertje gaat ook vaak alleen de buurt verkennen. Ik vind dat niet erg want zo krijgen ze tenminste voldoende beweging en leren ze al jong omgaan met alles in de omgeving.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Omdat het toch om het voer lijkt te gaan, wordt dit topic verplaatst naar Voeding. Daar staan meerdere topics over voer en aangepast voer.
Succes!

h.g. Emma
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

dat is gek, mijn katten Brammetje en Loesje zijn ook zoiets. Brammetje is een varkentje, en Loesje een slangenkat. Toen we ze ophaalden bij het dierenasiel toen had Brammetje ook zo'n bol buikje. Nu niet meer trouwens, maar je zou toch denken dat ze de katjes daar wel ontwormen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Skunk schreef:Toen we ze ophaalden bij het dierenasiel toen had Brammetje ook zo'n bol buikje. Nu niet meer trouwens, maar je zou toch denken dat ze de katjes daar wel ontwormen?
Ja hoor dat doen we in ons asiel onmiddellijk, tegelijkertijd met het ontvlooien en het inenten.

Ook wij hebben wel eens katten met opgezette buikjes en dan geven we ze een extra keer ontwormpasta (na en tijdje, niet vlak achter elkaar).

Als het dan niet minder wordt gaat de kat naar de DA voor een check-up. Meestal zitten de katten gewoon verstopt en is het zo verholpen, maar het kan ook iets ernstigs zijn en daarom doen we dit voor de zekerheid.

groetjes,
Sandra
Gesloten