Hoe kun je kattenkwaad afleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Jeliza26

Bericht door Jeliza26 »

Hoi Sandra,

Bedankt voor je advies.
Ik vond t ook wel vreemd dat de dierenarts er zo luchtig over deed.
Ik hoop dat ze t snel afleert. :smile:

Groetjes
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

je kan ook letterlijk naar je kat blazen. Dan geef je in kattentaal aan dat dit niet door de beugel kan!! Het klinkt misschien raar, maar als mijn katten zo'n bui hebben, dan werkt het gelijk! Succes ermee!
Gast

Bericht door Gast »

Jeliza26 schreef:Hoi Sandra,

Bedankt voor je advies.
Ik vond t ook wel vreemd dat de dierenarts er zo luchtig over deed.
Ik hoop dat ze t snel afleert. :smile:

Groetjes
Hoi Hoi,

Het klinkt heel gek maar heb je wel eens terug gebeten?
Mijn kat beet ook tijdens het aaien en al ik auw riep stopte ze wel maar ging daarna vrolijk door. Op een dag beet ze me weer toen heb ik haar (zachtjes) terug gebeten in dr pootje.... ze miepte een beetje maar daarna hoefde ik nog maar auw te zeggen en ze stopte ermee.

groetjes
kariin

Bericht door kariin »

hallo
ik heb mijn katertje nu bijna 3 weken en is 1 augustus 2 maand oud.
hij was gedumpt in een doos samen met 15 andere broertjes en zusjes (uit verschillende nesten)
ik wil graag dat het later een kat word die veel bij je komt zitten.
vaak bijt hij in mijn handen en klimt hij in mijn broek.
hebben jullie tips om mijn kat zo goed mogelijk op te voeden tot een lieve brave schootkat

en ik heb nog een poes van 7 jaar ze zijn nog niet echt vrienden de oudste haalt vaak uit maar wel zachtjes en niet met nagels , joris de jongste daagt loesje de oudste vaak uit en dat vind loesje niet echt leuk

hebben jullie ook nog tips om ze vrienden te laten worden
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je een schootkatje wil moet je er voor zorgen dat hij jou 100% vertrouwd, dus veel aaien en lief tegen hem praten. Vooral nooit in je hand laten bijten, ook niet om te spelen, want dan wordt het een bijtertje.

Verder natuurlijk veel met hem spelen en veel op schoot nemen als hij dat tenminste wil. Nooit dingen afdwingen, maar wel altijd consequent zijn als de kitten iets verkeerds doet (nee zeggen op een boze toon, natuurlijk nooit slaan of dreigen met slaan).

Verder over het vriendjes laten worden: ze hun eigen tempo laten bepalen, nooit afdwingen. Verder veel samen laten spelen en samen met ze spelen en ze bij elkaar in de buurt laten eten (niet uit een bak!). Hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes,
Sandra
kariin

Bericht door kariin »

ik zal het proberen

maar bij elkaar laten eten zal beetje probleem worden want de grote rent meestal wel van de kleine weg en dan eet de kleine alle eten op van de grote


bedank ;)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

nee, samen eten werkt dus bij jullie niet. Het kan samenhorigheid geven, maar het hoeft niet, dus laat dat maar lekker zitten. De grote kat moet toch zijn eten binnen krijgen. Sterkte verder en natuurlijk veel plezier!

groetjes,
Sandra
suusje1982

Bericht door suusje1982 »

Onze poezen leren veel van de plantenspuit, ik denk alleen als je de plantenspuit gebruikt. Hem niet te veel moet gebruiken anders snappen ze er niks meer van.
Wij kochten een nieuwe grote plant waar ze direct op af kwam en in ging kijken, hup plantenspuit 1x en ze is het afgeleerd. Elke keer als ze er probeert erbij te komen, hoeven we me maar wat te zeggen en ze gaat weer weg. Als ze dat heeft afgeleerd kun je met iets anders bezig, maar geen 10 dingen tegelijk afleren dat werkt niet.
Groetjes Susanne PS O ja de tafel leert die van ons ook niet af hoor, vinden ze blijkbaar te intressant haha
Floor

Bericht door Floor »

Hallo hallo!
Ik heb sinds 3 weken 2 katten uit het asiel gehaald. 2 errug lieve katers van ca. 2 jaar. Helaas hebben ze al m'n planten al gesloopt,zijn er misschien planten waar katten niet zo dol op zijn? Zo ja,noem ze me alsjeblieft,want een huis zonder planten vindt ik ook wel weer kaal!
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Floor
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb zelf standaard twee potten met kattengras in de kamer staan. Hier kluiven ze aan waardoor ze geen interesse meer hebben in de andere planten.
Ik vind het nog leuke plantjes om te zien ook, dat kattengras ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Andie

Bericht door Andie »

Hey
Onze Turbo is een bron van constante kattenkwaad, maar zolang het niet echt de spuigaten uitloopt en niks wordt afgebroken laten we hem maar een beetje doen.

Het enige probleem dat we hebben is het volgende: ik speel wel eens met hem en vaak bijt hij dan zachtjes in mijn vinger of hand. Maar de laastste tijd bijt hij soms echt door, een keer tot bloedens toe. Ik geef hem dan een tik op de neus en zeg heel luid neen. Maar het lijkt niet echt te werken. Soms komt hij bij je zitten en begint zonder een reden te bijten.
Een vriend zei dat het kwam omdat ik niet consequent ben. Het feit dat ik hem zachtjes laat bijten zou ook tot gevolg hebben dat hij denkt dat hij ook door mag bijten.
Klopt dit??? Moet ik consequent zijn, en hem telkens een tik op de neus geven als hij bijt? Of moet ik gewoon verder gaan zoals het nu gaat
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat je vriend gelijk heeft. Volgens mij ziet je kat niet echt het verschil tussen zacht en hard bijten. Voor hem is het gewoon spelen en dat doen katten onderling soms best fel, dus daarom kan hij jouw hand soms ook best hard "aanvallen".

groetjes,
Sandra

PS: ik vind zelf je hand stil houden of voorzichtig wegtrekken terwijl je streng "nee" zegt beter dan een tik op zijn neus geven.
Andie

Bericht door Andie »

mm, misschien is het wel beter.

Tja, die tik, ik doe het niet graag, maar soms bijt hij zo door en krabt hij met de achterpoten dat je hand traag wegtrekken helaas geen optie is.
Ik zal er proberen consequent te zijn. Ik moet morgen toch nog naar de dierenspeciaalzaak voor voeding, ik zal dan eens letten op wat extra speeltjes. Hij had een popje waar hij op kon bijten, maar dat is aan vervanging toe. Misschien toch eens tijd om opnieuw wat geld in zo'n popje te steken
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi,

mijn kat Luna kan hetzelfde doen. Bij mij helpt het allerbeste, gewoon opstaan en weglopen. Het 'spelletje' is voor haar dan afgelopen zeg maar en zo heeft ze er geen lol meer aan.

Ook zie ik tegenwoordig snel wanneer er weer een krab- of bijtbui aankomt, haar ogen gaan dan heel donker staan. Misschien kun je dat bij jouw kat ook opmerken.

Succes!
Rian
Mauw
Andie

Bericht door Andie »

Turbo heeft een nieuw bijtpoppetje en het is liefde op het eerste gezicht. Ik heb er zelfs twee mee gebracht, zodat ik niet meteen weer in de winkel sta.

Ik heb gisteren geprobeerd hem te doen stoppen met bijten door mijn hand stil te houden. Het werkte helaas niet. Hij neemt mijn hand werkelijk in een soort van klemgreep met zijn 4 poten dus beweging of geen beweging maakt geen verschil. Ik heb ondertussen wel iets anders ontdekt, als ik mijn arm omhoog hef laat hij op een gegeven moment gewoon los en loopt hij weg. Ik hoop dat het nu niet meer moet, nu hij een popje heeft, maar het is allicht beter dan die tik

Het is nog niet voor direct maar wordt dit gedrag wat minder eens hij geholpen is???
Gesloten