# Extreem jong kitten voeden

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

# Extreem jong kitten voeden

Bericht door mickey »

Ik heb een kleine kitten gevonden, waarschijnlijk van een wilde moeder. De kitten was ook ziek. Ikben ermee naar de dierenarts geweest en het heeft niesziekte, maar nog niet heel ernstig.
De dierenarts schatte haar ongeveer 3 a 4 weken oud, de oogjes zijn net open. Ik heb antibiotica en zalf gekregen en nutriwelp als voeding.
Maar ik zit met een paar vragen en tips zijn erg welkom.
Het eten gaat vrij moeilijk, de speen bij de voeding is nog te groot, ze verslikt zich steeds. Nu heb ik ontdekt dat het beter gaat als ik haar op mijn pink laat zuigen en er steeds melk op laat druppelen, maar hebben jullie nog andere ideeen? En hoeveel moet ze ongeveer. Ik heb gelezen 12.5 ml per keer, maar dat krijg ik er nog niet in. Is dit erg? En ik heb een puppie-kooi met handdoeken, mandje ed erin, maar als ze wakker wordt en gaat piepen, moet ik haar er dan uit halen? En heeft ze elke keer dan ook honger?
En na de voeding probeer ik haar te laten plassen ed door met een lauw-vochtige doek over haar buik te wrijven. Maar niet elke keer komt er iets uit, zegmaar om de voeding, is dit genoeg?
Nou ja, alle tips enzo zijn welkom.
paperdoll
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2005 20:12
Locatie: roden

Bericht door paperdoll »

hoi

ik heb helaas niet overal antwoord op maar mijn moeder heeft vroeger ook hele jonge kittens verzorgt en zei heeft me wel eens verteld dat als de speen te groot was ze de melk dan op een kwastje deed en zo in het bekje druppelde.
dus gewoon een nieuwe schoon kwastje van de gamma ofzo.
als ze wakker word en meteen begint te piepen kan inderdaad komen omdat ze dan honger heeft want het leventje van zo'n klein ding bestaat natuurlijk voornamelijk uit eten en slapen maar het kan natuurlijk ook dat ze gewoon opzoek is naar aandacht en warmte.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als de oogjes net open zijn, is het kitten zeker jonger dan 3 a 4 weken, dan is het hooguit twee weken. Dat betekent dat het elke 3 uur melk moet hebben (ook 's nachts). Een katje moet minimaal 10% van het lichaamsgewicht per dag binnenkrijgen om te overleven, en meer om te groeien. Als het gezond is en goed drinkt, groeit het zo'n 10 gram per dag tot 100 gram per week.

Het kitten kan zichzelf nog niet warm houden, dus je zult er een kruik bij moeten leggen. Je kunt ook een frisdrankfres vullen met heet water en goed met handdoeken omwikkelen. Een zachte fleece en wat ruimte om van de kruik weg te kunnen kruipen doen de rest en zorgen voor een goed 'nest'.

Verder moet je de ontlasting stimuleren na elke voeding. Dat doe je door zachtjes met een wattenschijfje met de klok mee het buikje te masseren, en langzaam naar beneden te gaan. Als het goed is, gaat het dier dan meteen plassen. De poep haal je met het watje weg; dit stimuleer je door over de anus te wrijven in de richting van de staart. Laat het katje zelf persen, maar help het wel door wat mee te duwen als de poep erg dik is.

Als het antibiotica krijgt, zal de poep dunner zijn, dus schrik daar niet van. Melkpoep heeft een gele tot geelbruine kleur.

De tip van het kwastje werkt wel, maar daarmee bevredig je de zuigbehoefte niet. Koop dus morgen een flesje met een kleine speen (de flesjes van Beaphar zijn fijn, de speen is mooi klein en het flesje heeft een goede maatverdeling). Als het diertje moeite met drinken heeft, duw dan de speen wat tgen het verhemelte, dat stimuleert de zuigreflex. Zorg er voor dat je de fles goed rechtop houdt zodat er geen lucht bij komt.

Elke dag het dier even helemaal met een vochtig watje wassen, is lekker. Zo blijf je dicht bij het natuurlijke gedrag van de moeder. Ook kun je het kitten regelmatig na de fles in je hals leggen en wat neuriën. De trillingen voelen (denk ik) ongeveer hetzelfde als het spinnen van de moeder, en het katje voelt je hartslag door je halsslagader. Dat maakt hem rustig en tevreden.

Nou, volgens mij heb ik alles voor nu wel opgenoemd; mocht je nog vragen hebben, dan heb je mijn msn-adres ;-)
Veel succes met deze klus die zwaar en vermoeiend maar ook heel liefdevol is!
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Dank jullie wel.
Maar als het niet meer wil eten, maar slapen, moet ik haar dan toch nog dwingen om te eten zodat ze echt genoeg krijgt? Nu eet ze wel, maar weinig en valt dan in slaap.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja dan moet je het dwingen, want het moet eten binnenkrijgen om te groeien. Kijk eerst hoe veel het wil (het neusje zal ook dicht kunnen zitten door de nies) en probeer goed op de aangegeven dosering te komen. Als dat niet lukt, is dat niet erg, maar moet je wel extra gaan oppassen.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Hoi,
het gaat nu wel goed. De niesziekte is zo goed als over. Het was de vraag of het linkeroog nog goed zou komen, maar ook deze staat nu netjes open zonder roodheid.
Verder speelt hij al veel en is hij al zindelijk. Ik ben hem nu ook aan leren brokjes te eten en elke keer als hij ze ruikt begint hij te spinnen, goed teken lijkt me.
Alleen de andere katten zijn nog niet echt lief tegen hem, Mickey wel, maar alleen als hij ligt te slapen. Zodra hij dan begint te spelen is het blazen en grommen. Maar ik denk dat het langzaam aan wel gaat wennen.
Ik heb nu ook echt plezier van hem, lekker spelen en knuffelen, heerlijk.
Gesloten