kittens zelf leren eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kittens zelf leren eten

Bericht door yana »

Onze kleintjes zijn nu 4 wk.
Gister begonne met kittenmelk proberen te geven: m'n vinger nat maken, tegen het bekje zodat ze het aflikken.
Heb ook geprobeerd met theelepeltje, beetje tegen bekje zodat het nat wordt en hopen dat ze drinken.
Maar slechts 1 heeft wat gelikt van het lepeltje en 2 een beetje aan m'n vinger gelikt.
De rest wil nog niet.
Doe ik het wel goed?
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wanneer mag je beginnen met je kitten op te voeden?
Ze knagen nml overal aan, dat wil ik graag afleren, maar misschien zijn ze nog te jong(4 wk)voor de plantespuit
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Weghalen en 'nee' zeggen. Dat mag je ook met 4 weken al wel doen. Afleiden werkt meestal ook wel. Zodra ze iets doen wat niet mag, even met ze spelen ;-)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik ben nu zo'n 2 dgn bezig.
3 van de 4 likken van m'n vinger en van het lepeltje.
Een echter wil nog niks.
Het is niet de kleinste van het stel zoals je zou verwachten, maar de een na grootste.
Moet ik me daarover zorgen gaan maken? Of leert de mamapoes de kleintjes ook nog wat?
Ze is verder heel levendig, is er goed aan en kan het best rennen van de 4.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je hoeft je geen zorgen te maken; het ene kitten leert sneller aan de smaak wennen dan het andere.
Mamapoes voedt nog wel zolang de kleintjes daar behoefte aan hebben, dus blijkbaar krijgt deze nog voldoende melk.
Als ze het al van een lepeltje eten, kun je langzaam beginnen met een schaaltje. Daar gaan ze dan lekker doorheen banjeren en worden helemaal vies en plakkerig :-P
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

De kleinste, een poesje, weegt nu 504gr (4.5 wk)de andere zijn zwaarder, 530, 550..
Ze is net zo levendig als de rest.
Ze had het bijvoeren (nouja, 1 lepeltje nog maar om het te leren)ook heel snel door (alhoewel ze niet altijd trek heeft).
Is dat gewichtsverschil normaal?
Ze groeit wel,nog geen week geleden woog ze 474gr
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja hoor en het klinkt keurig. Meestal zijn kittens bij de geboorte rond de 100 gram en ze mogen elke week 70 - 100 gram aankomen. Dus ze doen het voorbeeldig :grin:
Gesloten