Neurodermatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Neurodermatitis

Bericht door Angie »

Dit wilde ik al een tijdje vragen , maar ben het telkens vergeten :oops:.

Ik heb eens een tijd geleden een topic geopend over korstjes aan de kop en hals van onze katers. Onze da van toen (ondertussen hebben we een andere da) zei dat het een vlooienallergie was en die korstjes zijn van het krabben. Alleen... ik zag ze nooit krabben :???:. na een paar weken belde ik en zei hij dat het normaal was dat het nog niet weg kon zijn.

Nu zijn we naar een andere da gegaan en die heeft tijdens de narcose van Mexx (van castratie toen) helemaal onderzocht en constateerde dat hij een huidziekte heeft. Ze noemen het NEURODERMATITIS. Ik moest met de katten terug komen na een paar dagen voor een inspuiting. Maar wat bleek, de korstjes hellemaal verdwenen waren bij Mexx. Zonder iets is het weggegaan.

Bij Goya, waar het ook eerst gevonden was, is het ook aan het minderen. Ze zei dat we moestn eafwachten of het bij hem ook ging verdwijnen. er was wel een hoge kans dat ze het tegen de zomer terug konden krijgen.

De da zei wel dat het niet besmettelijk kon zijn en dat je er niets aan kon doen, ze krijgen het of krijgen het niet. Maar ik vond het wel raar dat het wel is overgegaan op Mexx. Of misschien niet is overgegaan maar dat Mexx het ook had gekregen. Het zou iets via de zenuwbanen zijn of zoiets.
Ik dacht ook eerst aan een allergie van de magnetische bandjes, want vanaf dan is het begonnen maar dat was het niet zei de da. Toevallig is Mexx ook niet meer buiten geweest door zijn erge blaasontsteking de afgelopen week. En dat hij ervan af is....

Ik heb al vanalles opgezocht maar vind niets over deze ziekte bij katten. Wel bij mensen maar niet bij dieren :???:.

Daarom dit topic. Misschien dat iemand het wel herkent of iets weet hierover?? Of ervaringen in heeft?
Alles is handig om te weten.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Neuro = via de zenuwbaan of via de zenuw
Derma = huid
itis = ontsteking
Oftewel: een ontsteking van de huid via de zenuwbanen. Iets triggert de zenuwbaan die dit dan aanmaakt. Het is wel typerend dat je beide katten het hebben, dus ik zou ook denken aan een factor die irriteert.
Gesloten