Blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Blaasontsteking

Bericht door Ilse »

Wie kan mij helpen.
Vandaag ben ik erachter gekomen dat 1 van mijn 7 katten een blaasontstkeking heeft omdat ik urine en bloed aantrof in een lege wasmand.
We zijn nu aan het posten bij de kattenbak om te kijken welke kat het meeste moet plassen en ook het moeilijkst.
Is er nog een andere manier die het makkelijker maakt om er achter te komen wie deze blaasontsteking heeft.
Want ik wil er zo snel mogelijk mee naar de dierenarts................
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
zwartekat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2005 16:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door zwartekat »

Misschien kun je zien dat er een kat tussen zit die wat minder eetlust heeft, of niet zo lekker in z'n velletje zit. Verder toch in de gaten houden welke kat veelvuldig naar de bak gaat.
° People that hate cats were mice in a former life °
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hoi,
Onze Poek had onlangs ook weer een blaasontsteking. Aan haar merkte ik dat doordat ze erg onrustig was, om de haverklap van de ene op de andere kattenbak (we hebben er drie voor twee katten :roll: ) naar buiten, naar binnen, veel likken bij het plasgaatje. Voor de rest at ze prima en was er niets aan haar te merken.
Zij krijgt nu uitsluitend anti-blaasgruisbrokken en mag absoluut niets anders meer hebben (ze is 3,5 jaar). Als het een 'zwak' punt is van een kat heb je kans dat het terugkomt zonder speciaal voer.
Poek is overigens een poes; bij (ook 'geholpen') katers is het zaak dat je z.s.m. weet wie het is, aangezien het bij katers snel tot complicaties kan leiden.
Succes met het vinden van de patient!
Jojo
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mijn vorige kat heeft ook ooit een blaasonsteking gehad.
Ik kwam erachter omdat de kattenbak wel erg schoon bleef en zij ineens een grote plas deed waar het niet hoorde.
Ze gaan vaak op de bak en doen nix omdat dat niet gaat.
Na een kuurtje was ze er gelukkig vrij snel weer vanaf, maar je moet het wel in de gaten blijven houden.
Ze kreeg een paar jaar later toch weer een blaasontsteking. Ik denk dat dat een gevoelig punt blijft.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Ik heb denk ik de dader te pakken, waarschijnlijk is het Simba.
Ik heb een paar uur bij de kattenbak gezeten en Simba moest wel heel erg vaak en ook kleine beetjes.
Dus ben vandaag gelijk met hem naar de dierenarts gegaan en heeft een kuurtje gehad.

Het probleem was op dit moment dat geen 1 kat echt ziek reageerde ze waren allemaal heel erg levendig en dat was het moeilijke van heel het verhaal.

Ik wilde jullie bedanken voor alle tips!!!!!!!!!!!!!!!

Liefs Ilse
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het makkelijkst is het als je de verdachte kat opsluit met een kattenbak zonder vulling. Dan kan de urine nagekeken worden en weet je zeker wie de zieke is ;-)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Tijger is er ook niet ziek van geweest hoor, het was dat de kattenbak wel heel erg schoon bleef. :???:
Dat kuurtje help vrij snel hoor. ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

plasje bewaren?

Bericht door snouska »

Hoi allemaal,

Ik heb even snel een vraagje. Bambam moet getest worden op blaasontsteking. Vanmiddag heb ik een plasje opgevangen en in de koelkast gezet. Maar hoe lang kan ik dit nu bewaren? Ik kan het morgenavond pas naar de da brengen. Is dat te laat?
Ik hoop dat iemand van jullie het weet!
Alvast bedankt.

Groetjes Anouschka
(Pebbles en BamBam)
**joke**
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:12

Bericht door **joke** »

Dat is volgens mij veel te laat hoor, je mag het maximaal 5 uur bewaren.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Bij 'mensenplasjes' kan dat in elk geval geen kwaad als ze inderdaad in de ijskast staan.
Ik denk niet dat het een probleem zal geven, maar als je écht zeker wil zijn kan je vandaag nog proberen om een plasje te 'vangen' .

Groetjes Kathy en Kimba
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi, hoi,

Ik ben vanmorgen om 7.00 uur naar mijn moeder gefietst en die heeft het om 9.00 uur bij de da afgegeven. Gelukkig was dat nog op tijd!! Want echt gemakkelijk is het niet om zo'n plasje op te vangen... :???:

Maar Bambam heeft dus wel een flinke blaasontsteking. Er zaten veel te veel eiwitten in en er zat bloed bij. Niet zo mooi dus. We hebben nu een antibioticum gekregen, hopelijk verhelpt dat de ontsteking.

Ook zei de da dat BamBam veel te weinig drinkt. Dus nu moet ik aan de slag met boullion en koffiemelk gemengd met water.

Ik las hier dat je ook brokken nat kunt maken, maar kan ik dan gewoon water bij de purine one doen??? Lijkt me niet echt smakelijk.

Ik zal dadelijk het hele onderwerp eens doorspitten!

Groetjes en bedankt voor de reacties.

Anouschka
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt ook tijdelijk blikvoer met water er door heen geven. Blikvoer zelf zit al vol met water en door nog eens extra water toe te voegen krijgt je kat nog meer vocht binnen. De meeste katten vinden dit lekkerder dan brokjes met water.

groeten,
Sandra
Gesloten