Schokken bij soezen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Schokken bij soezen

Bericht door cindy »

Hallo allemaal,
Ik wil iets voorleggen wat ik nog niet eerder ben tegengekomen op kattensites en fora. Mijn 7 maanden oude katertje heeft de gewoonte om 's avonds, als hij lekker ligt, te schokken/zijn spieren samen te trekken. Het gaat onafhankelijk van zijn ademhaling. Het gekke is dat wij hetzelfde hebben gehad met mijn andere kater (nu 5 jaar oud) toen hij klein was. We hebben het destijds helemaal op video opgenomen voor de dierenarts, maar die wist hier niets over te melden. Kunnen het groeistuipen zijn? Het gebeurt eigenlijk alleen 's avonds en ik heb wel eens gehoord dat kinderen (dus ook kittens???) voornamelijk 's avonds groeien.... Wie heeft dit ook weleens gezien bij kittens? Naar mijn weten is mijn katertje helemaal gezond.

Ben benieuwd!
Cindy
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik neem aan dat hij dat doet als hij slaapt. Dat doen de katten hier allemaal, wij hebben het idee dat ze dan aan het dromen zijn. Zo zie je bijvoorbeeld de pootjes om de beurt bewegen (met kleine schokjes inderdaad) precies in de volgorde als wanneer ze aan het rennen zijn. Of ze beginnen ineens als een gek te 'kwispelen' of hun bekkie gaat ineens heen en weer.
groetjes Sharon
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Bericht door cindy »

Nee, het is juist als hij gaat liggen om te gaan slapen (dus dan is hij nog wakker). Dromen ken ik wel, met het bekje en pootjes bewegen. Maar dit is langzamer en het schokken is met de hele ledematen, net of de voor- en achterkant van het lijfje samentrekt....
Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat gek, Cindy. Ik dacht ook dat je bedoelde tijdens het slapen, dat herken ik namelijk wel. Maar ik heb nog nooit gezien dat ze dat doen voor ze gaan slapen. Heeft hij er last van? Of is het juist zijn manier om tot ontspanning (slapen) te komen?
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik heb het pitou nog niet zien doen, maar ik weet wel dat ik het zelf heb. Voor ik echt ga slapen trekken mijn spieren ook heel erg. Ik schok dan ook vrij hevig. Het doet niet echt pijn, het is geen kramp ofzo, meer een trekken en trillen alvorens alles echt stil kan blijven. Ik heb nog nooit gevraagd of dit een medische oorzaak heeft, maar ik weet wel dat mijn vader er ook last van heeft.
Misschien is dit bij jouw katertje ook zoiets, er zit nog té veel energie in al die spiertjes en dat moet er even uit voor je echt kan ontspannen en slapen.
't is maar een ideetje,

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Bericht door cindy »

Ja, volgens mij is het ook zoiets: een soort ontspannen raken voor de slaap komt. Volgens mij heeft hij er geen last van. Hij is sowieso wat ongedurig voordat hij echt slaapt. Mijn oudere kater, die het vroeger dus ook deed, doet het nu trouwens helemaal niet meer, dus het zou heel goed te maken kunnen hebben met een overschot aan energie bij die kleintjes. Bedankt voor het meedenken!
Cindy
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Je zou het een keer aan de dierenarts kunnen vragen. Zelf dacht ik meteen aan epilepsie, maar dan zou je volgens mij achteraf wel merken dat 'ie niet lekker is ofzo.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Nee, dat denk ik niet. Als het epilepsie was, dan was dat niet alleen voor het slapen gaan.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Moortje doet dat ook een beetje, hij trilt dan ook met zijn vel...echt heel raar. maar last lijkt hij er neit van te hebben!
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het lijkt me toch niet echt om een ziekte te gaan, vandaar dat dit topic verplaatst wordt naar Overig :wink:

groet,
Emma
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Heeft onze Rosa ook als ze in slaap dreigt te gaan zakken, als ze zit te knikkebollen.
En als ze slaapt doet ze het ook.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hoi, ik heb hier ook al eens een topic over aangemaakt?
Ik heb namelijk ook vibrerende katten. ;-)
Angel_Kitten

Spasmen tijdens slapen

Bericht door Angel_Kitten »

Dit onderwerp staat wellicht verkeerd,
maar dat merk ik dan wel...

ik heb er nu al een paar dagen opgelet,
maar Angel trilt in zijn slaap..
Je ziet zo mooi z'n pootjs bewegen alsof hij een spastische neiging heeft (sorry weet niet hoe ik het anders moet verwoorden)
en daarna begint heel z'n lijfje zo te spasmen...

Is dit normaal?
Ik weet dat ik dat ook heb in mn slaap
maar vroeg me dus af of katten dat ook hebben..

dank bij voorbaad
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: spasmen tijdens slapen

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Audrey,

Niks om je zorgen over te maken, je kat beleeft een heel spannend avontuur in zijn droom, (lekker wandelen met het vrouwtje aan het tuigje?) en dat resulteert in die kleine schokkerige bewegingen.

Beestje kan een hoop indrukken opdoen in 1 dag, en verwerkt deze (net als de mens) in dromen.

Ik hoop dat je gerustgesteld bent,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Angel_Kitten

Re: spasmen tijdens slapen

Bericht door Angel_Kitten »

ja toch wel
dank je wel Rob ^^
Plaats reactie