Plotseling agressief gedrag

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

[ADMIN] Een aantal berichten zijn uit dit topic verwijderd (vervuiling) en een een tweetal berichten zijn dienovereenkomstig aangepast.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

henk-mieke schreef: Ik zit helemaal onder de krassen, omdat ik haar de eerste keer inderdaad bij haar nekvel heb kunnen pakken en eens flink door elkaar geschud.
Hoi Mieke,

Ik kan me voorstellen dat ze hiervan over haar toeren is gegaan, schudden is namelijk een doodsbedreiging voor een kat! Beter kun je haar in haar nekvel pakken en ervoor zorgen dat ze geen kant meer op kan, en een verbale vermaning geven. Het is overigens geen verwijt hoor, je kunt nu eenmaal niet alles weten.

Sterkte bij de dierenarts vanmiddag ben benieuwd wat hij/zij er van zal zeggen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ze komt natuurlijk wel uit het asiel.
Dat is natuurlijk wel een nadeel. We weten niets van de eerste 3 jaren van haar leven.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik kon vandaag na half 2 onze eigen dierenarts bellen en dat heb ik dus direct gedaan. Na mijn verhaal te hebben aangehoord, sluit hij in eerste instantie lichamelijke oorzaken uit. Hij heeft me een telefoonnummer gegeven van een dierenpsycholoog in Utrecht; de heer Mathijs Schilder :?:

Deze heeft alleen op maandag en donderdag (telefonisch) spreekuur van 12.30 uur tot 13.00 uur.

Onze dierenarts wil eerst zijn bevindingen afwachten, alvorens met een medicijn te beginnen, waardoor het beestje niet meer zo fel op allerlei prikkels reageert. :cry:
Zal wel zoiets zijn als die Bachdruppels, waarover in dit topic ook is geschreven :?:

Ik wil eigenlijk niet wachten tot donderdag, dus als jullie een andere 'dierenpsycholoog' kennen ... :smile:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoe kan die da dat nou weten zonder dat hij je kat heeft gezien of heeft onderzocht? Ik vind het maar raar hoor.
Maar goed, ik heb geen ervaring met een dierenpsycholoog. Misschien is het wel de oplossing.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat...

Succes!
Mauw
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Tijdens het surfen naar eventuele suggesties / oplossingen kwam ik o.a. de volgende site tegen:
http://home.tiscali.be/dieren.kliniek/m ... hiater.htm

Misschien kom ik nog meer tegen. Alle hulp is welkom! :roll:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zit meteen te denken aan een gespleten persoonlijkheid, zou dat bij katten ook niet voor kunnen komen :geenidee: ?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb geen flauw idee. Maar als dat al zou kunnen, kan dat zich dan ZO plotseling openbaren??? :?:

Na veel sites op internet bekeken te hebben, vind ik de beste tip tot nu toe nog, om haar tijdens zo'n aanval op haar nummer te zetten met een plantenspuit en een krant om op de vloer te rammen. :idea: Ze hebben een hekel aan herrie en een krant zou afdoende moeten zijn, volgens de "deskundigen". :evil:

En een beetje water kan ook geen kwaad. Als het maar ophoudt, dan ben ik alweer een gelukkig mens. Want echt waar; het is zo'n lieverdje!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou als het mijn kat eerst eens naar een andere da gaan voor een second opinion. Ik vind het namelijk heel raar dat je dierenarts dit zo maar kan vaststellen zonder haar gezien te hebben. Mijn ervaring is helaas dat je niet teveel op dierenartsen moet vertrouwen wat dat betreft omdat ook zij het nogal eens mis hebben. Tuurlijk kan je een kat 'platspuiten' maar dat lijkt mij een laatste optie en een kattenpsycholoog eigenlijk een tweede.
Het kan inderdaad ook een machtstrijd zijn, zij stond op de trap waarschijnlijk hoger dan jij en dat kan aanleiding zijn geweest voor een gevecht om de macht maar dat verklaart haar nachtelijke aanvallen niet.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een dierenarts die niet de pupillen en reflexen van de kat bekijkt en hem meteen doorstuurt naar een dierenpsycholoog???
Ook ik zou een andere da consulteren, zodat je er zeker van bent dat er echt niks lichamelijks aan de hand is.

Overigens kun je als je veel haast hebt (voor die psycholoog) eventueel eerst Hilleke Keereweer mailen. Zij is gedragstherapeute en staat op de voorpagina van de Kattensite. Toen ik haar eens een vraag stelde, kreeg ik binnen 12 uur antwoord.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Goed nieuws! Gisterenavond is Bolleke zoals gewoonlijk weer een voorbeeldige, lieve poes geweest. Dat wilden we natuurlijk graag zo houden, maar tegelijkertijd willen we er ook aan vasthouden, dat beide katten gewoon mee naar boven moeten 's nachts. We hebben het volgende gedaan:
Alle 'avondrituelen' hebben we eerst gedaan, zoals alvast koffie klaarzetten voor de volgende ochtend, de luiken voor de ramen dicht etc. Allemaal dingen die erop wijzen, dat we naar bed gaan. Bolleke had zich inmiddels al op een keukenstoel genesteld, waar wij slecht bij kunnen.

Na alle rituelen afgerond te hebben, hebben mijn man en ik samen nog even zitten kletsen en TV gekeken, zodat het hele ritme anders was dan anders.
Op een gegeven moment is mijn man naar de keuken gegaan, heeft de tafel opzij geschoven en Bolleke lief toegesproken, terwijl hij haar oppakte. Hij liep met haar naar boven en pas daarna ben ik alle kaarsjes uit gaan blazen, deuren op slot etc. HET WERKTE!

Pas toen ik met Tripel in mijn armen de trap opkwam blies ze even. Dat heb ik compleet genegeerd en ben gewoon naar bed gegaan. :smile:

Nu hadden we succes, maar of ze er vanavond weer 'intrapt'... We wachten af :roll:

Ik hoop echt, dat we het zo zelf kunnen oplossen, zonder gesleep naar dierenartsen etc.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Je hebt het nu wel alles gedaan om het je kat naar de zin te maken (lief toespreken etc.) Het moet ook kunnen zoals jullie het zelf willen natuurlijk. Dus naar bed gaan zonder allerlei rituelen en voorzichtige aanpakken. Ik zou Hilleke toch even mailen, je weet maar nooit wat zij zegt!
Mauw
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dank je. Ik heb Hilleke zojuist mijn verhaal gemaild. Ben benieuwd naar haar reactie.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik zal jullie even 'up-daten'... :grin:

We hebben nu twee avonden geprobeerd om het hele ritueel anders te doen (en dan ook elke avond weer steeds anders). Dat gaat goed. Bolleke laat zich goed meenemen naar boven. Maar als ik dan even later met Tripel volg, staat ze wel boven aan de trap te wachten en begint te blazen, zodra we boven zijn. Tripel is al 8 jaar gewend om naar boven gedragen te worden, vindt 'ie leuk. Zit ook echt te wachten, tot ik hem optil. Dus daarin wil ik niks veranderen. Maar als we boven zijn, springt Tripel natuurlijk uit mijn armen om langs Bolleke heen te rennen, zodra ze begint te blazen en dat harde mauwen van de laatste week. :twisted:

We zouden kunnen proberen, dat ik eerst naar boven ga met Tripel en dat mijn man later volgt met Bolleke, maar ja... Als Bolleke in de gaten heeft dat wij naar boven gaan, zal ze zich weer verstoppen en wordt het weer heibel in de tent.

Een andere optie is misschien om de plantenspuit mee de trap op te nemen en te spuiten, zodra ze begint? Maar daar begin ik eigenlijk liever niet aan.

Omdat Bolleke de hele dag lief en normaal is, lijkt me een kalmeringsmiddel niet echt nodig, wel? Ze is overdag ook regelmatig graag boven, al dan niet in gezelschap van Tripel, dus het kan ook niet zijn, dat ze DAAR zo'n hekel aan heeft. En die twee kunnen het samen echt redelijk vinden, dus jaloezie of zo speelt volgens mij ook niet.

We blijven het uiteraard proberen. Ik houd jullie op de hoogte. :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik had beloofd, jullie op de hoogte te houden. Bij deze, dus. :smile:

We hebben van alles geprobeerd, maar het is gewoon een drama om haar mee naar boven te nemen. Als we de deur open laten staat ze wel 5 minuten later boven en ligt ze de hele nacht bij ons op bed. Maar ik vind het niet fijn om de tussendeur open te houden; dan is het 's morgens te koud :lol:

Dus, nu geven we haar elke avond de kans om mee te gaan (vrijwillig). Wil ze dat niet, dan "mag" ze beneden blijven, maar dan wel de hele nacht! Dat moet haar uiteindelijk een keer gaan vervelen, lijkt me. En zo niet, dan is dat alleen maar jammer. Niks meer dan dat. Dit is beter, dan elke avond dat gestress. Voor ons, maar zeker ook voor Bolleke (en niet te vergeten Tripeltje).
Bolleke krijgt dan nu wel haar zin, maar ach. Voor de rest wordt ze denk ik niet meer verwend, dan al die lieverds van jullie. :razz:
Gesloten