Abces

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gast

Bericht door Gast »

Sjips wat zielig voor Luna.
Als de wond open is kun je die schoonspoelen met een aftreksel van kamille. kamillethee is heel bruikbaar als er maar geen andere smaaktjes zijn toegevoegd, daarnaast helpt het van binnen uit als Luna de kamilliethee ook wil drinken.

Groetjes en een aai voor Luna,

Nanna
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna heeft amoxorai 50mg gekregen. Ik weet niet of dat de goede is?
En kan die g-strep van een beet komen? Wat is het precies dan?
De wond is dicht hoor, de da heeft ook niets gezegd van open houden of schoon spoelen. de da heeft de wond wel schoongespoeld met antibioticum.
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Amox is wel een goed middel, maar tegen de specifieke pusvorming helpt clindabion-zalf of clindamycine als druppel of tablet.

In de wond komt een ordinaire huis- tuin- en keukenbacterie, de gram- positieve streptokok. Die maakt als een gek pus aan waardoor een fiks abces ontstaat. Clindamycine en andere ab's uit die groep is de enige die IN de pus werkt.
Ik zou als ik jou was, naast de amox een tube clindabion vragen om het nieuwe abces goed schoon te krijgen en de pusvorming te bestrijden. Je kunt de wond ook schoonmaken met betadine die je verdunt tot de kleur van verdunde thee. Wel is het zaak dat je de pus verwijdert, als het kan 2x daags. Vies werkje, ik weet het :esick: maar voor Luna wel fijner.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna heeft verder nergens last van, ze eet en drinkt en poept en plast, is alleen een beetje suffig en ze heeft nu dus een nieuwe bult naast het korstje.
Er komt dus geen pus uit de wond, en de andere bult die ik voel is onderhuids. Ik kan daar ook geen korstje ontdekken.
Moet ik die korst dan weer openmaken zodat de pus er weer uit kan? Ik laat dat liever door de da doen eigenlijk, dan weet ik zeker dat het goed gebeurd.
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De korst vormt zich als het abces begint te rijpen. Ik snap wel dat je het liever de da aat doen, maar ik zou de korst er wel afhalen en de wond schoonspoelen. Hoe meer er uit komt, hoe minder schade er verder aangericht kan worden.
De andere bult is dus nog aan het rijpen. Ik ga daar zelf nooit in prikken, maar druk wel en maak de huid zacht met een warm watje om zo de huid soepeler te maken, zodat de pus er uit kan.

Een da zei eens tegen me dat hij de clindabion zalf meegaf om er op die manier voor te zorgen dat de wond open blijft, en niet echt om de werking van de zalf. Mensen vinden het eng om in zo'n wond te gaan prutsen, maar openhouden (en schoonspoelen) is het allerbelangrijkste.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Goed, maar waarom vertelt de dierenarts mij dit niet? Het is een goed aangeschreven da..
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Heel veel dierenartsen houden geen rekening met de grote gevolgen die de G-streptokok kan hebben. Toen ik hier tegen deze problemen aanliep, waren er maar weinig da's die mij geloofden en uiteindelijk was er een fokster die me vertelde wat ik moest geven. Ik heb daarvoor vier da's moeten benaderen voordat ik clindamycine kreeg :???:
Kortom: je da kan het misschien niet weten, het schijnt vrij nieuw te zijn dat katten de gram-positieve kok oppikken en er ziek van worden.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik maak me opeens veel zorgen nu. Wat kan er gebeuren als de wond dicht blijft? Ze heeft wel een antibiotica kuur nu.
Mauw
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ze gaat ook steeds op de verwarming liggen. Het is hier toch echt niet koud in huis.
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je hoeft je niet echt heel veel zorgen te maken, hoor. Ze krijgt antibiotica. Je kunt haar voor de zekerheid wel even in de gaten houden (temperatuur met name - een bacterie geeft erg hoge koorts)
Ik wilde je niet ongerust maken!!!!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi Marjolein,

Luna is nu bij de da. Ze moest blijven, ze gaan de wond onder een roesje helemaal schoonmaken, misschien moest er nog 1 gaatje bij gemaakt worden om alle pus er uit te laten komen. Maar dit was (natuurlijk)te pijnlijk om dat zonder roesje te doen. Arm beestje. :sad:

Je had gelijk wat betreft de bacterie en de wond openhouden. Ik had vrijdag een andere da (wel mijn eigen praktijk maar andere vestiging) en die zei niets van openhouden of spoelen. Vandaag bij mijn ' normale' da geweest en die bevestigde ook de bacterie. Ik krijg vanavond als ik Luna weer op haal ook andere antibiotica mee, en ik moet de wond openhouden en als Luna het toe laat ook even pus uitdrukken. Maar als het goed is likt ze het zelf steeds schoon.

Bedankt voor je info! Ik was sowieso naar de da gegaan, maar toch! Ik laat jullie weten hoe het is gegaan!
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

He gelukkig dat deze dierenarts het wel onderkende!
Ik denk dat je nu een antibioticum uit de clinda-groep meekrijgt. Het uitdrukken van pus zou ik NA je avondeten doen, want het is niet leuk. Maar als de wond openblijft, geneest hij snel en kan Luna het inderdaad goed schoonhouden.
Ik denk dat ze ook een injectie tegen de pijn krijgt (tolfedine), dan knapt ze wat sneller op.

Veel sterkte voor haar en voor jezelf!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ja, ze kende de zalf clindabion (schrijf ik het zo goed?) ook en volgens mij krijg ik ook iets van dat in de vorm van antibioticum.
Gelukkig dat het herkend wordt en dat er nu effectief iets aan gedaan wordt!
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Clindamycine of iets van dien aard. Dan is het echt binnen een paar dagen over en verspreidt de bacterie zich niet verder.
Ik ben echt blij voor Luna dat deze da het wel herkende!!!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ben ik weer, Luna is net terug en is op de verwarming gaan liggen, nadat ze haar mandje had ondergepiest :roll: Moet ik de kattenbak ook maar niet zo ver weg zetten.

Ze hebben maar een beetje haar weggeschoren en op het wondje zit een druppeltje opgedroogd bloed. Ik heb andere antibiotica meegekregen: clavubactin. Het zal nu wel goedkomen met d'r.
Mauw
Gesloten