Vergrote pupillen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
klaasenfroukje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2004 14:07
Locatie: Geeste (Varloh)

Vergrote pupillen

Bericht door klaasenfroukje »

Onze Noodles is nu ruim een jaar en heeft constant grote pupillen. Ze heeft er volgensmij geen last van. Geen vliezen, vuil, tranen etc. Het staat alleen een beetje apart. De DA heeft haar een paar maanden nog bekeken en die heeft er ook niets aan gezien.
Het is ook niet dat ze altijd bang is, integendeel!
Hebben jullie ook katten die dit hebben? Onze andere 2 katten vergroten en verkleinen hun pupillen gewoon.
Noodles is nu ruim een jaar dus geen kitten meer? Kan het nog veranderen, want ze heeft verder ook een beetje achterstand (groei)
Graag jullie mening.

klaas en froukje

Noodles, Nona en Nermal...
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Mijn vorige kater had ook constant grote pupillen.
Zijn schildklier bleek veel te snel te werken, waardoor ook zijn
hart heel snel klopte. Hij kreeg hier medicijnen voor, en toen deden
zijn pupillen weer normaal. Maar mijn kat was al 15, dus dat is
misschien een gekke vergelijking.

Maar het lijkt me toch dat het ergens vandaag moet komen.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Nou, dat zou best kunnen denk ik, dat van die schildklier. Ook jonge mesen of kinderen kunnen daar al last van hebben, dus waarom een jonge kat niet? Ook omdat je schrijft dat ie een beetje een groeiachterstand heeft!
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Je zou inderdaad zijn hart en schildklierfunctie eens kunnen laten nakijken. Katten met hartproblemen hebben vaak ook grote pupillen die niet of nauwelijks op licht reageren.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Is er inmiddels al wat ondernomen en/of hoe gaat het met Noodles?
Gebruikersavatar
klaasenfroukje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2004 14:07
Locatie: Geeste (Varloh)

Bericht door klaasenfroukje »

Het gaat prima met Noodles,
ze is nog altijd de baas in huis...
:cool:
Ze heeft nog wel vaak grote pupillen, maar niet meer constant!

Waarschijnlijk heeft ze een achterstand gehad. Begin dit jaar vond de dierenarts haar nog klein en magertjes, nu is ze groot en lekker dik! :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Gelukkig maar! :grin:
En fijn dat ze goed gegroeid is. Nu oppassen dat ze niet te dik wordt. (hier spreekt iemand uit eigen ervaring :wink: )
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

ongelijke pupillen

Bericht door hilde »

Zonet waren Thomas en Femke weer heel wild aan het spelen en opeens begon Femke naar hem te blazen. Dit heeft ze wel vaker gedaan als hij gewoon te wild speelt :roll: Maar nu heeft ze 1 klein pupil (spleetje) en een wat grotere (rond). Die ronde reageert niet op licht maar ze volgt wel m'n vinger etc.

Ze rent (vliegt...) ook nog steeds gewoon door het huis. Er valt niks aan haar te merken verder.

Zal Thomas haar oog beschadigd hebben of wat kan het anders zijn?

Alvast bedankt...jonge katten pffffff :grin:

Groetjes Hilde, Thomas & Femke
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Hilde,

Onze Tatum is blind. Ze heeft geen pupilreflexen loopt dus constant met verwijde pupillen die wel meedraaien.

Moet je anders even in mijn fototopic kijken. Staat een foto van Tatum d'r ogen. Misschien kan een poes dat ook aan 1 oog hebben...

Groeten Renate
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ze is er niet blind aan hoor...het is hier nu donkerder in huis en die pupil wordt nu wel groter, maar als je er dan met een lichtje inschijnt wordt het wel weer kleiner maar geen streepje zoals bij die andere.

Ik hoop dat het net zoals dat manke pootje van vorige week :???: weer vanzelf overgaat ;-)

Kzal even kijken naar jouw fotos van Tatum!

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Zo zien de pupillen van Femke er dus uit:

Afbeelding

Die rechter wordt wel groter als het donkerder wordt, maar niet kleiner dan dat er op de foto te zien is. Herkent iemand dit? Ze heeft het niet altijd gehad in ieder geval :???:

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hilde, dit ziet er voor mij niet alarmerend uit. Ze reageert kennelijk goed op het licht. Mensen schijnen ook wel eens verschillende pupillen te hebben. Ik zal er wat beter op letten bij mijn eigen katten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Oh, had dit topic nog niet gezien.

Flits heeft het ook een keertje gehad, en toen zei de DA dat dat zou kunnen komen door een hersenschudding(kje). Ze had namelijk net een koek tegen haar koppie gekregen :oops: . Maar hier was het na een paar uurtjes wel weg.
Misschien is ze wat hard gevallen of zo, dus een hersenschudding?
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

sKatje schreef:Oh, had dit topic nog niet gezien.

Flits heeft het ook een keertje gehad, en toen zei de DA dat dat zou kunnen komen door een hersenschudding(kje). Ze had namelijk net een koek tegen haar koppie gekregen :oops: . Maar hier was het na een paar uurtjes wel weg.
Misschien is ze wat hard gevallen of zo, dus een hersenschudding?
Uhmmm hoe kwam die koek tegen haar koppie? :lol:

Het zou best wel een hersenschudding kunnen zijn, daar dacht ik ook al aan. Vlak voordat ik het zag, rolde Thomas en Femke van de bank en zij viel tegen de verwarming aan :roll: Toen blies ze naar Thomas en zag ik dat 1 pupil groter was dan de andere. Het is trouwens niet altijd zo geweest, heb het even gecheckt op oudere foto's ;-)

Naja ik hou het maar even in de gaten. Gelukkig doet ze wel gewoon normaal (voor zover Femke normaal is... :lol: ), ze stoeit, eet goed etc.

Bedankt voor jullie reakties!

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Zo een weekje later en Femke's pupil doet gelukkig weer normaal. :lol: Heeft ze toch haar koppie behoorlijk hard gestoten.

Groetjes Hilde
Gesloten