Toxoplasmose

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Nu je zegt dat hij ook hijgt na inspanning ben ik toch geneigd als eerste aan het hart te gaan denken... Eerlijk = eerlijk ik heb een heel drukke kat in huis en ik heb haar NOG NOOIT zien hijgen, al rent ze 5x het huis op-en-neer. Ook het feit dat de DA vermoed dat hij vocht vasthoud is een teken wat op hartklachten zou kunnen duiden.

Hoop dat je morgen wat meer zekerheid krijgt en dat ze alle tests direkt kunnen doen!

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor je katertje!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

nou.. weet ff niet waar te beginnen, ben nogsteeds enorm verbaasd..
ik kan het nog niet zo goed uitleggen hoor, maar zal mn best doen.
we zijn vandaag bij die dierenarts geweest. hij zei dat onze kater er goed uitziet, goed op gewicht, goed ontwikkeld, en dat hij een gezond hart en longen heeft. hij vind het absoluut geen fipkat omdat hij zich zo goed ontwikkelt en goed eet enzo.
hij zei dat hij de verwijsbrief eerst niet wilde lezen, hij wilde eerst van ons horen wat wij zien aan onze kater, zodat hij met een open blik erin gaat. wij alles uitgelegd, ging ie zn buik voelen en hart en longen beluisteren enzo.
toen kregen we het erover dat de kater niet goed durft te springen, spelen vermijd, en je hem regelmatig niet aan zn rug mag komen.
hij is spieren gaan voelen, en kwam tot een verbazingwekkende ontdekking: de kater heeft absurd dikke, harde, verkrampte spieren. hij heeft vaak gespierde katten gezien, maar dit heeft hij nog nooit gevoeld.
toen is ie alle pootjes bij langs gegaan, rug, nek, kop... alles enorm dik en hard (heb het zelf ook mogen voelen, voelt echt heel raar).
onze kater verging van de pijn, maar omdat hij zo uitzonderlijk lief is liet hij alles toe, hij gaf geen kik en beet niet eens!! maar viel bijna flauw van de pijn. na het voelen van de spieren moest hij op de grond lopen en toen zakte hij zowat in elkaar van de pijn.
hij ging ook weer hijgen. we zijn er nu dus achter dat hij waarschijnlijk zo hijgt van de pijn, en gister bewusteloos raakte van ondraaglijke pijnen!!!
de arts denkt aan een ziekte die wel bij honden voorkomt, maar zelden bij katten. het zorgt ervoor dat de spieren ontstoken raken, dik, en hard. dat kan komen door 2 oorzaken, 1 is door een virus/bacterie, de ander is uit het lichaam zelf (heeft te maken met het immuunsysteem, hij maakte nog ee vergelijking met reuma bij de mens, dat heeft ook veel te maken met het immuunysteem, alleen heeft hij dus geen last van gewrichten maar van al zijn spieren).
hij denkt dat de grootste kans is dat het met zijn immuunsysteem te maken heeft.
hij heeft dit in 15 jaar nog nooitgezien of gehoord, in een van zijn medische boeken stond wel een klein stukje info dat het mogelijk is bij katten, maar verder niks.
hij gaat overleggen met zijn collega's in utrecht om te overleggen of er een test te doen is, en hoe ze het gaan behandelen.
hij is nu in ieder geval ernstig ziek, en heeft continu onhoudbare pijnen.
hij had het erover dat het goed mogelijk is dat de kater de rest van zijn leven aan de prednison moet om de ontstekingen tegen te gaan en het immuunsysteem te onderdrukken.
maar dat is dus nog even afwachten!!
verder moet de kater op een hypoallergeen voer, ivm de eiwitten in gewoon voer, dat kan zijn ziekte verergeren.

helaas ben ik de naam kwijt van deze ziekte, als iemand het weet.. dan hoor k het graag, ik wil er graag wat meer over lezen.
het is dus nog niet helemaal zeker, maar hij denkt sterk in deze richting, helemaal gezien de reactie van de kater op het onderzoek.

op de terugreis in de auto werd hij helemaal gek van de pijn, hij was onhoudbaar in het reishok, hij gooide zijn kop steeds heel hard tegen de tralies aan :shock:
ik heb hem op schoot genomen, en toen kwam ik erachter waarom hij zo graag op schoot hangt bij mij: hij doet zn voorpoten over mijn schouder, en hangt dan langs mn lijf (ik hou zn onderlijf dan vast). dit is waarschijnlijk de enige manier voor hem dat zijn spieren iets minder pijn doen.
na 2 uur is hij weer wat tot rust gekomen, en hij ligt nu lekker te slapen in de pootjes van onze poes :)
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

geen medicijnen meegekregen, hij wil overleggen met zn collega's en dan besluiten wat we gaan doen.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

ja achteraf gezien wel raar ja :???:
we hadden er zelf ook niet aan gedacht, het was al een lange reis en erg intensief om een uur lang over alles te praten, we wilden op t eind alleen nog maar lekker naar huis.
maar tijdens ons gesprek probeerde hij al utrecht te bellen, ik denk dat we snel reactie gaan krijgen van hem(hij gaat ons bellen), hij maakte wel haast.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe deze ziekte heet.
Het is afschuwelijk als je kat zo'n pijn heeft. Inçi deed net zo als jij vertelt, in de laatste dagen voor haar dood (niet dat ik denk dat je kat gaat overlijden, maar ik bedoel de houding en alles). Zelfs een prik deed haar pijn.
Ik vind het jammer dat hij je kat niet meteen op prednison en tolfedine heeft gezet, dan was a) de pijn verminderd en b) de ontsteking meteen aangepakt. Natuurlijk beïinvloedt dat eventuele bloeduitslagen, maar het is voor je kat verlichtend en dat vind ik even heel erg belangrijk. Het arme dier, en arme jullie :???:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben benieuwd wat je vandaag aan pijnstillers en medicatie meekrijgt voor de kater.

Over je katje met FIP: de ziekte van je kater gaat zo te horen toch echt om iets anders dan FIP, dus voor de duidelijkheid zou ik de topics graag gescheiden willen zien. Over FIP is wel een topic, daar kun je eventueel aan toevoegen wat je daar nog over kwijt wilt, en anderen kunnen daar reageren op het FIP-verhaal.

In dit topic is het voor de duidelijkheid wellicht beter om bij de ziekte van deze kater te blijven. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Groet,
Emma.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

aan de reacties van anderen te zien ontstaat er inderdaad verwarring: wij hadden 3 kittens, 1 poes is overleden aan FIP, en we hebben nu nog een kerngezonde poes en een zieke kater die dus waarschijnlijk een spierziekte heeft.
emma, zou je het topic kunnen 'bewerken' om het weer overzichtelijk te krijgen?

met de kater gaat het vandaag weer wat beter! de dierenarts heeft gister heel 'hardhandig' aan zijn spieren gezeten, en we hebben het idee dat dat zijn spieren wellicht iets losser heeft gemaakt ofzo. we hebben he afgelopen nacht lekker bij ons op bed gelaten, lekker warm voor hem, en vandaag heeft hij al paar keer wat goeie buien gehad waarin hij zowaar weer voorzichtig ging spelen met de poes, en op plantenjacht ging in huis. blijkbaar heeft hij na het pijnlijke onderzoek gisteren en een lekkere warme nacht vandaag wat minder last van zijn spieren.
we hebben nog niks gehoord van de dierenarts, maar ik ga er vanuit dat dat toch wel spoedig zal komen.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

inmiddels een hoop overleg gehad, en de arts heeft toch besloten onze kater eerst 2 week een stevige antibioticakuur te geven.
hij heeft kort geleden een kuur van een week gehad en daar knapte hij enorm van op, daarna stortte hij enorm in, nog erger dan voor de kuur.
daarom willen ze toch eerst de antibiotica proberen om te zien wat dat doet als hij zwaarder en langer is dan de 1e keer. volgende week moeten we bellen om te overleggen hoe het met hem gaat en of de kuur afgemaakt moet worden of dat hij toch andere medicatie moet hebben
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

ze weten nogsteeds niet precies wat hij heeft, maar willen eerst zien wat die kuur doet. daarna alsnog onderzoeken geloof ik.
ze willen deze optie in iedergeval niet missen.
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Allemaal,

Vanaf het eerste bericht in deze discussie bekruipt het gevoel mij dat het diertje wel een heel overgevoelig kan zijn voor toevoegingen het voer. Conserveermiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen, tarwe, maïs en nog meer aan voor de kat onnatuurlijke zaken die in brok en blik worden verwerkt.
Alle verschijnselen kunnen ook bij vergiftiging optreden en als het diertje de toevoegingen niet af kan breken zullen de stoffen zich in spieren en gewrichten opslaan en de nodige pijnen veroorzaken.

Als het om mijn kat was, dan kreeg het diertje zes weken tot twee maanden helemaal geen fabrieksvoeding maar uitsluitend rauw voer.
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... 0c468f0b76
Een link waar je iets over barf kunt lezen.
http://groups.yahoo.com/group/kattenbarf/
Een yahoo mailgroep over barf (botten en rauw vlees)
Om de overgang naar rauw (als je dat zou willen proberen) makkelijker te maken zou je bij de poelier naar PIT kunnen vragen, dit is gemalen karkas van kip, gevogelte en eventueel wild. Door bij de poelier te kopen krijg je alleen restproduct van dieren voor menselijke consumptie en dus gekeurd.

Sterkte en groetjes,
Nanna
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

het gaat een stuk beter met em, hij loopt nogsteeds moeilijk, maar al na 24 uur na het starten van de antibioticabehandeling ging hij weer springen, we worden nu stapelgek van al zijn bemoeienissen die ie nooit eerder had, hij is vooral erg dol op het aanrecht nu :roll:
hij is veel levendiger, en hij komt nu weer op een normale manier op schoot liggen, gewoon omdat hij dat fijn vind en niet meer omdat het de enige manier voor hem is om wat minder last van zijn spieren te krijgen.
omdat de kuur lijkt aan te slaan hebben de dierenartsen overlegd en besloten dat hij totaal minstens 4 weken deze kuur moet, misschien zelfs nog langer.

helaas is hij nu weer zo actief dat hij nog meer dingen is gaan slopen dan eerst, en sinds vanochtend is hij erg ziek doordat hij 1/3 liter halfvolle melk gedronken heeft (hij heeft een enorme hoek uit een melkpak gekauwd en is de melk gaan drinken, en hij krijgt NOOIT melk) en stukjes plastic is gaan eten.
echt ongelooflijk wat voor gekke ideeen die kater krijgt als ie zich goed voelt, onze poes doet zulke dingen nooit :evil: hij verzint ook steeds weer nieuwe dingen waarvan het nog niet in ons op was gekomen dat dat een gevaar zou gaan vormen voor hem.
er hoeft maar eventjes geen droogvoer te staan en hij gaat direct op pad om alles aan te vreten en te zien wat er eetbaar is.
resultaat van de melk: fel gele slijmerige waterdunne ontlasting met wat bloed. dus we hebben hem nu eerst weer op gekookte rijst met gekookte kip gezet, hopen dat hij zich morgenw eer beter voelt (hij eet en drinkt verder wel prima, maar is wat slomer, hij zal wel flink buikpijn hebben)
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

we hebben nu te horen gekregen dat hij die spierontstekingen e.d. heeft gekregen door een ernstige acute toxoplasmose infectie.
dat komt bij katten zelden voor, en al helemaal niet in deze mate. hopelijk is hij na de kuur van 4wk blijvend de oude.

vind toch wel belangrijk dit hier te vermelden, wij zijn zo enorm blij dat wij verwezen zijn naar ommen en dat die man dit op het spoor kwam, anders hadden wij onze kat echt laten inslapen omdat hij geen leven meer had, en dat vind ik een heel enge gedachte.
gelukkig is hij er nu nog, en ik hoop dat het niemand gaat overkomen dat ze hun kat in laten slapen en dat dan door sectie oid blijkt dat het 'slechts' een hele ernstige toxoplasmose infectie is geweest die behandeld had kunnen worden!!!
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

hij heet gerritsen inderdaad.

het gaat veel beter met hem, hij rent weer, speelt weer, en vooral.. SPRINGT WEER!! we worden regelmatig helemaa gek van hem want hij is echt vervelend. nu is het weer een echte kitten, en vooral ook een echte kater! hij word steeds dominanter, we hebben echt veel met hem te stellen.
eigenlijk leren wij nu onze kater pas echt kennen, wat zijn karakter is (hij laat nu ook zijn hele lieve knuffelige kant zien die wij nog niet kenden).
hij kijkt nu ook heel anders uit zijn ogen, veel alerter, en zijn ogen glimmen ook veel meer.

achteraf gezien hebben wij het idee dat hij al sinds wij hem hebben ziek is, bij zijn fokker sprong hij enoooorm hoog en was hij heel actief(dat hebben we ook met eigen ogen gezien), maar wij hebben dat zelf eigenlijk nooit gezien bij hem sinds wij hem hebben (en dat is nu zo'n 3,5 maand), iets simpels als een aanrecht is hij in 3,5 maand tijd nog nooit op gesprongen!
dat komt nu allemaal, nu springt hij werkelijk overal op, en zien wij ook hoe ontzettend hoog en vooral ook ver hij kan springen!
(het is een hele grote siberische boskat met monsterlijk grote ouders die ook enorm gespierd zijn en verbazingwekkend ver en hoog springen)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Link van Miranda over toxoplasmose:
http://www.keerhoeve.nl/toxoplasmose.htm
Gesloten