Verhuizen...

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik zou ze ook gelijk samen brengen. Pitou heeft dan 1 schokmoment en anders heeft ze er twee en ook nog eens vlak na elkaar. Ik ben het ook wel eens met Sandra dat Pitou waarschijnlijk zal denken dat de nieuweling bij het huis hoort.
Naar wat ik heb begrepen is het huis groot genoeg om aan beide katten veilige plekjes te bieden, dus als ze (nog) geen zin in elkaar hebben, kunnen ze zich wel terugtrekken.

Succes ermee, Freija!
hansengrietje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2006 15:34
Locatie: Zwijndrecht

Kat loopt terug

Bericht door hansengrietje »

Beste iedereen,

2,5 Week geleden zijn wij verhuisd. De katten waren helemaal gewend aan het huis, en wij besloten de kattenluik te plaatsen. Een van de twee katten blijft nu de hele tidj rond en in het huis, gaat dus prima.

De andere kat is echter weggelopen. Aangezien wij slechts een kilometer verderop woonden hebben wij de nieuwe bewoners in het oude huis gebeld. Er bleek dus een kat op de oprit te hebben gezeten die klopt met onze omschrijving.

Hoe kunnen we het beste onze Grietje terug te krijgen? En als we haar hebben, moeten we haar an weer een tijdje opsluiten in het nieuwe huis?

Overigens gaan wij zondag 9 juli 2 weken op vakantie. Is een dierenpension dan aangeraden? Wij vonden eerst van niet omdat ze dan net is gewend aan het nieuwe huis, maar nu twijfelen we. Vroeger lieten we beide katten altijd in het oude huis en kattenluiken open en werden ze verzorgd.

Ik hoop dat jullie ons spoedig kunnen helpen, want we zitten hier enorm mee. dank!!!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hallo! Volgens mij is de termijn voor katten in een nieuw huis ongeveer 6 weken voor je ze naar buiten laat. Maar omdat jullie zo dicht bij het oude huis wonen bestaat de kans altijd wel dat ze terug gaan lopen denk ik.
Vraag maar aan de nieuwe bewoners van jullie oude huis of ze Grietje binnen willen laten, zodat jullie haar op kunnen halen.

Wat je met de vakantieperiode doet is maar net wat jouw voorkeur heeft. Persoonlijk laat ik mijn katten liever thuis en regel ik iemand die 2 keer per dag komt kijken en voeren ed.
Ik zou ze, als je ze thuislaat, zeker binnen houden, want je wil het de oppas niet aandoen om weggelopen katten te gaan zoeken. ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Normaal moet je een kat minstens 4 tot 6 weken binnen houden als je gaat verhuizen.
Dus het is inderdaad niet vreemd dat één van de twee terug naar je vorig adres is getrokken.
Ik zou vanavond op de oprit van je oude adres, of in de tuin (moet toch mogen als je het aande nieuwe eigenaren vraagt), gaan zitten met wat eten.
Vraag dan wel aan de nieuwe eigenaren dat ze binnen blijven, anders zou je kat uit angst voor die vreemden zich niet laten zien.
Als jullie dan daar zitten zal ze zeker komen, en kan je ze zo oppakken...ALs het een kat is die zich laat oppakken teminste, en anders kan je nog een kooi meenemen, en daar eten in, en haar er zo inlokken.

Wat betreft jullie vakantie, ik zou ze zeker naar een pension doen, de kans is groot dat ze opnieuw gaat lopen als je ze nu al alleen laat.
Het feit van die nieuwe omgeving, en alleen gelaten worden, is voldoende om de katten helemaal de kluts te laten kwijt zijn.

Dus, eerst zorgen dat je je kat terug bij jullie hebt. Dan tot aan jullie vakantie de katten binnen hoiuden.
Tijdens jullie vakantie op pension.
Na de vakantie opnieuw beginnen met huisgewenning, dus daarna zeker opnieuw 4 weken binnen houden.

Groetjes Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
hansengrietje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2006 15:34
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door hansengrietje »

Bedankt voor de reacties. Wij wilden zelf ook de katten in principe eerst een langere tijd binnenhouden. Echter, vele kattenvrienden van ons, daar was het al binnen een week gelukt, dus dachten wij zelf dat 2,5 week voldoende was. De dierenarts was het er ook mee eens. Afijn, da's nou eenmaal gebeurd.

Ik ga vanavond inderdaad maar bij de oprit zitten en wachten... hopend dat Grietje terugkomt. Daarna zullen we de rest gaan overwegen. Het belangrijkste is dat ze terugkomt.

Als er nog meer tips of suggesties zijn, heel graag.

groetjes en bedankt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja, ik ben het met Veroniskske eens. Normaal gesproken is het thuis laten van je katten als je op vakantie gaat heel goed te doen, maar in dit specifieke geval zou ik het zeker niet doen!

In dit geval is een pension echt beter. De kans dat de oppas de poes per ongeluk laat schieten is gewoon te groot. Als de poes dan bij je oude huis zit krijg de oppas hem nooit te pakken en ben je haar misschien voor altijd kwijt.

Ons asiel heeft ook een pension en ik kan dus uit ervaring zeggen dat de katten het daar echt prima hebben. Alle katten mogen samen met ongeveer 15 andere katten vrij door een groot binnen- en een groot buitenverblijf lopen, tenzij ze te bang of te dominant zijn en ze dus beter in een ruim hok kunnen verblijven. Er wordt heel goed voor ze gezorgd en ze krijgen veel aandacht en afleiding.

Dus, net als Veronikske ook zegt, tijdens je vakantie in een pension en daarna opnieuw beginnen met een wenperiode van 4 tot 6 weken.

groetjes,
Sandra
hansengrietje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2006 15:34
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door hansengrietje »

Dankjewel voor je reactie.

Ik heb goed nieuws: we hebben Grietje terug. Voor de 3e keer naar het oude huis gelopen en ze was er. Nu geniet ze van een grote schaal brokjes (ze had uiteraard enorme honger). Nu ga ik het met mijn moeder en de dierenarts bespreken wat we nu moeten doen.

In elk geval bedankt voor jullie goede advies. Het helpt enorm!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Fijn dat ze alweer terug is...succes verder....

Groetjes Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet meer gaat lukken om de katten naar het pension te doen voor jullie vakantie. Die zijn al ergens in december/januari volgeboekt voor de zomermaanden!!

Wat betreft Grietje, ik zou haar toch langer binnenhouden. 2 1/2 week is ook wel erg snel!
Gebruikersavatar
mary1957
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2006 10:42
Locatie: Drempt

Bericht door mary1957 »

Ook ik ben verhuisd van een flat naar een huis met tuin. Heb mijn poezen chanel en dikkie 3 weken binnengehouden, maar nu mogen ze naar buiten. t Gekke is alleen dat dikkie dat beslist niet wil, terwijl zij in de flat de hele dag op t balkon zat. Chanel wel die gaat de hele dag door t kattenluikje en komt weer keurig terug.
Ik heb nu een ander probleem en ik weet niet wat ik ermee moet. Dikkie en Chanel konden altijd goed met elkaar opschieten, maar nu begint Dikkie ineens te blazen en te grommen als Chanel in de buurt komt. Dit is eigenlijk sinds Chanel naar buiten gaat en Dikkie dus niet. Ik heb Dikkie al een paar keer in de tuin gezet, maar dan raakt ze helemaal in paniek. Dus die blijft gewoon binnen. maar ik weet nu niet meer wat ik met dat blazen en grommen van haar moet doen. Chanel doet niks terug die kijkt alleen maar heel verbaasd naar t blazen van Dikkie. Kan iemand mij helpen?
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap is ook helemaal blij dat ie naar buiten mag. Hij is ook ca. 3 weken binnen geweest. Hij vind het alleen niet zo leuk als het regent, dan komt ie gauw weer binnen. Al staat ie een half uur later weer te wachten tot ik 'm z'n halsband om doe. Ga m nu laten wennen dat het kattenluik de hele dag door open staat en dat ie z'n band niet meer af hoeft.

Wat jammer dat ze elkaar nu niet meer zo accepteren Mary! Geen idee wat het kan zijn, zo'n expert ben ik niet met katten. Ga je wel mee met Dikkie als je hem buiten zet? Dat helpt ongetwijfeld, zeker als je rustig tegen haar praat, af en toe wat lekkers geeft.
Succes!

En als afsluiting, ik vond het heel eng om Dap naar buiten te laten, maar ze komen altijd terug, hechten veel te veel aan hun huis, en ze zijn een stuk blijer als ze gewoon hun kattendingen buiten kunnen doen. Ik maak me ook geen zorgen meer om hem, hij redt zich prima.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
mary1957
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2006 10:42
Locatie: Drempt

Bericht door mary1957 »

Ja ik ga altijd mee met Dikkie als ik haar buiten zet en praat heel rustig tegen haar, maar ze is echt in paniek dan. Ook ik vond t doodeng om t luikje open te zetten zodat ze naar buiten konden.

Ik ben ook geen expert, maar denk misschien dat t komt doordat Chanel nu een andere lucht bij zich draagt nu ze buiten komt?
Ik hoop dat t weer over gaat en dat Dikkie er net zoals Chanel van gaat genieten om buiten te zijn.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het komt absoluut omdat Chanel anders ruikt als ze thuiskomt.
Denk zelf eigenlijk niet dat je daar veel aan kan doen.

Dikkie kan je beter niet buiten zetten als ze bang is, dat maakt de angst alleen maar groter.
Als het is lekker weer is moet je gewoon de deur open zetten en zelf in de tuin gaan zitten, dan komt ze vanzelf wel een keer.
Niks forceren, dat werkt echt averechts.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
mary1957
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2006 10:42
Locatie: Drempt

Bericht door mary1957 »

Dank je wel Sandy, ik dacht al dat dat de oorzaak was. Ik zet Dikkie nu ook niet meer buiten en laat haar maar gewoon gaan en hoop dat t goed gaat komen, maar dat denk ik wel.
Gebruikersavatar
mary1957
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2006 10:42
Locatie: Drempt

Bericht door mary1957 »

Dikkie heeft vandaag voor t eerst haar voorzichtige stappen buiten gezet. Ze is nog wel wat angstig maar gaat nu uit zichzelf naar buiten. En nu maar hopen dat t blazen en grommen tegen Chanel ook gauw over is.
Gesloten