te mager?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

te mager?

Bericht door freija »

Ik lees hier allerlei topics over te dikke poezen, maar na Marije's fotot van de vijf maand oude Flanna die 1900 gr. weegt maak ik me wel een beetje zorgen om Pitou.
Zij is twee jaar (van augustus) en woog voor haar sterilisatie 2300gr en nu (10 dagen later) net twee kilo. Voor zover ik zie is ze niet ziek want enorm actief en speels, ze eet en drinkt en gaat regelmatig op de bak, ook volgens de DA is ze gezond. Denken jullie dat ze te mager is? En hebben jullie tips om haar te laten bijkomen? Het is wel een klein poezevrouwtje.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Als de da haar gezond vindt en niet te mager denk ik dat je je maar geen zorgen moet maken. Vooral poezen blijven vaak wat kleiner en lichter van gewicht. Je hebt kans dat ze de komende toch nog iets zal groeien. Gewoon erop letten dat ze voldoende voedingrijke brokjes krijgt en af en toe iets lekkers dan krijgt ze in ieder geval voldoende eten binnen.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik schreef het in mijn topic ookal, maar ik denk dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken.
Er is gewoon veel variatie in gewicht bij poezen (net als bij mensen :wink: ) en als ze er gezond uit ziet is er niks mis.
Minerva weegt momenteel 4,6 kilo en Luna 3,6 kilo terwijl ze allebei 1 jaar zijn. Dat is dus ook een behoorlijk verschil, maar toch zei de dierenarts dat ze er allebei prima en gezond uitzagen.
Pitou is gewoon klein van stuk en daardoor ook lichter dan gemiddeld. :wink:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Zolang je de ribben alleen kan voelen en niet kan zien is er niks aan de hand. Poezen zijn inderdaad over het algemeen lichter dan katers en dan nog zit er heel vaak veel verschil onderling tussen. Xandor en Quinto schelen ook een kilo (4,5 en 5,8 ) terwijl ze allebei gezond en niet te dik zijn maar Quinto is gewoon een stuk groter dan Xandor.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik denk dat je poes vast en zeker aan zal komen.
Dat is bijna altijd zo als ze gesteriliseerd zijn.

Lady was ook altijd een iel klein meisje. Maar nu begint ze al een
behoorlijke kont te krijgen :lol:

En als je dierenarts zegt dat ze gezond is, zit het vast helemaal goed :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ok bedankt voor jullie geruststellende reacties. Pitou haar flanken zijn wel een beetje ingevallen maar voor de rest zie je geen ribben, dus dat zit dan wel goed. Ik wou dat ik ook zo was, eten en niet bijkomen.

Groetjes,

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Wat een goede indicatie is van magerheid bij een dier is of je hun ruggegraat goed kunt voelen of niet.

Voel je de ruggegraat heel goed en scherp, dan is het dier in de meeste gevallen te mager. Ze horen namelijk een laagje vlees over hun ruggegraat te hebben liggen.

Verder zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Mijn Jesse oogt ook heel slank en weegt daarbij toch 4 kilo. Het is dus zijn bouw.

Net als bij mensen heb je dikke katten en dunne katten.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gesloten