stout gedrag, puberteit?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

stout gedrag, puberteit?

Bericht door freija »

Hallo,

onze pitou begint ineens wel heel erg te klooien, springt op kasten waarvan ze weet dat het niet mag, hangt in gordijnen, krabt aan de deuren, zetels edm. Ze doet het echt om uit te dagen, want ze zit je echt aan te kijken, zo van, ik ga het lekker toch doen (ik zie namelijk meestal op voorhand wat ze van plan is en roep preventief neen of klap in m'n handen ofzo). Ze krijgt echt veel aandacht van ons en heeft veel speeltjes (met regelmatig nieuwe erbij). Tegen ons doet ze daarna wel nog steeds heel lief en aanhankelijk, is dit puberaal gedrag (ze is nu twee) of is er iets anders aan de hand? Voor zover ik kan zien heeft ze nergens last van, ze eet goed en gaat regelmatig op de bak. Ze zit overdag wel alleen, maar kan buiten (afgeschermd terras). Iemand enig idee wat haar ineens bezield?

Thanks,
freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk dat het komt doordat ze overdag alleen zit. Wij merkten het aan Quinto ook. In het begin niet maar later wel, hij ging allerlei kattenkwaad uithalen en was 's avonds vaak stierlijk vervelend doordat hij nog veel te veel energie had. Wij hebben toen besloten om er een kat bij te nemen en dat is een goede beslissing geweest. Sindsdien kan hij overdag zijn energie kwijt door samen met Xandor te stoeien, haalt hij geen kattenkwaad meer uit en is hij naar ons toe weer veel liever.

Pubertijd lijkt mij niet waarschijnlijk daar krijgen ze doorgaans al veel eerder last van, met 2 jaar moeten ze juist wat meer tot rust komen.
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Een kat van 2 jaar heeft de pubertijd allang gehad, dus ik denk net als Shaz, dat hij toch te veel alleen is. Sommige katten kunnen daar tegen en andere niet, dus misschien toch nadenken over een huisgenootje voor hem.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

bedankt voor jullie reacties, ik was eigenlijk al een tijdje aan het nadenken over een vrindinnetje voor pitou, maar mijn vriend ligt een beetje dwars (volgens hem zijn twee katten gelijk aan twee keer kattekwaad) ik ben nu gesterkt om hem te overtuigen. Wish me luck. :perfect:

Groetjes, freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

freija schreef:Wish me luck. :perfect:
Luck :wink:
Zeg hem maar dat het juist de helft van het kattenkwaad geeft omdat ze elkaar dan hebben om te pesten :lol: Laat je het weten als het lukt?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Je kan Pitou natuurlijk ook even met zijn schoenen en jas laten spelen :twisted: Kan ook zeer overtuigend zijn :cool:
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hmmm schrale troost, die van mij is ruim 3 jaar en haalt nog steeds kattekwaad uit en doet op exact dezelfde wijze als jouw kat die stoute dingen. Hij is weinig tot niet alleen. Heeft een zusje net zo oud om mee te ravotten, echter niks mag baten...

Dit niet om je te ontmoedigen maar als herkenning naar de ondeugende dingen.

Succes met het overhalen van je vriend voor een tweede. En hoop/wens dat die tweede erbij voor hem een voldoening in energie kwijt kunnen geeft!

Groetjes,
Brenda
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik ben in de onderhandelingsfase gekomen, dus misschien lukt het me, en indien niet gebruik ik die tip van de jas en de schoenen maar :lol_sign:

Brenda, je mag het me niet kwalijk nemen, maar ik ga jouw reactie niet leaten lezen aan m'n vriend. Ik wil wel graag weten of jouw kat er ook plots mee begonnen is. Pitou heeft dit gedrag vroeger (dus tot voor een paar weken) namelijk niet gehad, vandaar dat ik denk dat een speelkammeraadje voor haar een oplossing kan zijn. Ze doet het ook alleen als we thuis zijn. Als wij niet thuis zijn gaat ze niets stout doen, dan is ze een voorbeeld poesje.

Alvast bedank voor jullie morele steun, groetjes,
Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Freija,

Tuurlijk begrijp ik het dat je dit niet aan je vriend laat lezen!!!

Mijn kat was inderdaad vroeger niet zo. Ik denk dat het begon toen hij een jaartje of 1 was. Dus inderdaad de puberteit in ging. Kan ook iets eerder zijn. In feite is mijn kater er eentje die meer tot zijn recht zou komen op een grote boerderij. Muisjes vangen, insecten achter na jagen, de hele dag toch anderen om zich heen, lekker vrij zijn zonder hevige grote gevaren. Maarja, pech voor hem want hij woont bij hahahaha...

De poes is eigenlijk niet gediend van zijn speelsgedrag en wil dus ook niks van hem weten en ziet alles wat hij doet als een aanval en hakt er op in. (even kort en grof gezegd).

Daarom kan hij denk ik zijn ei niet kwijt. Wel speel ik met hem natuurlijk overdag maar soms heb ik daar ook even geen tijd voor of is het slopend vermoeiend om hem maar de hele dag die aandacht te geven.

Vandaar dat ik nu ook aan de bachbloesem therapie zit van Stella.

Dus ik had er twee genomen juist zodat ze aan elkaar wat hebben, helaas is dit dus niet het geval nu na al die tijd en groeien ze juist uit elkaar momenteel. (zonder elkaar kunnen ze toch ook weer niet hoor hahahaha).

Een tweede erbij kan zeker baat hebben. Echter als de tweede ook volwassen is kan het dus spaak lopen. Kan, hoeft niet.

Wellicht kun je ook die bachbloesemtherapie van Stella proberen. Er zijn veel goede ervaringen al mee geweest bij haar (ik heb ook via hier haar leren kennen).

Ga in ieder geval alle opties even langs. Dat is wat ik je nog even wil meegeven. Het is heel herkenbaar in ieder geval.

Verder heel veel succes met je onderhandelingen! Ik hoop dat jullie er samen uit komen!

Groetjes,
brenda
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

En Freija, is het al gelukt? Ik hoop het voor je. Wij hebben trouwens 2 katertjes van iets meer dan een half jaar, en die zetten 's avonds ook ons huis op de kop. Terwijl ze overdag (als wij er niet zijn) genoeg ruimte hebben om te rennen en te spelen. Als wij 's avonds, na een lange dag werken, moe op de bank neerploffen, kunnen wij nog regelmatig opstaan om er weer 1 van het aanrecht, de eettafel, de vogelkooi of het aquarium af te halen. Dus of het verschil maakt? Ik weet het niet. Het is in ieder geval wel een stuk gezelliger voor je poes!!!

Groetjes, Claudia
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Claudia,

Dit is bij mij ook altijd, ze gaan pas "leven" als ik thuis kom en inderdaad hardstikke moe ben.
En als je dan even in de relax houding gaat liggen/zitten, dan moet je net weer omhoog omdat er weer 1 een streek uithaalt :roll: .
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Hallo,
ik had net een weekje vakantie achter de rug en lees jullie reacties dus pas. Helaas, ik heb nog geen resultaat behaald. Ik moet manlief wel een beetje gelijk geven, we zijn volop op zoek naar een andere woonst (een eigen huisje ) en hij vindt dat we beter wachten tot dat achter de rug is, maar eens we ons huisje gevonden hebben komen er twee katten, zeker weten.

groetjes,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Als je het proces van inburgering wat makkelijker wil maken, moet je ze tegelijk in het nieuwe territorium plaatsen. Anders moet de nieuwe kat zijn plekje helemaal veroveren en overal zijn geur afzetten. Ze zullen ook wel blazen als je het zo doet, maar nu kunnen ze tegelijk hun geur afzetten en hun favoriete plekje uitzoeken.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

vanaf hoeveel maanden zijn katten eigenlijk in de puberteit?
die van mij zijn nu 7 maanden en soms bij vlagen gaat het er echt wild aan toe..
het lijkt wel of ze hun verstand niet hebben ze springen overal tegenop en racen door huis, knallen bij de muur omhoog dan denk je '"auw dat doet ze zeer"" maar nee hoor gaan vrolijk verder en na ongeveer een half uur is het ook weer over..
kan dit de puberteit dan wezen?? :?:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Jazeker ;-)
Gesloten