Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou zeker zeggen dat ze je kat niet moet gaan voeren, maar hoe oud is je kat nu?? Als het nog een kitten is zou ik hem niet op light voer gaan zetten hoor, is niet goed voor de kat.
En is je balkon niet af te zetten voor de kat, niet alleen de auto's zijn gevaarlijk, maar ook mensen die een hekel hebben aan katten..en dat komt vaker voor dan je zou denken.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Turbo1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2010 16:23

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Turbo1 »

Mijn kitten van 10 weken komt nu al in de achtertuin. Hij kan nergens heen en vind het heerlijk. Ook samen met de hond lekker in de achtertuin en het konijn lekker op stang jagen. Als ik met hem de tuin uit ga doe ik nog wel een tuigje om. Maar hij was van de week wel bijna ontsnapt. Maar kwam ook gewoon weer terug.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door JLC »

Ik zou bij een kitten van 10 weken wel goed toezicht houden. Kittens zijn nog erg speels en zien vaak het gevaar van buiten niet.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Turbo1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2010 16:23

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Turbo1 »

Dat klopt maar hij kan hier in achtertuin nergens heen. We waren van de week wat voor de poort vergeten te zetten. Maar dat staat er nu elke keer gewoon voor.:)
Gebruikersavatar
Turbo1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2010 16:23

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Turbo1 »

En met dit mooie weer zitten we er natuurlijk bij:)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Roos en Minousch »

Zolang hij niet kan ontsnappen is er niet echt een probleem, mits je zoals je al doet er bij blijven.
Vlinder liep ook met 13 weekjes al in de tuin, ik had haar toen net 2 dagen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Turbo1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2010 16:23

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Turbo1 »

Turbo is nu een week bij ons en loopt nu sinds 3 dagen buiten. Eerst hebben we hem in huis laten wennen maar hij krabt zo heerlijk aan de meubels vandaar dat ie nu ook lekker buiten is. Kan hij daar lekker krabben:)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Roos en Minousch »

dat is normaal voor een kat krabben aan de meubels, als je een goede krabpaal heb, en die in de loop zetdan gaat hij wel aan de krabpaal krabben ipv de bank, ik vind dat om eerlijk te zijn geen reden om de kat naar buiten te laten......
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door castratenkoor »

Ik vind dat ook een aparte reden de kat buiten te zetten. Koop een goede krabpaal en katbestendige meubels zou ik zeggen.

Als hij straks plat op straat ligt krabt hij niet meer aan meubels nee..........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Flea ging met 5 maanden al naar buiten. Ik heb hem met 4,5 maanden laten castreren.
Sam ging met 11 weken al naar buiten, samen met Flea.
Ze bleven netjes in de buurt, zijn nooit weggelopen.
Sam werd met 6 maanden geholpen.

Overigens droeg Sam wel eerst een halsbandje met een kokertje....en Flea in het begin ook.

Ik weet dat sommigen hier dit niet zullen goedkeuren, maar ze wilden graag naar buiten.
Flea wel naar buiten en sam niet, dat vond ik zielig.
Het is allemaal goed gegaan dus....

Overigens bleef ik als Sam naar buiten ging er wel in het begin erbij. Maar hij heeft nooit een tuigje nodig gehad, hij bleef bij mij of bij Flea in de buurt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandraa4218
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:35
Locatie: Groningen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Sandraa4218 »

Mijn kitten is nu ook ongeveer 3 maand en heb haar eergisteren voor het eerst naar buiten gelaten.
Ik had namelijk van verschillende mensen gehoord dat dat kon zodra ze aan het huis gewend was, ik heb nog nooit iets over de leeftijd gehoord en ook niet gelezen toen ik allemaal info op internet heb gezocht. Bovendien zat ze altijd ontzettend
te miauwen voor het raam en vooral als wij ook buiten waren, dus ze wilde ook echt naar buiten.
Ze blijft als ze buiten is vooral in mijn tuin, ze kan naar nog 6 andere buren maar ze komt
alleen heel af en toe bij mijn buurvrouw.
Voor mijn huis loopt een weg waar heel af en toe een auto komt, maar er word wel rustig gereden.
Maar na alle berichten gelezen te hebben vraag ik me nou af of ik er wel goed aan gedaan heb om haar buiten te laten.

Ik krijg aanstaande Vrijdag er een tweede kitten bij, die kan natuurlijk sowieso eerst nog niet
naar buiten, maar als ik Beertje (die van 3 maanden) dan binnen houd zal ze er dan wel aan wennen weer om binnen te blijven omdat ze nu een nieuw vriendje heeft?

Eerlijk gezegd bied ik haar het liefste wel de mogelijkheid om nog buiten te komen (alleen als ik zelf thuis ben en haar in de gaten kan houden) maar wat is het verstandigst?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Umimeis »

@Sandraa,

Ik zou de kittens alleen buiten laten als je thuis bent en ik zou er ook bij blijven.
Zo deed ik dat ook met mijn katten. Als ze een paar maandjes ouder zijn en ook geholpen zijn, kun je ze best wel zonder toezicht buiten laten. Zorg wel dat je een kattenluikje hebt, zodat ze zelf ook de keuze hebben om weer naar binnen te gaan. Ikzelf heb ook voor de katten een luikje aangeschaf en ben daar heel blij mee. Stel dat het slecht weer is, dan kunnen ze weer lekker naar binnen.

Maar nu Beertje een vriendje krijgt, zou je inderdaad kunnen proberen om Beertje ook binnen te houden.
Het is maar net wat je wilt, wil je buitenkatten of wil je binnenkatten.

Ik heb gekozen dat mijn katten naar buiten mogen....hoewel het eigenlijk niet een bewuste keuze was.
Mijn ene kat Flea was namelijk al gewend om naar buiten te gaan. De vorige eigenaar liet de kittens namelijk al naar buiten gaan met 3 maanden. Dus toen ik Flea kreeg, moest ik hem buiten laten.
Wel heb ik de eerste 2 weken geprobeerd om Flea binnen te houden omdat ik het eerst niet zag zitten om hem al naar buiten te laten, hij moest immers nog wennen aan zijn nieuwe huisje en ook aan mij.

En heb je een tuin? Zo ja, dan kun je die eventueel afzetten zodat ze veilig buiten kunnen spelen.
Hier op dit forum zijn er ook mensen die dat hebben. En er is daar ook een topic over.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door castratenkoor »

Sandraa ik zou haar zeker binnen houden tot ze geholpen is. Er zijn al genoeg overtollige kitten en voor je het in de gaten hebt is ze zwanger.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door sandy »

Turbo1 schreef:Mijn kitten van 10 weken komt nu al in de achtertuin. Hij kan nergens heen en vind het heerlijk. Ook samen met de hond lekker in de achtertuin en het konijn lekker op stang jagen. Als ik met hem de tuin uit ga doe ik nog wel een tuigje om. Maar hij was van de week wel bijna ontsnapt. Maar kwam ook gewoon weer terug.
Het konijn lekker op stang jagen? Is dat leuk? Buiten dat een konijn niet alleen hoort te leven, het zijn sociale dieren die heel veel behoefte hebben aan gezelschap, vind ik dat niet normaal sorry hoor.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Turbo1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2010 16:23

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Turbo1 »

Nou ja..Op stang jagen kun je op allerlei manieren bekijken natuurlijk. Het konijn vind het niet erg.. hij gaat zelf veel naar de kat toe.. En daarbij is mijn andere konijn is pas dood gegaan. en ik doe er geen nieuwe bij omdat deze al wat ouder is, en er nu ook de ruimte niet voor heeft.. Hij krijgt veel aandacht en ik heb een ren waar hij zelf in en uit kan.. Dus zo erg is het niet.. Ook is het aan de meubels niet de reden dat hij naar buiten gaat... Hij zat al veel voor het raam en aan de deurklink.. En nu het lekker weer is kan ik hem toch niet binnen houden..
Plaats reactie