Snel buiten adem

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Snel buiten adem

Bericht door Loontje »

Hallo allemaal :grin:

Ik zit al een tijdje met een vraagje:

Als Lady en Lana een tijdje met elkaar hebben gespeeld, dan is Lady helemaal buiten adem. Haar tong hangt uit haar bekje en ze hijgt behoorlijk. Het valt me steeds vaker op dat ze het niet zo lang uithoudt met spelen. Ze is niet te zwaar, dus daar kan het niet aan liggen.....

Is dit een kwestie van een slechte conditie? Of zou het iets anders kunnen zijn? Lady is nog maar 10 maanden, dus ik vind het een beetje vreemd.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nu met dit weer kan ik het me wel voorstellen. Xandor en Quinto zijn dan ook al aan het hijgen als ze achter 1 vlieg aangezeten hebben :lol:
Maar normaal gesproken hebben ze daar geen last van en lijkt het me ook niet normaal. Ik zit dan toch te denken aan dat ze het snel te warm heeft en zo probeert af te koelen? Zou het toch eens aan de dierenarts vragen denk ik.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ja, dat is wel een goed idee. Ik zal ze even bellen.

Ik zat al aan erge dingen te denken. Aan een hartafwijking ofzo.

Tjsa, ik ben nu eenmaal erg bezorgd :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou als ze het doet omdat ze benauwd is (wat dan weer samen kan gaan met hartproblemen) dan hoor je een piepende of ruizende ademhaling. Maar als het alleen de tong naar buiten is en hijgen probeert ze denk ik af te koelen, dat is immers voor een kat de enige manier van 'zweten'.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hai Loontje,
Ik heb een keer een laserpen geleend en liet de poezen daarmee spelen. Het was super lollig, ze sprongen alle kanten op. Maar toen ik stopte lag Luna ook heel erg te hijgen, met haar tongetje uit haar bek. Ik had het idee dat ze lag te hyperventileren. Volgens mij vond ze het te stressvol (ik heb de laserpen direct weer terug gegeven toen). Kan het zijn dat het spelen met Lana stress oplevert voor Lady? Gebeurt het ook wel eens als jij lang met (alleen) Lady speelt?
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

De blauwe Britse Korthaar kater van een vriend, heb ik als kitten in huis gehad en die had ook absoluut geen conditie. Lag na even rennen ook als een hondje te hijgen. Hij is later onderzocht op een hartafwijking maar was helemaal gezond.
Vorig jaar was het ook zo vreselijk heet dus misschien dat het daardoor kwam en hij was nogal groot en in de groei...
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Nou, het zou kunnen Marije.

Lana weet van geen ophouden (die heeft een conditie, daar zeg je u tegen :shock: ). Als Lady genoeg heeft van het spelen, dan gaat ze even ergens liggen uitpuffen. Maar dan komt Lana weer op haar afgedoken, en vliegen ze weer met z'n tweeen de kamer rond.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou voor je eigen zekerheid en rust toch even naar de dierenarts gaan tenzij het na de hitte weer over is.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
vvlindavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2008 10:48

Re: Snel buiten adem

Bericht door vvlindavv »

Hallo,

Hier een zelfde probleem... Probeerde zojuist met Pim flink veel te spelen, omdat hij sinds kort 's nachts aan de kletter gaat, maar na 5 minuten intensief achter m'n hengeltje met speeltje aan te hebben gerend, gaat 'ie stil zitten en begint als een gek te hijgen.

Eerst dacht ik dat 'ie geen conditie had (en dat zou best wel eens kunnen, ik heb hem pas net), maar toen ik het een uur later weer probeerde begon 'ie erbij te hoesten als een zeehond.

Ik word er helemaal ongerust van... Zou dit echt kunnen komen doordat 'ie last van z'n hart heeft? Heeft iemand ervaringen hiermee?

Groetjes,

Linda
Neem je dromen eens mee de dag in....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Snel buiten adem

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik snel naar mijn dierenarts gaan voor een check-up, want als hij hoest kan hij bijvoorbeeld een keelontsteking hebben of iets aan zijn longen. Wie weet is er niets aan de hand, maar dan ben je toch blij dat je voor de zekerheid even bent langsgegaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
vvlindavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2008 10:48

Re: Snel buiten adem

Bericht door vvlindavv »

Gisteren contact gehad met de dierenarts... Ze gaven aan dat het misschien toch kwam omdat 'ie nogal weinig conditie had. Nu rustig opbouwen. Kijken of het beter gaat en zo niet, dan kan ik altijd nog even langs komen!
Neem je dromen eens mee de dag in....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Snel buiten adem

Bericht door Sandra W »

Wat een gek antwoord, alle gezonde katten hebben van nature een topconditie, want het zijn tenslotte jagers. Pas als ze oud, ziek of verzwakt zijn wordt hun conditie minder. Ik vind dat ze zich dus wel heel makkelijk er vanaf maken. Persoonlijk zou ik langs gaan om even het hart en de longen te laten controleren en geen genoegen nemen met dit nietzeggende antwoord.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Snel buiten adem

Bericht door Kattenbella »

Ik vind dit ook een vreemd antwoord.
Hoe oud is Pim en heeft hij ook een blauwe tong? Dit viel mij op bij mijn Max Hij hoestte ook veel. Hij bleek een hartkwaal te hebben wat goed te behandelen was met medicijnen.
Ik hoop dat je dierenarts bereid is Pim te onderzoeken en jullie serieus te nemen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
vvlindavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2008 10:48

Re: Snel buiten adem

Bericht door vvlindavv »

Hallo,

Na een weekendje heerlijk niks doen, weer achter de computer gekropen. Jeetje zeg, wat gaan de berichten hier hard! Ben een behoorlijke tijd bezig geweest om alle nieuwtjes te lezen.

Om even te reageren op jullie antwoorden. Ik denk dat ik het misschien iets te makkelijk heb weg gezet. Ik heb vorige week zeker een half uur met de dierenarts aan de lijn gezeten en die heeft behoorlijk wat vragen op me afgevuurd. Het hoesten als een zeehond is slechts één keer voorgekomen, dus hij vermoed dat dit een haarbal of iets is geweest dat hem dwars heeft gezeten en dus los staat/stond van het 'buiten adem zijn'.

Verder is het zo dat Pim als hij door het huis rent (en dat doet 'ie nog wel eens) nergens last van heeft. Het enige moment waarop hij hijgt, is als ik (of anderen) met hem spelen met de hengel. Dit is niet rustig heen en weer rennen, maar echt heen en weer vliegen, springen etc. De dierenarts heeft me aangegeven dat er op dit niveau waarschijnlijk al een tijd niet met hem gespeeld is, waardoor hij logischerwijs even buiten adem is. Het is overigens ook binnen een paar seconden alweer over. Daarom heeft hij aangegeven dat er geen reden is om hier op dit moment voor langs te komen.

Kattenbella; nee hij heeft geen blauwe tong.

Ik ben bang dat ik zo overbezorgd ben over m'n nieuwe liefde dat ik daardoor alles wat ik 'anders' vind opmerk. Heb het idee dat de dierenarts me juist heel erg serieus heeft genomen, maar me heeft gerust gesteld....
Neem je dromen eens mee de dag in....
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Snel buiten adem

Bericht door Boomer »

Ik denk dat hij zo fanatiek speelt dat hij helemaal opgewonden raakt. Ik herken dit wel van onze Xeon. Als hij achter het laserlampje aangaat raakt hij zo opgewonden dat hij dan ook snel buiten adem is. Zeker als we het lampje snel bewegen.
Zolang je katje rustig speelt en dan niet snel buiten adem is , zou ik me geen zorgen maken. Ook niet als hij een keertje buiten adem is en dit binnen een paar minuten herstelt.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Plaats reactie