Help, onze kat eet niet meer, heeft koorts en slaapt veel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Anonymous

Help, onze kat eet niet meer, heeft koorts en slaapt veel

Bericht door Anonymous »

Hallo,
Ik schrijf dit bericht omdat ik verschrikkelijk veel vragen heb en graag eens iemand anders zijn mening wil horen...
Het begon vorige week zaterdag, onze kater bleef een ganse dag boven in bed liggen, en die dag dachten we dat hij last had van de warmte.. zondag hetzelfde + hij wilde niks meer eten en maakte koorts... we zijn dan met hem naar de dierenarts geweest en die heeft hem 2 spuitjes gegeven tegen de koorts en antibiotica en ze zei dat hij zich de volgende dag reeds beter zou voelen.. Zondagavond was hij weer even beter en zocht hij weer ons gezelschap op maar maandag was hij er echter nog erger aan toe: 42 graden koorts en nog steeds niet gegeten of gedronken, ook heeft hij overgegeven, een geelachtige vloeistof (gal?) ik heb er onmiddelijk terug een dierenarts bijgehaald, die hem weer twee spuiten gegeven heeft en hij dacht dat onze kat een ernstige leverinfectie heeft. Nu zijn we weer 2 dagen verder en hij krijgt z'n antibiotica op tijd maar nog steeds eet hij niks en ligt hij daar zonder veel tekenen van leven te geven, enkel z'n staart wiebelt... Nu is deze avond zijn koorts wel gedaalt tot 39 graden, mag ik dit als een positief teken beschouwen?
En een leveronsteking, hoe lang kan hij daar ziek van zijn? ook heb ik iets op het internet gelezen over FIP, wat zijn de symptomen en maakt men daarbij koorts? Is er iets dat ik nog meer kan doen om m'n kater te helpen, want ik vind het ontzettend frustrerend dat ik zo weinig kan doen...
Het is nu al 5 dagen en ik begin emotioneel en lichamelijk heel moe te worden, want ik ben 24uur op 24 aan het piekeren of m'n kat het zal halen of niet... Ik hoop dat ik hier iemand vind om er toch eens over te praten, want voor de mensen in m'n buurt is hij 'maar' een kat, maar voor mij betekent hij zoveel meer !
Groetjes,
Eefje
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik zelf zou niet kunnen weten hoe of wat met je kat...
Als de temperatuur gedaald is lijkt het me dat de antibiotica toch wel zal werken, maar goed ik ben geen dierenarts dus ik kan t ook fout hebben...

Als je meer wilt weten over FIP of andere ziektes bij katten, dan moet je boven aan dit forum bij zoeken FIP of ziektes bij katten intikken, dan zul je allerlei posts vinden van mensen die dit mee hebben gemaakt met hun katten...

Ik hoop dat je vent snel beter word..
Ik ken het ook dat mensen denken, het is maar een kat, maar voor mij zijn mn 3 katten ook mn alles..

Heel veel sterkte, en een dikke knuff voor je vent.
Houdt ons op de hoogte.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Eefje, ik wil je even heel veel sterkte wensen.
Ik kan me voorstellen dat het hartstikke zwaar en frustrerend is als je kat zo ziek is en je niet weet of hij het redt.
Je kunt hier op het forum veel informatie vinden over verschillende ziektes waaronder FIP.
Knuffel je poes maar lekker en stort hier gerust je hart uit!
groetjes,
Marije
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Eefje,

Ik kan me heel goed voorstellen dat het emotioneel en lichamelijk heel erg zwaar is.
Ik hoop echt dat hij er (snel) bovenop zal komen.

Maar dierenarts "denkt" dat hij een leverinfectie heeft? Heeft hij geen bloedonderzoek gedaan of iets dergelijks?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Eefje, dit is inderdaad erg zwaar. 39 graden is nog steeds wat te hoog en daar moet je kat wel voor behandeld worden. Ook moet gekeken worden of hij uitgedroogd is; dan moet de dierenarts hem een infuus geven.
Je kunt dat zelf controleren door zijn nekvel op te tillen en kijken of het goed terugglijdt. Plakt het vel als het ware een beetje aan elkaar en blijft het rechtop staan, dan is de kat uitgedroogd en heeft dringend vocht nodig. In het geval van een volwassen kat is een infuus bij de dierenarts dan echt nodig.

Ook is je kat te lang zonder eten. Hij moet eigenlijk gedwangvoederd worden; dan geef je hem met een voedingsspuitje proteïnerijk eten aangelengd met water in de bek. Daarnaast kun je hem regelmatig een spuitje met water in de bek geven. Bij de tandarts zijn handige spuitjes met een krom tuitje verkrijgbaar, die zijn perfect voor water. Voor eten heb je een spuitje met een grotere tuit nodig.

Of je kat FIP heeft, is niet te zeggen door een leverontsteking. FIP is een ziekte in de buikholte maar hoeft niet per se samen te gaan met leverontsteking.
Hoe oud is je kat? FIP treedt namelijk op bij heel jong katjes (besmetting via de placenta), dan tussen het halve jaar en twee jaar oud, en daarna pas na het achtste levensjaar.
Daartussenin is er een periode dat er praktisch nooit FIP wordt geconstateerd.

Gele gal braken hoeft niet noodzakelijkerwijs te duiden op een leverinfectie. Wat er wel op kan wijzen, is geelzucht: het oogwit en de binnekant van de bek van je kat zijn dan gelig.
Ik vind dat je dierenarts een bloedonderzoek en uitgebreid verder onderzoek moet doen, want een kat hoort al na een dag of drie echt op te knappen op antibiotica, en niet 5 dagen doorsukkelen. Ook voor jou is het beter om duidelijkheid te hebben en te weten waar je aan toe bent.

Veel sterkte en hopelijk kun je hier wat mee!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Eefje.

Ik wil je alleen heel veel sterkte toe wensen, Hoe gaat het nu met hem?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo iedereen,

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken voor jullie steun,
dat alleen heeft mij al héél wat geholpen !
En ik durfde niet te vroeg juichen, daarom dat ik nu pas een berichtje terug stuur, maar vandaag kan ik met een gerust gemoed zeggen dat m'n kleine jongen weer volledig de oude is...
Hij zit hier zelfs naast mij te miauwen terwijl ik dit berichtje schrijf :-)))

Het is nog een bange en lange week geweest omdat er niet direct beterschap inkwam en hij nog steeds niet wou eten, het enige wat ik kon doen was zorgen dat hij genoeg water binnenkreeg door middel van een spuitje...
maar toen we met de antibiotica-kuur gestopt zijn begon hij zich langzaam aan beter te voelen, dan hebben we hem kunnen overhalen om te eten door hem wat verse kip en biefstuk te bakken en nu eet hij alweer zijn normale korrels.

Het is zo een opluchting om hem weer te horen en te zien spelen...

En ik vond het echt super van ieder van jullie,
voor jullie bemoedigende, raadgevende en lieve woorden, het deed deugd om te weten dat er mensen zijn die begrijpen hoe belangrijk een dier kan zijn .

ECHT BEDANKT !!!
en een luide MIAAAAAUW van Mo'ke :-)))
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik was in jouw angstige week op vakantie dus lees het nu pas.
Maar ik ben heel blij dat het nu weer goed gaat, geef hem maar een knuffel van me :wink: Ik weet als geen ander hoe belangrijk dieren kunnen zijn en gelukkig gaat het dus weer beter met hem.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

:lol: :lol: Wat een opluchting om te horen dat het weer goed gaat met het lieve manneke, wat zal jij blij zijn!!
:lol: Wij ook!! Jippie!! Geef hem een dikke knuffel maar!!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Wat fijn zeg dat hij zo is opgeknapt! Wat een zorgen kan je om zo'n katje hebben :cry: Vervelend als mensen in je omgeving niet begrijpe wat voor een intense band je kan opbouwen met een diertje.
Gelukkig begrijpen we dat hier wel allemaal :wink:

Houd je ons op de hoogte hoe het met hem gaat?

groetjes
Danielle
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Eefje,
Dat is goed nieuws! Fijn voor jullie allebei.
Geniet maar lekker van hem :wink:
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Dat is goed nieuws Eefje!
Fijn dat hij nu weer de oude lijkt en weer goed eet. En natuurlijk begrijpen we hier allemaal hoe je je zorgen kan maken om je pluizige vriendje. :wink:

Groetjes,
Femke
Gesloten