Aanhankelijkheid

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Is Luna zielig?

Bericht door rian »

Hallo allemaal,

ik ben Rian en ik ben nieuw hier! Sinds zaterdag hebben mijn vriend en ik een heel lief poesje van vijf maanden, Luna. Zwart-wit, lijkt een beetje op de getekende kat uit de Felix reclame!

Wat ik me afvraag: zaterdag gingen we haar halen uit het asiel (ze was twee weken geleden door de dierenambulance binnengebracht omdat iemand haar had gevonden) en toen we thuiskwamen, was ze helemaal niet bang, ze ging meteen op onderzoek uit en was heel speels. We hebben veel visite gehad die dag die pas laat naar huis gingen. Tussendoor heb ik haar wel naar boven gelaten, omdat ik dacht dat het misschien te druk zou zijn voor haar. Maar ze kwam steeds weer naar beneden.

Gisteren heeft ze bijna de hele dag geslapen, zo moe was ze van alle indrukken. Ze is heel knuffelig, gaat waar ik ook ga zitten op mijn schoot liggen, ook al moet ze daarvoor in de meest rare positie gaan liggen. Ook geeft ze steeds kopjes en gaat ze het allerliefst onder mijn kin liggen knorren.

Maar vandaag moesten mijn vriend en ik werken (we werken allebei fulltime). Ik ging heel vroeg beginnen, mijn vriend wat later en ik totaal is ze 6 uurtjes alleen geweest.
Toen ik thuiskwam, miauwde ze heel zielig, zo erg dat ik er van moest huilen! Ik voelde me erg schuldig dat ik haar zo lang alleen had gelaten! Is dit ook zielig, of is dit een kwestie van wennen?

Nu is het zo, overal waar ik ga komt ze me achterna en zelfs nu ik dit zit te tikken ligt ze bij me op schoot. Ze kan dus niet goed alleen zijn, denk ik...

Als we van huis zijn, heeft ze boven een kamertje, de overloop, de trap en de grote gang waar haar brokjes, krabpaal, kattenbak en speeltjes liggen.

Kan iemand me geruststellen??? :cry:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Rian,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met Luna!
Aangezien je niet weet in wat voor omstandighedern Luna heeft geleefd, weet je natuurlijk ook niet of ze veel alleen is thuis gelaten of juist nooit alleen is geweest. Misschien had ze wel een speelkameraadje. Het is goed dat jullie veel speeltjes bij haar laten, dan heeft ze ook wat te doen. Misschien kun je een oude trui of iets dergelijks bij haar neerleggen waar jouw geur aanzit. Ik merk bij de katten hier dat ze daar ook erg graag op slapen. dan ben je namelijk toch een beetje bij haar.
Mocht het niet gaan, en kan ze niet wennen aan het alleen zijn, dan is een speelkameraadje misschien wel een goede oplossing. Dan zal ze nooit alleen zijn, heeft ze iemand op mee te spelen ente knuffelen.
Ik zou in ieder geval nog even afwachten, ze heeft natuurlijk al wat meegemaakt in haar korte leventje!

Groetjes, muis
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hallo rian,

Ten eerste welkom hier!
In principe moet een katje best 6 uur alleen kunnen zijn hoor. Ik denk alleen dat ze nog wat moet wennen aan haar nieuwe situatie en jullie gewoon miste. Het is natuurlijk reuze gezellig om in een huisje met mensen te wonen, na 2 weken asiel.

Ik zou het gewoon nog een poosje aankijken en als het daarna nog steeds niet zo goed gaat zou je over een speelmaatje na kunnen denken :wink:

Heel veel plezier met jullie Luna!

Groetjes,

Femke
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

He Rian,
ik herken jouw probleem. Toen ik Minoush kreeg, was het nog zomervakantie, en aangezien ik lerares ben....had ik lekker lang vakantie..Maar ja toen ik weer moest werken, was Minoushje toch wel erg vaak en lang alleen. Helemaal op de dinsdagavond want dan moet ik ook nog naar mijn studie in Leeuwarden. Toen heb ik besloten om een 2e kitten te nemen. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Het is zowel voor Minoush als voor mij leuker. Tuurlijk er was een behoorlijk gewenningsproces voor Minoush, die heeft het best even moeilijk gehad met die kleine indringer. Maar nu liggen ze heel vaak bij elkaar en rennen lekker achter elkaar aan. Nu zou ik het eigenlijk iedereen aanraden om er een speelmaatje bij te nemen.
En niet schuldig voelen hoor...het komt vast goed. Jullie moeten allebei nog wennen.
Ik vind Luna trouwens een mooie naam. Succes met de poes! Veel plezier!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hier hetzelfde verhaal, mijn vriend en ik werken allebei fulltime en we zijn ook begonnen met 1 katje maar merkten al snel dat hij zich dan verveelde. Hij ging het behang afkrabben en was geiirireerd als we thuiskwamen en kon je dan zo uit het niets in je hand bijten. Sinds een aantal maanden hebben we er een tweede katje bij en nu gaat het een stuk beter. Hij sloopt mijn huis niet meer en is veel liever geworden omdat hij een speelmaatje heeft.
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik vind het heel bijzonder als een katje zo snel aan je hecht. Het kan natuurlijk dat ze het niet leuk vindt alleen te zijn, het kan ook dat ze gewoon zo blij is dat je weer thuis bent, dat ze dit laat merken door te miauwen, kroelen en op schoot liggen en dat ze gewoon lekker ligt te slapen als jullie weg zijn. Maar als je echt het idee hebt dat ze eenzaam is als jullie weg zijn is een speelkameraadje van ongeveer dezelfde leeftijd misschien toch het overwegen waard.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij zaten met dezelfde vraag. Barreltje was veel alleen en eigenlijk vonden we dat best sneu. Wij zijn op zoek gegaan naar een speelmaatje van dezelfde leeftijd en toen kwam Bibi erbij. Hartstikke leuk, ze konden het meteen al goed met elkaar vinden. Nu hebben we er nog een derde poesje bij, nog leuker...... dit alles in twee maanden tijd, voor de katten vind ik het leuk maar wij genieten er zelf ook ontzettend van hoor!
Heel erg welkom op dit forum trouwens.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Hoi Rian,

Als eerst welkom op dit gezellige forum.

Ik heb precies het zelfde gehad als jij. Ik had ook een kat die alleen was en vond dit ook zielig. Een andere kat erbij nemen was voor mij geen optie. Pini was namelijk overal bang voor.

Nu heb ik twee kittens. Om de doodsimpele reden dat ze dan gezelschap hebben aan elkaar als wij moeten werken. Als ik jou was zou ik er nog een kitten bij nemen. Twee keer zo gezellig voor Luna en jullie. Dan hebben jullie allebei zo'n spinner op schoot. Hihihi
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Maar ik heb gelezen dat katten van nature niet samenleven met andere katten, dat ze hun eigen gang gaan. Dan zou ik zeggen dat het niet zo zielig is, en dat ze dat niet erg zou vinden om alleen gelaten te worden...Maar ja, het is zo moeilijk om dat in te schatten!

Ik wacht het nog een tijdje af, blijf ik haar zielig vinden, dan volgt er denk ik inderdaad een goed gesprek met mijn vriend, haha
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Ja daar heb je in principe gelijk in. In theorie dan...want in de praktijk blijkt het anders zijn.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Bij katten zijn sommige van die oorspronkelijke trekjes ver te zoeken. Maar als je er toch een katje bij wilt kun je beter niet te lang wachten omdat het dan wel lastiger zou kunnen worden. Dan is je kat al zo gewend aan z'n territorium dat hij moeilijker kan delen, maar ook dit is heel afhankelijk van het karakter van je kat. Over het algemeen wordt een jongere kat (kitten) sneller geaccepteerd.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

rian schreef:Maar ik heb gelezen dat katten van nature niet samenleven met andere katten, dat ze hun eigen gang gaan.
Nou dat hebben ze hier dan niet meegekregen :lol: ze eten samen, slapen vaak samen op de stoel of in de radiatormand en gaan soms zelfs samen naar de bak. En ze willen eigenlijk altijd in dezelde kamer zijn, als ik Xandor bijvoorbeeld per ongeluk in de slaapkamer opsluit maakt Quinto de deur open om naar hem toe te kunnen.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ten eerste welkom op het forum! Ook ik begon met 1 katje en heb er snel een speelkameraadje bij gehaald! (heb er nu 3) :D
Ze doen hier ook alles samen. En kunnen niet zonder (en soms niet met) elkaar! Maar ik merk gewoon dat ze het veel fijner vinden samen!
Gast

Bericht door Gast »

Hoi,

Bij mijn Flippo is het iets anders... Een paar jaar geleden namen we er een katje uit het asiel bij, Pebbles van ca. 1 1/2 jaar oud.

Flippo vond het verschrikkelijk, ging haar continu uit de weg terwijl Pebbles hem opzocht. En hij was vreselijk jaloers. Ik heb hem toen steeds extra aangehaald, maar dat hielp niet echt. Pebbles daagde hem op een speelse manier uit en daar had hij een hekel aan.

Twee maanden nadat we haar kregen, is Pebbles doodgereden in onze straat.... Ik kon niet stoppen met huilen, flippo daarentegen knapte zienderogen op! Hij was duidelijk 'blij' dat Pebbeltje er niet meer was...

Nu hebben we een katje van vier maanden genomen, Kopietje. Gelukkig gaat het beter dan destijds met Pebbles, al denk ik dat Flippo nog altijd een liefste alleen is. Voel me dus wel eens schuldig...

Kopietje is uiterlijk een 'kopietje' van Flippo (allebei rode katers), maar heeft een totaal ander karaktertje. Hij is heel aanhankelijk. Flippo is schuw, bang van andere mensen en kijkt continu 'de kat uit de boom' :smile: ...

Toch ben ik blij dat het beter gaat dan met Pebbles, Flippo is wel meer zichzelf.

Groetjes, Caroline
Springmuis

Bericht door Springmuis »

Toen we ons Luna gingen halen in het asiel, was ze heel erg schichtig, maar wilde steeds in ons gezelschap vertoeven. Ik denk dat ze iets heel erg heeft meegemaakt. Na een paar weken had ze wel door dat we niet voorgoed vertrokken. En dat als we thuiskwamen we eerst tijd voor haar maakten. Nog een paar weken later stond ze op het uur van thuiskomst ons al op te wachten in de hal. Nu gaat ze steeds als we thuiskomen heel fanatiek krabben aan haar krabpaal om daarna kopjes te komen geven. Toen we een zusje erbij namen voor haar is ze er wel op vooruitgegaan. Ze houden elkaar wel bezig. Misschien vertellen ze elkaar wel dat we heus wel terugkomen. We zijn alleszins heel gelukkig met ons twee schatten, kibo en Luna.
Gesloten