Vergroot hart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Jasper

Vergroot hart

Bericht door Jasper »

dag mensen,

onze tijger heeft de laatste paar maanden geen makkelijke tijd gehad.
hij heeft in november een vriendje binnen 10 dagen aan een agressieve vorm van nierkanker verloren.

drie maanden later nog een vriendje van 20 weken aan FIP.
Nu heeft hij nog een vriendje die graag met hem wilt spelen maar tijger heeft daar totaal geen zin in.

Na dat bekent wordt dat mauwrits FIP had hebben we tijger ook laten testen omdat hij ziek werd en heeft de antistoffen tegen de ziekte maar is er nu niet ziek meer van. Na de nodige onderzoeken bleek dat hij een vergrote nier had, en ja die deed duidelijk zeer want als je hem wilde aaien in die beurt kreeg je een paar nagels in je vel.

Daarna heeft hij (ergens in maart geloof ik) een longontsteking gehad en daar is hij nu ook weer bovenop.
Maar al deze tijd heeft hij die buikslag gehad. Na de longontsteking had hij deze nog.

Toen hadden we een echo laten maken van de buikholte maar daar kwam niets uit, enkle die vergrote nier maar dat wisten we al. Omdat hij pijn bleef houden kreeg hij voor twee weken terug pijnstillers mee. Deze hielpen maar de oorzaak wordt er natuurlijk niet mee aangepakt.

Dus terug naar de dierenarts. Na opnieuw de nodige onderzoeken en foto gemaakt te hebben kwamen we bij zijn hart(je). Zijn hart was VEEEL te groot. Door zijn grootte, drukt het hart de longen in waardoor hij het zo benauwd had en buikslag had. Hij kon anders niet gewoon adem halen. :cry:

Nu heeft hij tabletten gekregen om zijn hart weer een gewoon formaat aan te laten nemen. hier is hij vrijdag mee begonnen en sinds gisterenavond zie je hem opknappen. Hij voeld zich stukken beter. hij toont ook weer een beetje interresse in het spelen. :!: :grin:
Natuurlijk is zijn nier nogsteeds te groot naar hij staat op senior voer en meer kunnen we hem nu niet helpen. De oorzaak van zijn benauwdheid is tenminste gevonden!!
Gelukkig.Afbeelding

Zijn hier ervaringen mee?
Laatst gewijzigd door Jasper op 27 jun 2004 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Wat een verhaal zeg, ben blij dat je erachter bent, wat er met je ventje is.

Ben blij voor jullie dat t beter gaat!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Pff jullie hebben een hoop meegemaakt de laatste tijd! Als het dan tegen zit, zit het ook goed tegen :???:
Maar gelukkig hebben jullie de oorzaak gevonden en gaat het nu al weer beter. Hoop dat dit zo doorzet!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Karin,

Mijn rode kater Max heeft ook een vergroot hart en heeft Amlodipine gekregen. Heeft jou kat dit medicijn ook?
Het is eigenlijk alleen voor mensen, maar de dosis wordt voor katten aangepast.

Ik heb nog wel wat info over deze medicatie en de aandoening die erbij hoort. (HCM)
Als je dit wil lezen geef ik je de link wel. het is wel in het Engels.

Veel sterkte, Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wat een akelig verhaal! Het klinkt inderdaad als HCM, deze hartproblemen.
Ik zie dat je elders al informatie hierover hebt gekregen :wink:
Gebruikersavatar
annelies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2004 21:09
Locatie: zevenaar

Bericht door annelies »

ik ben de moeder van jasper alias karin

onze tijger heeft van de DA fortekor 5 gekregen.
zo langzamerhand zien we wat verbetering, maar over hcm heeft hij niets gezegt, wat is dat precies?

trouwens weet iemand wat deductus thoracicus betekent, kan er niets over vinden

groetjes annelies
groetjes annelies,annika en de boys
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

annelies schreef:trouwens weet iemand wat deductus thoracicus betekent, kan er niets over vinden
groetjes annelies
Volgens het medisch woordenboek is de ductus thoracicus de borstbuis die de lymfevaten van de linkerhelft van het bovenlichaam opneemt, en die van buik naar benen, mondt uit in de linker ondersleutelbeenader.

deductus kan twee dingen betekenen (kan ik niet goed terugvinden):
a. deductie = gedachtegang die leidt van het algemene tot het bijzondere;
b. de = stoornis. Dus het kan ook betekenen dat er een stoornis in de borstbuis aanwezig is. Dit laatste lijkt me gezien het verhaal het meest logisch, maar het is handiger als ik de volledige tekst heb, zodat ik het goed kan interpreteren :wink:
Gebruikersavatar
annelies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2004 21:09
Locatie: zevenaar

Bericht door annelies »

dank je wel voor de uitleg, mijn woordenboek zegt ook niet veel meer, maar ik heb op een ander forum gelezen dat iemands katje was overleden aan een defect in het hart en longproblemen.

uit het sectie rapport kwam dit woord dus voor
groetjes annelies,annika en de boys
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zo dat is een heel verhaal, erg moeilijke tijd voor jullie.
Wens jullie toe dat alles vanaf nu beter gaat, heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Annelies, hoe gaat het nu bij jullie? Slaan de medicijnen een beetje aan?

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
annelies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2004 21:09
Locatie: zevenaar

Bericht door annelies »

ja, het gaat best wel goed met tijgertje.

hij heeft het met de hitte wel erg moeilijk gehad, en had weer uitdrogingsverschijnselen, dus hebben we hem ff moeten helpen met drinken.
nu het weer wat minder warm is zie je hem weer opfleuren.
de DA zei dat we met de med.door moeten gaan, dus zijn leven lang.
geen probleem zolang hij zich er goed bij voelt.
groetjes annelies,annika en de boys
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Succes en hou ons op de hoogte!
Het warme weer heeft vele katten tot benauwdheid gedreven. Gelukkig is het weer iets normaler.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Jasper

Bericht door Jasper »

met tijger gaat het heel goed,
nu jasper eel naar buiten gaat (aan tuigje maar toch) krijg tijger wat meer rust.
hij is weer speels (wel op een oude sok manier maar toch :lol: )

hij zoekt ook meer onze gezeltschap op als daar voor en is dus weer zichzelf... een lekker rode nep-britje knuffelbeer. (Wat een naam)
hahaha

hij krijgt nog dagelijks zijn tabeltje voor zijn hart en wanneer het nodig is een paar keer een tabeltje tegen de jeuk , anders trekt hij zijn vel er nog uit.
:!:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zie je ook verschil in zijn gedrag?
Ik zie hier dat Max veel beter ademhaalt en het niet meer zo benauwd heeft. Zijn braakneigingen zijn ook over.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Jasper

Bericht door Jasper »

ja hij is een stuk losser, komt weer om gekuffd te worden en is weer alleert,
en inderdaad zijn ademhaling is een stuk rustiger,
hij heeft geen braakneigingen, (ook niet gehad zo ver IK weet)
Gesloten