Kitten met ontstoken oogjes?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Anonymous

Kitten met ontstoken oogjes?

Bericht door Anonymous »

Hallo,
Ik wil dolgraag een katje erbij. Nu heb ik bij mensen twee kittens gezien. Alleen zij hebben beide een soort van onsteking lijkt het wel aan de oogjes. Het zag er niet zo best uit. Ze hebben er van de dierenarts een zalfje voor gekregen.
De vrouw des huizes vertelde dat ze het waarschijnlijk hebben opgelopen van de andere katten. De volwasssen katten dus, die komen ook buiten.
De schuifpui van de tuin staat regelmatig open en ze hebben een ventilator aan het plafond.
Wat denken julliel.... is dit gewoon een onschuldig koudje??? Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens diezelfde vrouw zijn ook nog niet zo bewegelijk. Dus ze spelen nog niet zo heel erg veel. Ze zijn nu 9 en een halve week oud.
Het zijn twee vrouwtjes. Aldus volgens die vrouw. Maar ik denk dat dat wel klopt aangezien ze wel vier katten hebben lopen daar. Ook had ze nog een kitten van een andere kat in huis. Die zat naast zijn moeder in een doos.
De oren van de kittens zagen er wel goed uit overigens.
Maarja... ik hoop zo dat het niet iets ernstig is.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Re: Kitten met ontstoken oogjes?

Bericht door sKatje »

Judith schreef:Volgens diezelfde vrouw zijn ook nog niet zo bewegelijk. Dus ze spelen nog niet zo heel erg veel. Ze zijn nu 9 en een halve week oud.
Over ziektes weet ik niet veel af, maar ik kan je wel vertellen dat kittens van 9,5 week écht wel beweeglijk en speels zouden moeten zijn! Dus misschien dat ze toch ziekjes zijn.
Andere forummers gaan hier meer van afweten, maar ik wens je alvast veel succes met je keuze.

Groetjes,
sKatje
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Hi,

Mijn kitten had ook ontstoken oogjes toen ik haar kreeg. Ze kwam uit een stal vandaan. Met een zalfje was dat inderdaad zo opgelost. Dat zou dus niet erg mogen zijn. Maar in combinatie met jouw opmerking dat ze niet bewegelijk zijn heb ik mijn twijfels erover. Toen mijn katten klein waren rende en klauterde ze op alles wat ze tegenkwamen.
Zou er toch nog eens over nadenken.
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Misschien kan Marjolein je wat verder op weg helpen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij kregen Indy toen hij 8 weken was en hij was zo gek en wild als het maar zijn kon. Klom overal op en rende het hele huis door.

Dus ik zou zeggen dat ze bij 9,5 week toch wel beweegelijk moeten zijn en speels.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Kan me er alleen maar bij aansluiten. Ontstoken ogen zijn nog tot daar aan toe maar een kitten dat niet druk en bewegelijk is hoort niet.
Is het geen niesziekte? krijgen ze ook ontstoken ogen van.
Ik denk dat je op je eigen gevoel moet afgaan en als ik dan zie dat je hier een berichtje plaatst met deze vraag denk ik dat het voor jou eigenlijk niet goed voelt. Succes ermee!
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het is volgens mij geen niesziekte.
Maar wat betrefd het niet zo beweeglijk. Mijn tweede kat was dat ook niet zo heel erg. Die was wat rustiger. Maar wel heel gezond.
Het kan wel soort van lichte vorm misschien zijn van de niesziekte.
Maar ik ga zowiezo binnenkort nog een keertje kijken hoe het nu met de katjes gaat. Daarna beslis ik pas echt.
Ik denk op zich dat het wel goed komt hoor.
Dank je voor jullie reacties. Misschien zijn er nog meer op het forum die ook zo'n eravring hebben?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Judith, het klinkt niet goed, deze combinatie. Ze kunnen best ontstoken oogjes krijgen van tocht door bij voorbeeld de ventilator, of van niesziekte, maar niet beweeglijk met 9 1/2 week, dat is verdacht. Zijn dit raskatjes dat ze zo lang bij hun moeder mogen blijven? De meeste particulieren weten namelijk vaak niet hoe snel ze van hun kittens af moeten komen :???:

Je hebt rustige nesten en rustige rassen, maar met 9 1/2 week moeten ze echt erg op je reageren. Ze moeten nieuwsgierig zijn en ondernemend en reageren op stemmen, knuffels of geluiden.

Vraag eens aan die mevrouw welke zalf ze heeft, hoe het komt dat de kittens dit van de oudere katten hebben gekregen en welke klachten die oudere katten dan hadden. Er heersen momenteel nare ziektes die kittens fataal kunnen zijn en daar zit je niet op te wachten. Voel eens aan hun oortjes en kopje of dat warm aanvoelt (dan hebben ze vermoedelijk koorts) en vraag eens of ze met de kittens naar de dierenarts is geweest of dat ze dat zalfje voor de groten heeft gekregen en zelf aan de kittens geeft.

Al met al dus veel vragen en veel vraagtekens. Ik vertrouw het niet, het klinkt niet goed. Misschien zijn ze beter af bij jou, uit de besmettingshaard, maar dan moet je wel weten wat ze mankeren en wat je dat eventueel gaat kosten. En of mevrouw daar in mee wil betalen...

Succes met je beslissing!!
Anonymous

kittens met onstoken oogjes

Bericht door Anonymous »

Dank je wel voor jullie reacties!
Ik heb onlangs van die mevrouw gehoord dat de kittens een soort vorm van de niesziekte hebben. Het zijn er twee. Daar heeft ze een zalfje en soort van atibiotica voor gekregen. Een daarvan is een kuur die ze ook afmaakt.
Morgen ga ik het katje ophalen. Ik ga eerst langs de dierenarts voor de vaccinatie.
Ik heb gewacht tot die vrouw klaar was met zalven van de oogjes.. (kan ook zijn dat het druppels zijn hoor)
Vandaar dat ze met 10 weken pas komt.
Waarschijnlijk als ze niet gezond is.. zal de dierenarts dat wel opmerken hoop ik.
Nogmaals tof dat jullie hebben gerageerd.
Ik laat binnenkort de voortgang weten.
Tot dan!
O ja, ik kon mijn eigen berichtjes niet meer vinden vandaar dat ik nu pas reageer.
Groetjes, Judith.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Judith, niet vlak na een kuur laten enten hoor! Even twee weken wachten en dat met je da overleggen. Het is belangrijk dat je van die mevrouw hoort welke kuur en welke zalf het dier heeft gehad, dan krijgt je da ook een veel beter beeld.

Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen en dat jullie een fijne en zorgeloze tijd tegemoet gaan!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ah dus toch niesziekte, dacht het al.
Inderdaad echt even wachten! helemaal omdat een verhuizing toch al stress met zich meebrengt en katten die niesziekte gehad hebben kunnen daardoor weer even terugvallen. Xandor heeft er ook nog een aantal keren per jaar last van, maar dan heel licht.
Veel plezier met je katje!
groetjes Sharon
Anonymous

Kitten koudje opgelopen?

Bericht door Anonymous »

Tja wat betrefd jullie advies dat ik het best kan wachten met vaccinatie. Helaas gaat dat niet. Omdat ik hier thuis al een kat heb. Hij is twee en een half jaar oud. Het is trouwens een Russisch Blauw.
Het lijkt mij beter om niet te wachten. Ik ga meteen langs de dierenarts met het katje. Gelukkig komt het uit een druk gezin. Dus zij is wel al wat gewend lijkt mij.
En ik ben de komende week ook nog overdag thuis. Dat scheelt ook wel voor haar en uiteraard ook voor de oudere kat.
Ze moeten tenslotte aan elkaar wennen. Ben benieuwd. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. inderdaad geval tussen die twee.
En ik zal vragen en opscrijven hoe die middeltjes heten die die mensen hebben gegeven. Omdat ik bij een andere dierenkliniek zit. Dat was een goede tip van jullie.
Groetjes, Judith.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou niet weten waarom je haar dan meteen moet laten enten?
Als het goed is is je kat geent en kan hij dus hooguit nog een milde vorm van niesziekte krijgen. Maar aangezien je hebt gewacht tot het over is, is zelfs die kans erg klein. Dat je haar laat checken is alleen maar goed maar als je haar nu laat enten is de kans erg groot dat ze nog niet voldoende weerstand heeft en je dus weer opnieuw kan beginnen met kuren en dan duurt het vaak ook veel langer voor het over is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Een dierenarts (die van ons dan...) ent helemaal niet als er twijfel is bij wat voor ziekte dan ook. Meteen naar de dierenarts met je kitten kan ik alleen maar aanmoedigen maar de keuze van wel of niet enten maakt de dierenarts volgens mij zelf hoor. Ik wacht met onze inie-mini even tot ze niet meer verkouden is en ga dan pas naar de dierenarts voor haar enting; de andere drie zouden genoeg weerstand opgebouwd moeten hebben dus ik denk dat je geen angst hoeft te hebben voor je andere poezel. Veel plezier trouwens alvast met de kleine!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Kitten koudje opgelopen?

Bericht door Anonymous »

Hai,
Hij (jaja het is toch een mannetje, die mensen dachten een vrouwtje) ;-) is ingeent. Over drie weken moet hij weer een prikje. Dan is hij volledig beschermd. Daarna uiteraard iedere jaar weer terug voor het jaarlijkse prikje. Dierenarts vertelde dat waarschijnlijk de moederpoes niet volledig was ingeent. Ze had waarschijnlijk de kleintjes via de moedermelk besmet.
He .. ik houd jullie op de hoogte. Maar dan wel onder een ander kopje.

Doegie!!! Poezen slapen nu.. ik ga ook maar zo langszamerhand. Gaaaap. ;-)
Gesloten