Zonnesteek???

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Zonnesteek???

Bericht door Sophie_nikita »

Hallo allemaal,
mijn katten vinden het erg leuk om met een tuigje aan naar buiten te gaan. Nu is er 1 zwart, 1 rood en 1 lapjes, en de zwarte en de lapjes (ook de rode) worden altijd heel erg warm. :cool: Je kan hun vacht bijna niet meer aanraken, zo heet.... Nou ligt onze tuin in het zuiden, en al probeer ik ze in de schaduw van de bomen te laten, ze gaan toch wel rondlopen(in de zon) nou wil ik weten of katten een zonnesteek kunnen krijgen (ofwel overkoken..... :grin: :mmwhistle: )en vooral wat dat kwaad doet en hoe snel dat gebeurt en of iemand hier dat weleens gehad heeft? Het is dus wel zo dat de katten de mogelijkheid hebben om in de schaduw te gaan liggen (natuurlijk) alleen doen ze dat niet... op een gegeven moment als ik het te warm vind, heel ik ze natuurlijk in de schaduw...
ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
ben benieuwd,
heel veel groetjes
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Zonnesteek???

Bericht door Miranda »

Ja, een zonnesteek komt ook bij dieren voor! In de meeste gevallen betreft het honden in de brandende zon staande auto. Maar ook bij katten (en andere dieren) kan het voorkomen.

Symptomen:

- dier voelt heet aan, temperatuur is hoog;
- hijgen, kwijlen;
- eventueel braken, diarree;
- bleke slijmvliezen.

Wat moet je doen:

Haal het dier uit de warme omgeving. Koel het dier langzaam (!) af met niet te koud water. Gebruik vooral geen ijskoud water en begin bij de poten met koelen en ga langzaam naar boven.

Als het dier niet bewusteloos is, kunt u hem kleine beetjes water geven. Mocht het dier hiervan gaan braken, dan onmiddellijk stoppen.

Neem steeds de lichaamstemperatuur op met een thermometer. De normale temperatuur van hond en kat is 37 tot 39 graden. Stop met koelen als de temperatuur ongeveer 40 graden is (!). Het dier koelt nog verder door!

Ga altijd naar een dierenarts ter controle en eventuele verdere behandeling!

PS: Dit vond ik nog via Google, een stukje op de Kattensite! Daar had je namelijk eerst ook even kunnen kijken :wink:

Link:

http://www.dekattensite.nl/html/gvdkdiv.html
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

Ja, maar ik bedoel meer of ze het ook al krijgen van in de zon liggen en dan vooral hoe lang... en of ze dan zelf in de schaduw gaan of net zo lang blijven liggen tot het fout gaat
snap je?
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Honden en katten gaan zelf vaak niet op tijd uit de zon, dus dat moet jij voor ze in de gaten houden. Ik hou het hier ook goed in de gaten omdat ze allebei donker zijn, als ze te lang in de zon liggen moeten ze naar binnen. Dus ja ze kunnen het krijgen door te lang in de zon te liggen.
groetjes Sharon
Gesloten