angstig gedrag

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

angstig gedrag

Bericht door Renate »

Een vriendin van me heeft sinds vrijdagavond een kat. Het is al een volwassen kat, maar ze is superbang. Als die vriendin in de buurt komt, begint de kat te blazen en verstopt zich. Vanaf vrijdag heeft ze nog niks gegeten of gedronken.

Weet iemand wat ze ermee aan moet?
Ik heb al geadviseerd om morgen nog af te wachten en dan naar de DA te gaan, maar ze krijgt de kat niet gepakt vanwege dat geblaas. :???:
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik zou er zeker niet mee naar de dierenarts gaan, dat geeft alleen maar meer stress!
Lekker met rust laten. zet de kattenbak en de bakjes met voer en drinken bij haar in de buurt. Dan kan ze zelf regelmatig op de grond gaan liggen bij haar en tegen haar kletsen en snoepjes proberen te geven om te lokken.

maar als je even op de knop 'zoeken' klikt hierboven dan moet je een heleboel onderwerpen kunnen vinden die hierover gaan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

i kzei het ook verkeerd: ik bedoelde naar de DA bellen. Want oppakken gaat zowiezo niet.

Bij de zoekfunctie krijg ik niks gevonden over dit gedrag of hoelang een kat zonder eten en drinken kan... :sad:
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

'k Denk heel rustig met haar omgaan. Geduld hebben. Misschien moet ze nog wel wennen aan haar plek. Dat ze niet eet is wel zorgwekkend, maar je vriendin kan 't bakje, als ze een favoriete verstopplek heeft, daar misschien neerzetten. Proberen veel te aaien, misschien moeilijk, maar als ze voelt hoe heerlijk het is om geaaid te worden, blaast ze misschien vanzelf minder.

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier mogen schuwe of bange katten zich verstoppen als ze dat willen; ik zet een bakje voer en water onder de bank of waar ze ook maar zitten. In de loop van de tijd schuif ik het bakje steeds meer onder de bank vandaan. Neem een paar weken de tijd; de kat komt wel te voorschijn. Ga over een dag of drie eens een blikje openmaken of leg wat vis in een schaaltje, iets verder van haar schuilplaats vandaan. Ze komt gegarandeerd een keertje.
Wat ook helpt, is op de grond gaan liggen en met een pauwenveer zwaaien, een balletje over de grond rollen. Niet naar de poes toe, maar voor jezelf. Vaak wint de nieuwsgierigheid het dan uiteindelijk van de angst en grijpt de kat een keer naar de veer of naar het balletje.
Geduld geduld geduld, en veel liefde doen de truc, en daarna heb je een kat voor het leven! Maar laat de kat in zijn waarde, forceer niets!!!
Gast

Bericht door Gast »

Hallo,
ik ben die vriendin van Renate.. de poes komt van een huis waar ze vaak alleen was samen met het vrouwtje. ze woonde een beetje in een buitenwijk waar het rustig was. ze is gaan samenwonen met een man die allergisch is en een hondje heeft. ze woonde dus pas een week samen met de vriend en dat hondje. natuurlijk wisten ze dat hij allergisch was en daarom wilde ze haar zo snel mogelijk weg doen. dus ze moest eerst wennen aan een groter huis (wat ook in een buitenwijk stond)en aan die man die er ineens steeds bij was (voorheen was die er alleen in het weekend) en aan een hond.. de poes was daardoor natuurlijk al helemaal in de stress geraakt.Vervolgens kom ik en neem ik haar mee. Ik woon boven een winkelcentrum met buren onder en langs me.Hier is het dus altijd druk. Ik ben wel wat katten gewend en ik weet wel een beetje hoe ik er mee om moet gaan, maar dit is nieuw voor me.Ze komt niet, ze gromt en kijkt erg boos (of juist bang) ze slaat hard met haar staart..wat dat betekent weet ik niet.Ik laat ze gewoon rustig liggen en heb alles bij haar neergezet. soms ga ik bij haar in de buurt liggen maar als ze dat ziet draait ze haar om en gaat ze met haar rug naar mij toe liggen. Ik heb ze al geaaid maar dan blaast ze heel hard en dat vind ik toch wel weer eng.Eten en drinken staan voor haar neus en ik heb ze al proberen te lokken met kipfile en snoepjes maar ze doet net of ze me niet hoort.Ik vind het juist leuk dat katten eigenzinnig zijn maar ik wil ze graag helpen. Ik weet ook niet (zoals renate zegt) hoe lang het duurt dat ze zonder drinken kan..
Ik hoop dat er mensen zijn die nog meer tips hebben.
We hebben een proeftijd afgesproken voor een maand. dat wil ik ze ook geven, maar ze zal wel wat moeten drinken..want een maand zonder drinken lijkt me niet goed.
Groetjes en alvast bedankt.
Renate ook bedankt voor de oproep.
Anja en Nermin(is bloem in het turks)
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Anja,

Geef Nermin nog even de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving. Ze heeft natuurlijk ook wel heel erg veel meegemaakt in een korte tijd en ze zal het vertrouwen in de mens even kwijt zijn. Aan jou de taak om deze terug te winnen. Aangezien je er veel moeite voor wilt doen, geloof ik ook zeker dat dit jou wel zal lukken.
Laat haar bakjes met eten en drinken gewoon bij haar in de buurt staan. Misschien dat ze 's nachts een keer zo nieuwsgierig wordt dat ze toch een paar hapjes en slokjes zal nemen. Houd dus even goed in de gaten hoeveel voer er in haar bakje zit. Misschien kun je haar hetzelfde voer geven als ze altijd kreeg, mits je dit nog niet doet. Dat zal voor haar wat vertrouwder zijn.
Ook zou je misschien aan haar vorige vrouwtje een voorwerp kunnen vragen waar haar geur aan zit. Misschien een oud mandje of kleedje. Door haar geur verder in huis te brengen, zal ze zich misschien sneller vertrouwd voelen.

En dan heb je natuurlijk nog de bovenstaande tips!! Ik wens je heel erg veel succes en houd ons op de hoogte over hoe het gaat!!

En over dat eten en drinken; ik zou de dierenarts even bellen om te vragen hoelang een kat zonder eten of drinken kan. Dan weet je dat in ieder geval zeker en kun je op tijd ingrijpen als dat nodig mocht zijn.

Groetjes, Muis
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Anja, ik denk dat ze wel drinkt als jij er niet bij bent. Vang anders eens een beetje regenwater op en geef haar dat; sommige katten vinden dat lekkerder.

Wij hebben hier bange katten die soms wel 6 weken onder de wasmachine zaten, maar uiteindelijk komen ze wel. Laat haar maar gaan, praat tegen haar, probeer haar niet te aaien (dan wordt ze waarschijnlijk nu nog banger), maar laat haar gewoon wennen aan je stem en je aanwezigheid. Eventueel kun je overdag de radio aanzetten, dan went ze nog emer aan stemmen.

Nogmaals: een kat hongert zichzelf niet uit, drinkt wel maar ze is waarschijnlijk te gestresst om dat te doen waar jij bij bent. Let, zoals Muis zegt, goed op hoeveel eten er in het bakje zit en probeer blikvoer (dat werkt veel beter :razz: ) of vis.
Zo te horen heb je genoeg in je mars om haar vertrouwen terug te winnen, dus neem de tijd en het komt vast wel goed.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ik zag de katten in het begin ook steeds maar niet drinken tot ik zag dat ze uit een schaal van me dronken i.p.v uit hun drinkbakje. Zolang het maar in de buurt staat zal ze het wel drinken als jij er niet bij bent. zet desnoods een streepje in het bakje zodat je het beter in de gaten kan houden. veel sterkte!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Hoi Anja

Zoals je hier boven heb gelezen kan het gewenningsprocces lang duren. Maar dit is zeker de moeite waard!! Jij schreef dat Nermin een maandje op proef blijf. Ik hoop dat kleine stapjes in de goede richting positief waardeer en deze dame meer tijd gunt om echt te wennen.

Zelf hebben we ook 2 schuwe poezen gehad. Ik schrijf gehad omdat het nu kroeldoosjes zijn. Biggles was 9 jaar oud en mishandeld geweest toen ik haar leerde kennen. Pas na een half jaar durfde ze (gespannen) op schoot te kruipen bij mij. Nu slaapt ze altijd bij mij en komt regelmatig uitgebreid kroelen. Liesje kwam in 1999 als 3 maanden oude kitten uit het asiel en is altijd bang geweest. Sinds afgelopen herfst (!) is het kwartje bij haar gevallen...dat we haar echt niet opeten :wink:

Gun Nermin alle tijd. Een schuwe kat heeft zijn charmes. Elk klein stapje is een overwinning en dierbaar.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gast

Bericht door Gast »

Nou,ik moet julie mededelen dat ik Nerretje niet meer heb.
dinsdagmorgen kwam ze ineens naar mij toe en wilde wel wat eten.daarna heb
ik ze die dag niet gezien.
woensdagmiddag was ik vrij maar ze kwam niet.
smiddags kwam richard.(mijn vriend, we hebben een lat relatie)
ze schrok ineens dat er iemand nieuws in huis was.
dus dinsdagmiddag en woensdag en donderdag en vrijdag zag ik ze niet.
vrijdagavond wilde ik toch wat langer toenadering zoeken want ik vond het te lang duren dat ze dus niet at of dronk.
ze bleef maar in haar hoekje zitten en gaf geen kik, niet grommen of blazen.
ik pakte al mijn moed bij elkaar en wilde haar aaien.. ze reageerde er niet echt op.. deed haar ogen wat open en dicht maar meer niet.
ik heb ze toen opgepakt en ze verzette zich niet.. het bleek dat ze dus erg slap was.
gelijk naar de dierenarts gegaan.
die zei dat ze te slap was om te eten of te drinken.
ze kreeg vochtspuitjes.
dat was allemaal zielig om te zien.
daardoor hoopte ik dat ze op kracht zou komen maar doordat ze dus meegenomen is en spuitjes heeft gehad was ze weer helemaal van de kaart ze wilde daarna echt niet meer komen. Ik heb nog een
tijd bij haar gezeten maar ze wilde echt nix eten.
dus heb ik de vorige eigenaar gebeld.
ik zei dat ik ze echt niet aan het eten kon krijgen en de dierenarts zei als dat niet ging dat ik de volgende dag terug moest komen maar dat ze dan om de paar uur een spuitje zou moeten krijgen.. dit kon ik zelf ook doen..maar omdat ze al zo slap was en bang was zou dit niet te goede komen.. ze zou alleen nog maar banger worden.
die vrouw is hier naartoe gekomen en ze herkende de vrouw gelijk en begon te miauwen..
haar ogen stonden ook ineens heel vrolijk.
ze wilde nog niet gelijk komen maar die vrouw pakte haar op en nerretje wilde haar niet meer loslaten.
ze heeft nerretje weer meegenomen.
bij haar zal ze hoop ik wel weer gaan eten.
ze is er zaterdag nog mee naar de dierenarts geweest en ze had het idee dat het met nerretje wel weer beter ging.
mij lijkt het niet verstandig om ze daarna weer terug te nemen want dan krijgt ze weer een klap.
die vrouw weet ook even niet wat ze met nerretje aan moet. haar vriend is allergisch en ze zei dat de kat eigenlijk echt weg moet.. maar ze zei ook dat als ze merkt dat nerretje er dus aan onderdoor gaat dat dat ook niet de bedoeling is.
ik weet het ff allemaal niet meer hebben.
waarom kan ik geen kat houden? wat is er met mij? ik heb echt alles gedaan wat ik maar kon, koolvis gehaald, soms bij haar op de grond gezeten, kipfile gegeven, tegen haar gepraat.. haar met rust gelaten.. ik hoop zo dat het nu goed gaat met nerretje.. dat hoop ik echt.
de vrouw zie dat ze misschien iemand zocht in de buurt.. dat ze in het begin elke dag ging kijken en dat dan langzaam ging afbouwen zodat nerretje niet ineens haar baasje mist..
maar ja, ze woont in helmond dus dat is wel een eind om elke dag heen en weer te rijden..(ik woon in tilburg)
ze zei ook dat ze dat niet kon..
nou.. dit was weer een rot verhaal.
ik wilde er zo graag voor haar zijn.. wilde zo graag een maatje..
en het maakte me niet uit dat het lang duurde voordat ze zou komen..maar ja,
zonder eten en drinken houdt het niemand zo lang vol.
en toch..ze had dinsdagmorgen wat gegeten.. ik was helemaal blij!het voelt alsof ik gefaalt heb..
heb zo'n medelijden met nerretje.. echt heel erg. en ik mis ze..
groetjes
anja
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Anja, dit ligt niet aan jou! Voel jezelf niet schuldig; jij hebt alles gedaan wat in je macht lag. Het komt bijna nooit voor dat een poes zichzelf uitdroogt door niet te drinken; haar overlevingsinstinct werkt dus niet goed.

Hoe oud is de poes? Mischien kan ze een tijd tot rust komen in een opvang, in een bench waar haar vocht- en voedselopname voortdurend gereguleerd kunnen worden. Als ze dan vertrouwen in mensen terugkrijgt, kan ze misschien alsnog naar jou toe. Ik denk niet dat vaak bezoeken veel zal helpen; bovendien is het nogal onpraktisch voor je.

Het belangrijkste is dat jij je niet schuldig voelt, dat is echt nergens voor nodig! Sterkte en hou je haaks!
Gast

Bericht door Gast »

hallo, de kat is 8jaar oud. ze is altijd bij die vrouw geweest en ze vertelde zelf dat ze eigenlijk weinig bezoek kreeg. Ze kreeg een paar jaar geleden een vriend. ze zijn twee weken geleden gaan samenwonen en toen heeft nerretje dus allereerst aan dat nieuwe huis moeten wennen en die vriend had een hondje en aan die vriend. (die kende ze wel een beetje want die kwam vaak in het weekend)Nu heeft die vrouw ook gezegd dat ze in die week ook weinig at. ze zei dat ze dat niet echt goed kon controleren omdat de hond ook haar eten op at. Dus misschien heeft ze in die week ook al wel niet gegeten. Na die week kwam ze dus bij mij en moest ze ineens aan mij en flat wennen.Ik woon boven een winkelcentrum en is het altijd wel wat druk.Die vrouw woonde rustig in een buitenwijk.Ik denk ook dat het twee grote dingen waren voor nerretje om het te verwerken. Maar toch.. ik vind het erg. Ik heb dus nu barstende hoofdpijn en mis ze zo.Die vrouw wil ze dus ergens anders plaatsen en daar gaan opzoeken.Ik zei dus als ze ze weer snel ergens anders ging plaatsen dat dat niet goed was..maar ze wil/kan nerretje niet langer dan een week houden zei ze. Maar ik (hoe lief ik nerretje ook vind) kan ze niet terug nemen want ik weet nu dat ze dan weer niet gaat eten of drinken.Het is zo zielig. Zo zielig.
Jammer dat ze mij niet vertrouwde. We hadden het zo leuk kunnen hebben...
ja, en nu zit ik dus te huilen..
Groetjes van Anja
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Anja, als je nu eens zorgt voor een (metalen) bench, dan kun je haar terugnemen. Zorg dat je voldoende vocht (rehydratiepoeder van Waldham), voedingsspuitjes en Hills AD in huis hebt, en geef haar dat regelmatig.
Als ze nu naar nog weer een ander adres moet, is dat veel te veel voor de poes. Dan komt ze nooit over haar trauma heen.

Dus bel die mevrouw op, zeg dat je het met een bench probeert en zorg dat ze onder dwang voldoende eten en drinken binnenkrijgt. Ik wil je er wel telefonisch bij helpen; dwangvoeren is niet moeilijk als je maar weet hoe het moet, en voor de poes is het veel beter dat ze teruggaat naar jou in plaats van naar weer een ander adres waar het hele verhaal opnieuw zal beginnen.

Bel alsjeblieft die mevrouw op, dit is te zielig voor de poes!!!
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

heel veel sterkte!
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gesloten