Poezenpil

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gast

Poezenpil

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik had jullie toch al eens verteld dat ik zo graag een nestje wou? Dankzij jullie ben ik daar vanaf gestapt. (Er komt nu een puppie, zie 'Café de Kittige Kater').
Nu wou ik een paar weken geleden mijn poes laten steriliseren, maar de da vond haar nog véél te klein. Ze is kerngezond hoor, maar waarschijnlijk beetje ondervoed de eerste weken van haar leven.
Door de verbouwing/verhuizing kon ik haar even geen veilige haven bieden, dus heb ik de sterilisatie even op zijn beloop gelaten, kan ze mooi ook nog wat groeien, dacht ik.
Nu is ze voor de tweede keer krols geworden en ze heeft er weer zo'n vreselijke last van met hele dagen brullen en zelfs opgezette tepeltjes. De da heeft haar Perlutex (medroxyprogesteron acetaat), ofwel de poezenpil, voorgeschreven. Eerst 4 dagen 1 en dan nog een aantal weken 1 per week tot de sterilisatie.
Volgens de da kan je dit middel rustig een half jaar gebruiken, maar ik heb ook nare verhalen gehoord over bijwerkingen.

Wie heeft daar jammergenoeg ervaring mee? Ik wil niet dat ze iets oploopt van die pil!!!

Bedankt & groetjes, Sipje
Anonymous

Bericht door Anonymous »

De enige bijwerking die ik ken bij de poezenpil is dat ze er op latere leeftijd baarmoederonsteking van kunnen krijgen, maar als je haar toch laat sterilliseren is dat dus geen risico. Cartouche heeft ook een tijdje de poezenpil gehad en daar hebben we nooit problemen mee ondervonden...
Gast

Bericht door Gast »

Hele opluchting dat als ze gesteriliseerd is geen baarmoederontsteking meer kan krijgen, alleen wist ik niet dat ze bij sterilisatie de baarmoeder verwijderen!? Ik dacht dat ze alleen de eileiders afbonden?

Weet jij of iemand anders toevallig hoe lang ze max. aan de pil mag?

Groetjes, Sipje
Gast

Bericht door Gast »

ik ben geen voorstander van de pil, baarmoederontsteking komt ook veelal voor bij poezen op jonge leeftijd.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik zou het gewoon zo kort mogelijk houden, het brengt toch altijd wat risico's met zich mee. Een vorige kat van ons heeft ooit 5 jaar lang aan de pil gezeten en is uiteindelijk gesterilliseerd zonder ooit complicaties of bijwerkingen gehad te hebben, dus het kan ook goed uitpakken...

Eigenlijk wordt een kat nooit gesterilliseerd, maar altijd gecastreerd, zowel poes als kater. Het hele zakie wordt dus verwijderd. Een baarmoeder bestaat uit 2 hoornen en beide hoornen worden geheel verwijderd. Als je wilt zien hoe dit er ong. uitziet, op mijn site heb ik een plaatje van een baarmoeder onsteking bij een herdershond. De hele baarmoeder ligt op het operatie doek en de 2 hoornen zijn zeer duidelijk te zien. Normaal is de baarmoeder op deze foto overigens niet zo groot, door de onsteking was de baarmoeder gevuld met pus en daardoor danig vergroot, de normale grote van 1 hoorn is een pink. Op de foto houdt de arts ter vergelijking haar pink ernaast...

http://www.dse.nl/~dcameybo/ok1.jpg

Ik maak een link van de foto, omdat er misschien mensen zien die hier niet zo goed tegen kunnen...
Laatst gewijzigd door Anonymous op 10 mei 2004 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Weet iemand trouwens of je kan steriliseren, of eigenlijk castreren dus, als poes nog 'aan de pil' is, of moet je daar dan eerst een tijdje mee stoppen??
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja Sipje, dat kan. Steriliseren wordt meestal niet gedaan als de poes krols is. Dus liever niet stoppen met de pil......
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt Daantje en de anderen voor jullie reacties.

Ik weet nu dat de kans op baarmoederontsteking bij het gebruik van de pil aanwezig is en dat vind ik een naar risico. Ze wordt sowieso binnenkort gesteriliseerd. Zit nu middenin een verbouwing en als die achter de rug is laat ik haar helpen. Ze moet toch een veilig plekje hebben om te herstellen.

In mijn andere (inmiddels gesloten) topic 'baarmoederontsteking' schreef je dat er al volledig verslag was gedaan, maar ik weet nog steeds niet waardoor het precies ontstaat, hoe je het kan herkennen en hoe het te behandelen is: operatie/medicijnen o.i.d.

Maar zover zal het, als ik haar op korte termijn laat helpen, wel niet komen.

Eigenlijk maar fijn dat niemand heeft gereageerd die het met zijn of haar poes heeft meegemaakt, want het klinkt écht niet prettig!

Dus nogmaals bedankt & groetjes,

Sipje
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dan hier nog even het volledige verslag ;)

Hoe het precies onstaat is uiteraard lang niet altijd te zeggen, maar vaak is bij een ontstekening is er meestal sprake van een verlaagde weerstand en een bacterie die de onsteking veroorzaakt. Waarom er precies een verhoogt risico is met de poezenpil durf ik niet te zeggen, maarja, je gooit toch alle hormonen door de war, he. Herkennen kun je het aan een aantal zaken, o.a. PU/PD (Poly urie / poly dipsy) en dit houdt in dat het dier veel drinkt en veel plast. Soms ruikt het dier uit de bek ook naar ammoniak (correct me if I'm wrong). Er zijn 2 vormen van baarmoederonsteking (pyometra) een gesloten vorm en een open vorm. Bij de gesloten vorm is de baarmoeder afgesloten naar buiten toe waardoor de pus niet weg kan, dit houd in dat de baarmoeder opzet tot deze uiteindelijk zal knappen met alle gevolgen van dien. Mocht dit gebeuren dan zal het dier dit waarschijnlijk niet overleven. De open vorm dan komt het pus via de vagina naar buiten, de pus kan dus weg en is derhalve minder gevaarlijk en valt op. In sommige gevallen is deze vorm met medicijnen te verhelpen, de gesloten vorm kan enkel operatief door de baarmoeder te verwijderen verholpen worden. Een ander symptoom van een baarmoeder is dat het dier ziek overkomt, is duidelijk minder fit, pijnlijk in de buikstreek en een slechte eetlust.

Mocht het je kat dus overkomen dan zal je het meestal wel merken, misschien niet direct zien wat er aan de hand is, maar wel dat ze niet lekker is.

Nog even 2 praktijk gevallen: Onze eigen kat heeft ook het ook gehad, dit heb ik zelf als 8 of 9 jaar meisje ontdekt (uiteraard geen idee wat het was). Deze kat was overigens niet aan de pil. Ze maakte niet echt een zieke indruk, deed wel vaak heel gemeen als ik haar oppakte (tja, hoe pakt een kind een kat, in de buik...) PU/PD durf ik niet te zeggen, was mijn ouders toen in ieder geval niet opgevallen.

Bij een vriendin van mij liep een leuke kat bij haar paardenstallen, en deze had vaak troep aan de achterkant. Verder een vrolijk en opgewekt dier. Aangezien ik het niet vertrouwde naar de dierenarts (heb haar er zelf op moeten wijzen dat het eigenlijk niks anders dan een pyometra kon zijn) en dit was ze uiteindelijk met me eens. (zij dacht eerst aan een nest verscholen kittens maar de kat had geen opgezette tepels en verder geen tekenen van een moederpoes). Bij deze kat is het met medicijnen verholpen.

Een pyometra komt overigens bij katten relatief weinig voor, bij honden veel vaker. De hierboven beschreven symptomen zijn voor honden en katten vrijwel identiek.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

poes van mijn moeder kreeg er een gigantische cyste van in haar baarmoeder... :{
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

cysten kunnen ook ontstaan ja, vooral by oude poezen die veel nestjes gehad hebben
cysten zijn over het algemeen niet om je zorgen over te maken
wat zijn de risico's op baarmoederontsteking ed als je niet steriliseert maar ook geen pil gebruikt?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Vrij minimaal, het kan uiteraard altijd voorkomen maar het is relatief zeldzaam bij katten, misschien ook omdat veruit de meeste huiskatten toch wel gesterilliseerd worden... Bij honden komt het wel relatief veel voor.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Puya heeft ook geruime tijd de poezenpil gekregen en heeft, helaas, een baarmoederontsteking ('n zware) opgelopen. Gelukkig hebben ze op tijd zowel de baarmoeder als de eierstokken kunnen verwijderen en is ze nu weer kerngezond ! Toch is ook het krols laten worden van een poes op de langere termijn niet goed, de poes loopt dan de kans op melkkliertumoren en baarmoederproblemen.

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

klopt cyste zijn meestal niet erg, echter deze was zo groot als een flinke mannenvuist :{

ze was nog jong trouwens en nooit nestje gehad,

na de operatie is ze wel enorm snel weer opgeknapt ;) gelukkig!
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

Ik had mijn vraag al in een ander topic gezet maar op speciaal verzoek :lol: zal ik het hier ook even plaatsen.

Ik heb 2 katers en 1 poes, uit 1 nest, van ruim 16 weken in huis lopen. Moet ik die poes nu al aan de pil doen om eventuele dekking van haar broers te voorkomen? En is dat afdoende???
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Plaats reactie