(Risico bij) narcose

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gast

(Risico bij) narcose

Bericht door Gast »

Beste Kattenliefhebbers,

Sinds kort hebben wij er een onaangenaam weetje over katten bij.

Afgelopen maandag hebben wij onze poes en kater naar de DA gebracht om ze te laten "helpen". Beide zijn ze 9 maanden oud, maar het poesje kan al (krols) schreeuwen als een volwassen poes.

De DA informeerde ons dat we rond 11.30 konden bellen om te vragen hoe het gegaan was. Enfin het moment was daar en om 11.30 kregen wij de mededeling dat het poesje het goed maakte, maar dat het katertje het leven had gelaten. :cry: De DA heeft hem succesvol weten te reanimeren, maar de gevolgen zijn nog niet te overzien.

Waarschijnlijk heeft de kater blijvend hersenletsel opgelopen en zal hij nooit meer de oude lieve aanhankelijke kater worden. Nu blijkt dus dat 1 op de 1000 katten/poezen niet goed tegen de narcose kunnen en wij hebben net 1 van de 1000 :cry: :cry: :cry:

We zijn nu al meerdere keren wezen kijken bij Neo, maar het doet pijn om te zien dat hij Neo niet meer is. Totaal vervreemd, staat/zit in het luchtledig zielig te mauwen, lijkt niet te kunnen focussen en flink in de war. Als we dit eerder geweten hadden, dan hadden we de kater niet laten helpen. Zondag nog levendig, speels en aanhankelijk en dan ten behoeve van ons "gemak" is het nu een emotioneel wrak.

Hoewel hij vanavond enigszin opgeknapt, ziet het er niet hoopvol uit. De katten laten "helpen" heeft nu wel een hele nare betekenis gekregen :cry:

Hopend op een wonder, wachten wij in spanning en verdriet af...
Gast

Narcose

Bericht door Gast »

Ik vroeg me af of meerderen het probleem kennen van katten die niet tegen narcose kunnen? Omdat men katten nu eenmaal niet van te voren een hartscan geven, kan het toch gebeuren dat ze na de narcose niet lekker zijn, omdat het hartje een optater heeft gekregen.

Sommige katten krijgen dan last van de hartspier en ademen heel snel (zo'n 60 ademingen per min. of hoger). Ze krijgen het dus benauwd. Als ze door de neus ademen, betekent dit meestal dat ze problemen met de hartspier hebben begreep ik van mijn DA. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de conditie van de kat op het moment van narcotiseren.

Hebben mensen hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

door de neus ademen lykt my juist normaal, door het bekje KAN teken zijn van problemen
schynt normaal te zijn dat een kat paar dagen niet lekker is na een operatie vb steriliseren
maar het schynt dat katten goed tegen narcose/opereren kunnen,zelden verliest een DA daarby een kat
grote honden zijn een veel groter risico
Gast

Bericht door Gast »

Dag Yana,

Leuk dat je reageert. Gelukkig maar dat er dan weinig verliezen zijn bij narcose toepassing. Ach het is eigenlijk heel logisch he, als mensen niet in een goede conditie zijn als ze onder narcose gaan krijgen ze daarna ook tijdelijk last. De Da vertelde dat als ze hun bekje openhouden bij het snel ademen het te maken heeft met benauwdheid, maar is het bekje dicht en ademt hij door de neus erg snel, dan heeft het vaak te maken met de harstpier. Gelukkig gaat het weer een stuk beter met onze kleine.
Stoppel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2005 18:59
Locatie: Raalte

overlijden na sterilisatie

Bericht door Stoppel »

Onze poes Kismo (6 maand) is een dag naar het steriliseren overleden
bij sectie bleek dat de longen en darmen helemaal vol bloed zaten
De arts zei dat kismo waarschijnlijk niet tegen de narcose kon.
MIJN VRAAG IS GEBEURT DIT VAKER?????
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Stoppel, wat verschrikkelijk wat er is gebeurd! Is het al lang geleden? Helaas is de narcose voor een dier altijd erg risicovol. Meestal gaat het goed, maar soms kan het dus ook fout gaan. Jammer genoeg denk ik dat Kismo er inderdaad niet tegen kon. Wat dan de symptomen zijn durf ik je niet te zeggen.
Hopelijk heb je een toch een mooi afscheid van Kismo kunnen nemen!
Stoppel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2005 18:59
Locatie: Raalte

Bericht door Stoppel »

Gisteren gebeurt en het afscheid was niet zo leuk maar we proberen ons er overheen te zetten en we hebben haar laten crimeren. in ieder geval bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Jeetje was verschrikkelijk zeg! Gecondoleerd en heel veel sterkte met dit verlies!

Ik heb hier 1 keer eerder gehoord dat een poes is overleden na een sterilisatie. Dus het komt wel vaker voor maar maar heel zelden, dus jullie hebben echt pech gehad :(
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Volgens mij was dat een kater, Shaz.
Het gebeurt vrijwel nooit, maar als ik hoor dat longen en darmen vol bloed zaten, dan vraag ik me toch ernstig af of dat door de narcose komt. Het klinkt eerder als een gescheurde ader, die dan geraakt moet zijn bij de sterilisatie.
Het is triest, maar ik zou sowieso de waarheid boven tafel willen hebben.
Veel sterkte met het verwerken hiervan.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat is ook het eerste wat ik dacht Mar, dat zoiets nooit door een narcose kan komen :???:
Wilde het niet zeggen omdat ik geen onnodige problemen wil veroorzaken, maar dan zijn hier ernstige fouten gemaakt door je dierenarts en ik zou daar ook zeker achterheen gaan.
Je heb je kat er helaas niet voor terug maar er zal haar wel recht gedaan moeten worden!
Veel sterkte met je verlies.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef:Volgens mij was dat een kater, Shaz.
Het gebeurt vrijwel nooit, maar als ik hoor dat longen en darmen vol bloed zaten, dan vraag ik me toch ernstig af of dat door de narcose komt. Het klinkt eerder als een gescheurde ader, die dan geraakt moet zijn bij de sterilisatie.
Het is triest, maar ik zou sowieso de waarheid boven tafel willen hebben.
Veel sterkte met het verwerken hiervan.
Mijn idee ook, ik denk dat de dierenarts het zich hier erg makkelijk heeft gemaakt om het hier mee af te doen. Als een kat niet tegen de narcose kan dan is een hartstilstand meestal het gevolg (of een lever?vergiftiging?).

Veel sterkte met het onverwachte verlies :-(
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Precies, dan wordt de kat vergiftigd of stikt. Maar ik kan me niet voorstellen dat er dan bloed in de buikholte komt.
Ik vind het een naar verhaal; je moet je kat al missen en dan krijg je ook nog een verhaal over een oorzaak waar je vraagtekens bij moet zetten, dat maakt het dubbel zwaar :-(
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Jakkes :???: . Wat onzettend verdrietig.

Ook ik had bij het lezen van je verhaal meteen al het idee dat het niet door de narcose zou kunnen komen. Ik zou waarschijnlijk ook verhaal gaan halen bij de DA. Je hebt er je liefje niet mee terug...... Sterkte hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Stoppel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2005 18:59
Locatie: Raalte

Bericht door Stoppel »

hallo

het was in ieder geval een poes ze is samen met haar zusje geholpen die is er wel goed overheen gekomen als ik met haar zusje terug moet om de hechtingen er uit te laten halen ga ik een gesprek aan met de D.A. kijken wat die verder nog zegt ik vind het in ieder geval nog steeds heel vreemd maar wat moeten we er nog aan doen.

groet stoppel
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Stoppel, heel veel sterkte! Je hebt iets goed willen doen en dan gebeurt dit :-(
Ik vind het ook een vreemd verhaal. Wat al gezegd is een hartstilstand is een mogelijkheid of als je kat gegeten heeft te kort voor de operatie kan het stikken of een ontsteking krijgen aan de longen.
Dit is volgens mij iets heel anders.

Nogmaals, veel sterkte!

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten