Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Maar eh, het worden allebei binnenkatten, ik neem toch aan dat als het mannetje gecastreerd is, er weinig kans meer is op een nestje? Of vrouwtjeskatten moeten zelfbevruchtend zijn ineens :P Maar ze komt dus niet in aanraking met andere katten.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het is beter om ook de poes te laten helpen. Een krolse poes gaat altijd op zoek naar een kater, en bij binnenkatten blijft altijd de kans bestaan dat ze toch stiekem een keer langs je heen naar buiten glippen; en een krolse poes heeft daar een goede reden voor.
Bovendien heb je bij gesteriliseerde poezen minder kans op baarmoederontsteking/tumoren en verminderde kans op melkkliertumoren als ze ouder worden.
Verder vergt het krols zijn en hormonenspiegeling heel veel van een poes. De hormonencyclus gaat maar door en ze wordt elke keer krols zonder dat er iets gebeurd, zonder dat ze gedekt wordt. Als je haar laat helpen is ze dit kwijt en is ze niet meer hoofdzakelijk bezig met een kater zoeken. Voor haar fijner, voor jou fijner en voor de kater fijner.
Bovendien kan een kater tot een paar weken na castratie nog vruchtbaar zijn, en als je poes nog niet geholpen is en ze wordt per ongeluk toch al krols ben je ver van huis.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Dat is allemaal zeker waar en daar zijn we ons van bewust :) Maar omdat de ingreep bij het mannetje makkelijker is, als ik me goed heb ingelezen, hebben we ons vooral daarop gericht. We gaan het vrouwtje ook zeker laten helpen :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Juist omdat de ingreep bij een vrouwtje zwaarder is zou je daar meer moeten op inlezen. Maar eigenlijk valt er weinig in te lezen. Er bestaat enkel discussie over de leeftijd waarop, niet over de vraag of ze geholpen moeten worden of niet.
Sommige mensen vinden dat 6 maand te vroeg is, maar dat is een erg ouderwetse en achterhaalde visie (er worden er zelfs vaak al vanaf 6 weken geholpen...) . Er is geen reden om te wachten op haar eerste krolsheid, integendeel, je beperkt de kans op kankers veel meer door dat voor te zijn.
Er zijn ook voorbeelden genoeg van poezen die voor hun negen maand zwanger worden. Deze nestjes lopen zelden goed af, en als de vader een broer is al helemaal niet!

Zoals gezegd gaat een krolse poes echt wel zoeken om buiten te geraken. Bovendien is er geen reden om haar krols te laten worden als je toch geen nestje wil. Ze raken enorm veel energie kwijt, ze weten met zichzelf geen blijf en zijn hele dagen maar naar buiten aan het roepen, je hebt er dus niets meer aan want ze is enkel met zichzelf bezig. De hormonen verkorten ook haar levenduur, dat is bewezen, zelfs losstaand van de kans op ziekten die die met zich meebrengen. Als ze eens ontsnapt komt ze zwanger terug ( wie weet hoe jong nog waardoor ze zelf in haar groei beknot wordt) en loopt ze ook kans op erge ziekten van de katers en verwondigen.
Daarbovenop komt nog eens dat een krolse poes kater aantrekt die dan onder jouw raam komen vechten, je deur onder sproeien... Veel kans dat jouw eigen kater dan aan de binnenkant tegen diezelfde deur gaat sproeien.
De poes zelf loopt 's nachts te roepen en als dat zo een paar weken duurt wordt dat zo erg dat je er echt niet meer door slaapt. Bovendien wil ze dat helemaal zelf niet! Het is de natuur, maar eigenlijk zou ze zelf veel liever rustig bij jou op bed slapen ipv de hele nacht te staan roepen. Ze zou liever rustig met haar broertje spelen ipv de hele dag proberen een weg naar buiten te vinden...

Ale, ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Ik bedoelde ook niet dat ik me niet ingelezen had hoor, heb me op beide ingrepen ingelezen (en doe dat nog steeds), maar was gewoon benieuwd naar jullie mening -> hoe meer kennis, hoe beter! Dan nu nog besluiten op welke leeftijd precies, maar ik zie vooral 5/6 maanden langskomen voor beide ingrepen. Zal eens overleggen met onze dierenarts to be, maar geholpen worden ze sowieso allebei :)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Rustig subforum is dit, zeg! Onze twee beebs zijn nu zo ongeveer 6 maanden en zitten op het moment bij de dierenarts.. Allebei tegelijk, hopelijk gaat alles goed. Dit is prima timing geloof ik, Izzie is nog niet krols maar Eddie begon al een kléin beetje vervelend te worden.. Maar nog geen gesproei, oid. Dus, hopelijk voelen ze zich vanmiddag niet al te rot!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik duim mee dat alles vlot verloopt!
Wat fijn dat ze er straks allebei vanaf zijn. ;-)


Meestal valt het heel goed mee! Krijgt Izzie een rompertje, of ga je afwachten of ze er vanaf blijft? Meestal wassen ze er mooi omheen hoor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Ik wacht het even af, maar we wonen schuin boven een Kruidvat waar ze (hebben we net gecheckt) rompertjes verkopen, dus die is zo gehaald als het nodig is :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

ik weet niet wat die rompertjes kosten, maar ik heb voor nog geen €2,- gewoon bij zeeman een babyrompertje gekocht. werkt ook prima. 1 drukkertje tussen de benen vast en de rest naar binnen klappen, kan ze gewoon op de bak.
Hopelijk is het niet nodig.
hoe laat mag je ze ophalen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

We hebben ze net opgehaald! Ze zijn nog wel suffig natuurlijk, maar alles is verder prima gegaan. Eddie wil alleen op Izzie klimmen :') Hij is minder dopey dan Izzie, hij was zo in slaap maar bij haar duurde het vrij lang. Eigenwijs ding. We laten ze nu lekker bijkomen, straks krijgen ze een klein beetje eten en dan zien we wel hoe het gaat. Bedankt voor de rompertjestip!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lovecat »

Fijn dat het erop zit voor de twee! :edance: Binnen een paar dagen merk je niks meer aan ze (als alles spoedig verloopt)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Ik hoop het inderdaad! Eddie likte wel wat aan z'n balletjes maar hopelijk niet te veel, Izzie was netjes om haar wondje heen. Ze is wel gevoelig, wil niet opgepakt worden enzo. Maar goed, geduld! Morgen, na nog een goede nacht slaap, voelen ze zich hopelijk nog beter <3
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Klinkt helemaal goed!
Over Eddy moet je je zeker geen zorgen maken, die kan zijn wonde zelfs niet open likken. Het is heel normaal dat hij eraan likt.
En als Izzie er mooi omheen likt, is er ook geen probleem. Je moet gewoon opletten dat Eddy Izzie haar wonde niet gaat openlikken!

Hebben ze al een klein beetje gegeten?
Morgen voelen ze zich vast veel beter! Zeker aan Eddy zal je al niets meer gaan zien. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Oh ik was een beetje bang dat het bij Eddd ook kwaad kon, gelukkig maar! Hij was gisteren wel meteen al aan het klieren (ook toen hij nog een beetje suf was), op Izzie klimmen enzo. Zucht. Maar likken aan haar buikje doet hij tot nu toe niet, als Izzie zich straks een beetje op laat tillen zal ik eens een blik op het wondje werken - maar gisteren zag het er goed uit. Ze hebben gisteren natvoer gehad, kleine beetjes, en nu zijn ze alweer aan de brokjes, en alles blijft zowaar binnen. Hoera!

Izzie is nog wel een kleeein beetje uit haar doen, maar goed, ze zal wel een gevoelig buikje hebben, arm ding.
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Oke, even korte update een vraag: Eddie is perfect genezen, niks aan de hand, had ik ook niet verwacht. Izzie speelt en eet weer als vanouds, maar onder haar 'ritsje' zit een redelijk hard aanvoelende bult. Ik lees verschillende dingen en natuurlijk bel ik ook de dierenarts als het blijft, maar was benieuwd naar jullie ingevingen? Ze maakt verder dus totaal geen zieke indruk.
Plaats reactie