Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Annegret »

Was niet bedoeld als verantwoording alswel om wat meer duidelijkheid te geven wat betreft mijn katertje met zijn eigen problemen en reden van vloeibare voeding.
Hebben al heel wat zorgen achter de rug wat betreft mijn druppie.
Zag er inderdaad wel grappig uit hier met die 2 katers en die grote liet het nog toe ook
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loek »

Oh oke nee dan is het goed. Dat heb je soms he op zo;n forum dan kun je dingen anders opvatten. (dit keer ik dus jou anders opgevat ;-))

Wanneer is hij eindelijk van 'al zijn uitsteeksels' verlost?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Annegret »

Wou proberen volgende maand maar gaat in dit geval om 120 euro bij elkaar en die moeten we eerst bij elkaar sparen.
In noodgeval gaan we zonder aarzelen en worden kosten noch moeite gespaard.
En dit noodgeval hadden we vorig jaar met een rekening van 400 euro om hem weer gezond te krijgen dus nu moeten we eerst weer wat sparen en aangezien het op het moment redelijk gaat kan het uitgesteld worden.
Denk over een kleine maand dat hij aan de beurt is.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door achtpuntzes »

hoi...

ik heb net mn twee poezen opgehaald bij da na de sterilisatie.
bij de ene is een tepeltje beschadigd, ik vermoed dat dat bij het scheren gebeurd is.
er zit in ieder geval een flinke korst op.
beetje slordig. ze hebben er ook niks van gezegd bij het ophalen.

in ieder geval, ik heb weer rust :)
knettergek werd ik van het gekir/ gemauw.

nu hoop ik nog dat het ook afgelopen is met plassen buiten de bak.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Annegret »

Druppie heeft ingreep achter de rug.
Nu nog tijdje vloeibaar omdat darmpjes diep in navelbreuk zaten en dan weer op normale voer over....
Hij heeft het in ieder geval achter de rug met de nodige toestanden de eerste dag......
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Biny »

Och gut.. nou hopelijk is 'ie er gauw bovenop Annegret! Beterschap!
achtpuntzes (weet je naam zo niet!) Ook veel sterkte ermee!
Wij zijn volgende week aan de beurt... zie topic
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
poesmiauw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:05

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door poesmiauw »

Mijn kat was gecastreerd, maar bleek maar 1 ingedaalde bal te hebben. Na een tijdje begon hij overal te sproeien en zat bovenop zijn zusje. Toen ik hem naar de dierenarts bracht, was zijn bal nog niet ingedaald en zal waarschijnlijk nog in de buikholte zitten, hierdoor vertoont hij wel mannelijk gedrag (zie hierboven). De dierenarts heeft hem toen chemisch gecastreerd en na een paar dagen zit hij eindelijk niet meer achter zijn zusje aan, sproeit hij niet meer en is hij nog net zo lief en gezond als daarvoor!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Nyncke »

Ik zou het eens even bij een paar dierenertsen navragen maar bij honden moet het andere balletje eruit gehaald worden om verschillende redenen.
1- het is te warm binnen het lichaam waardoor je ongewenst gedrag kunt krijgen bv agressie.
2- maar het balletje wat er nog zit kan bv ook verschrompelen en bv ontstekingen veroorzaken.
3-met 1 bal zijn ze nog wel vruchtbaar, dus behalve sproeien en ander ongewenst kater gedrag als dominant, rijden enz, kunnen ze ook nog steeds dekken.
poesmiauw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:05

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door poesmiauw »

mijn dierenarts zei dat inderdaad bij ongewenst gedrag de andere bal er ook uit moest, maar pfff heb ik weer...het is een dure operatie en vind het ook zo zielig voor hem. Eerst hebben ze het dus met een chemische castratie geprobeerd, lukt dit niet dan krijgt hij een dezer dagen nog een 2e prik en volgens de dierenarts is het niet zeker of hij nog wel vruchtbaar is, omdat de buikholte veel te warm is voor de bal en zijn zaadkwaliteit dus niet al te best is daar :lol:
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door irisgriffel »

Ik had even een vraag. Gister is Jasper van 5,5 maand gecastreerd. Nu heeft hij gisteren meteen van zijn eten gegeten en gedronken. Hij heeft wel een paar keer 'zielig' in het hoekje van de douche gezeten denk omdat dat lekker koel was, en sinds gisteravond heeft hij ook weer streken.... Wat mij erg opvalt is dat Jasper zich sinds gisteren veel wast (meer als dat hij deed voordat hij gecastreerd werd) Is dit normaal?
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lovecat »

Hoi Iris,
Mijn kat is gister ook gecastreerd en waste zich daarna ook veel meer; ik denk dat dit komt omdat hij een vreemd geurtje om zich heen heeft hangen van de dierenkliniek. Vandaag wast hij zich al weer wat minder.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Rik is 13 dagen geleden gecastreerd, ja ze wassen zich dan veel omdat ze niet naar zichzelf ruiken. Is dus heel gewoon, dat dierenarts luchtje moet eraf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door irisgriffel »

hoi lovecat,
bedankt voor je reactie. Ik dacht inderdaad ook al zoiets, maar dacht laat ik het hier toch maar even vragen.
hij wast zich inderdaad al minder over het hele lichaam, alleen zijn achterkant en hoofd wast hij nu nog regelmatig, maar dat is denk ik wel logisch
hij ligt nu al de hele middag naast me op de bank te slapen=)
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Ik krijg binnenkort een mannetje en een vrouwtje, broer en zus. Nou laat ik sowieso het mannetje castreren omdat dat een simpelere ingreep is, en later wellicht ook nog het zusje (moet me nog even helemaal inlezen maar soit :)). Maar kan ik er wel vroeg genoeg bij zijn? Met andere woorden, hoe groot is de kans dat ik straks toch met een nestje zit als ik een afspraak maak om mn ventje te laten castreren als hij 5/6 maanden is? (Misschien zijn ze er vroeg bij...) Vind het toch een beetje eng :o
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Als je ze allebei laat helpen op 6 maand is de kans klein dat je straks een nestje hebt. Als een van beide vroeger hormonaal gedrag zou vertonen, kan je het iets vroeger laten doen.
Het is belangrijk het meisje ook mee te laten helpen, want zei bepaald wanneer er een nestje kan komen. Ook als je kater geholpen is kan je meisje een nestje krijgen als ze krols wordt. Dus ze zeker allebei laten helpen.
Er zijn maar weinig katjes die voor hun 6 maand echt vruchtbaar worden. Er zijn er, maar weinig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie