Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cari »

De castratie bij de poes is zwaarder dan bij de katers. Twee balletjes zijn er makkerlijker uit te wippen dan het inwendige handeltje van madammeke. Vraag wel of ze Denise inwendig willen hechten, dan hoeft ze geen kap op, omdat ze dan niet aan de draadjes kan gaan zitten. Je hoeft dan ook niet meer terug om de hechtingen te laten verwijderen. Ze gaan inderdaad haar buikje scheren, maar dat haar komt vrij snel weer terug.

Wat eten betreft: ik vind dat Erwin best even solidair mag zijn ;-) . Je kan ze vanavond nog te eten geven, dus verhongeren zal hij niet!
Als je morgen met Denise thuiskomt, zorg dan dat ze wel HELEMAAL weer bij is, voordat je ze samen laat. Leg Denise tot dan even ergens rustig apart, het liefst op een dekentje dat hun beider geur draagt, want ze heeft toch een vreemd dierenarts-geurtje bij zich en dat moet er 't liefst zoveel mogelijk af, voor je ze weer samenbrengt.
Vooral binnenkatten (die qua vreemde geuren weinig tot niets gewend zijn) maken hier nog wel eens problemen van.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Tember »

Bedankt voor de tips, Cari! Ben altijd blij met jouw tips.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Tember »

Met pijn in m'n hart heb ik afscheid genomen, al weet ik dat het allemaal wel goedkomt. Vond het bij Erwin ook lastig, maar die is wat minder bang voor vreemde dingen. Om 4 uur mag ik haar weer ophalen. Ik kan niet wachten!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cari »

Als je haar om 16.00 uur pas mag ophalen, zal ze ongetwijfeld helemaal weer bij zijn. Hou even goed in de gaten hoe ze zich met Erwin gedraagt. Als ze pijn heeft, doet ze misschien lelijk tegen hem. In dat geval kan je ze beter even apart houden. Maar meestal doen ze niet moeilijk ... zijn ze allang blij dat ze weer lekker thuis zijn :grin: .
Je kan trouwens altijd even eerder bellen hoor, daar heeft elke bezorgde kattenmams het recht toe ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door lievelijn »

ik sluit me volledig aan bij bovenstaande.. ennuh de haren op de buik zijn zo weer terug gegroeid hoor, dat gaat enorm hard!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Tember »

Rond 3 uur hebben we haar weer opgehaald. Ze was al helemaal bij en superblij om ons te zien. De assistente stond versteld vanwege de ommekeer van Dennis haar gedrag. Ze was heel bang en schuw bij hun en liet zich absoluut niet aanraken en zodra ik binnenkwam niet meer. Ze wilde zelfs wel even geaaid worden door de assistente. Even lekker geknuffeld voor we de auto ingingen en vanuit haar reismandje bleef ze vragen om aandacht en m'n vingers knuffelen als ik die door het rekje stak. Nu ligt ze lekker op m'n schoot te kroelen. Ze heeft al gegeten en geslapen en Erwin is erg lief voor d'r en zij voor hem. Dit ging veel beter als bij Erwin, die ik terugkreeg als een voetdoekje van de misselijkheid. Ik ben superblij dat het allemaal goed is gegaan en ik haar weer terug heb. Ik ben heel trots op d'r. :grin:

Ik vraag me trouwens af, mag ik haar gewoon oppakken of is dat slecht voor de hechting? Ze is onderhuids gehecht.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cari »

Fijn dat het allemaal zo vlekkeloos verlopen is en dat Erwin ook nu nog haar maatje is :grin:
LIef is dat als ze je in de praktijk herkennen hè... ik had dat ook bij de castratie van mijn eerste poes. De assistente wilde haar zelf liever niet uit het kooitje pakken, want ze was agressief :pdtkar: Als ze je dan ziet, verandert het geblaas acuut in een heel lief mauwtje :iluvu: .

Je kan haar gewoon oppakken: vlak achter haar voorpootjes en dan onder 'r kontje/achterpootjes goed ondersteunen, zodat er geen druk op de wond komt. Die wond is in 't begin ook best nog pijnlijk.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Tember »

Ja, echt superlief. Erwin was nog te suf om me te herkennen, maar Dennis absoluut niet. Hoe ze in het begin zo schuw was en nu zo blij als ik er ben, laat me echt zien dat ze me vertrouwd, blij is als ze me ziet en me lief vindt. Daar ben ik echt heel erg blij mee. Ik wist al wel dat ze het veiligste bij mij voelde, ze laat zich ook alleen aaien door vreemde mensen als ze bij mij op schoot ligt, maar wat extra bevestiging is natuurlijk nooit weg. :grin:

Ze is nu alweer aan het eten, dus morgen zal ze weer de oude zijn. Ik laat ze vanavond ook gewoon samen, want ook dat gaat vlekkeloos.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Vrijdag is hier ook de grote dag voor Sam en Emma. Ik vind het doodeng, alhoewel ik uiteraard wel helemaal achter de castratie en sterilisatie staat. Weet iemand toevallig hoelang ze van tevoren niet meer mogen eten? Wij kregen vanaf 's avonds te horen, maar dat ik een vrij ruim begrip. We brengen de katten tussen 9.00 en 10.00 naar de DA.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cari »

Als je voor het slapen gaan (laten we zeggen voor 0.00 uur) de brokjes weg haalt, is ruim genoeg.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Annegret »

Mijn kater wordt binnekort ook aangemeld om gecastreert te worden.
Maar moet dan ook navelbreukje weg laten halen bij hem.
Hier zitten inmiddels darmen in.
Weet iemand hoe ik daarna met hem om moet gaan?
Oppakken enzo wanneer hij bij mij wil zijn.
Op dit moment zit hij op hoofdzakelijk vloeibare voeding omdat dit makkelijker door de darmen wil.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cari »

Als je hem oppakt, niet met je hand bij de wond, maar de ene hand direkt achter de voorpootjes en met de andere
hand goed zijn kontje ondersteunen, zodat hij a.h.w. in een hoepeltje hangt, zodanig dat er geen druk op de wond komt, want dat zal best even pijnllijk zijn.
Sterkte met hem - hij zal blij zijn als alles weer op zijn plek zit!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loek »

Oh wat sneu! De kater die ik vroeger had is ook tegelijk met castratie aan navelbreuk geopereerd. Bij hem was het echter niet zo ernstig dat hij aan het vloeibare voedsel moest dus weet niet of dat verschil maakt. Bovendien is hij gecastreerd in de tijd dat ze nog heftige snedes makte met hechtingen e.d. Dus hij was sowieso niet zo blij. Van die navelbreuk hebben ik persoonlijk toen niet iets extra's gedaan of gelaten.

Maar je da zal je vast alles vertellen over de nazorg. En waar je specifiek in deze situatie op moet letten.

Heel veel succes alvast!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Annegret »

Dat vloeibare voeding doe ik ivm dat hij al een darminfectie heeft gehad en door navelbreuk nog steeds niet goed drinkt.
Zijn navelbreuk is ter grootte van een rijksdaalder.
Dit is dus niet meer cosmetisch maar echt noodzakelijk bij deze kater.
Castratie doe ik omdat hij nu alle poezen EN katers bespringt en zich wil voortplanten via dezen.
Hij is pas 8 maand maar liever op tijd en geen gesproei hier in huis als het te laat is en alle anderen krijgen zo natuurlijk een hekel aan mijn druppie.
Laatst zat hij met zijn 3 kilo op een kater van 7 kilo? :shock:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loek »

Om misverstanden te voorkomen ik bedoelde helemaal niet dat ik het sneu vond dat hij gecastreerd wordt hoor. Ik bedoel, je hoeft je niet verantwoorden waarom je het doet (idem navelbreuk).

8 mnd is trouwens niet vroeg hoor voor een castratie. Die van mij begon met 5 mnd ook tekenen van 'seksueel gedrag' te laten zien. Met 6 mnd gecastreerd omdat ze het helaas niet eerder wilde doen.

haha moest wel een beetje lachen om het beeld wat ik krijg van een kitten die een kater van 7 kilo wil bespringen. Dat gaat niet werken....haha
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie