Hallo allemaal,
Ik zit momenteel in een lastige situatie en hoop op jullie advies. Al enige tijd heb ik namelijk last van muizen in huis. Tot nu toe heeft mijn kat Milo gelukkig al een paar muizen gevangen, wat voor wat verlichting zorgt. Toch maak ik me zorgen dat het probleem niet vanzelf zal verdwijnen, zelfs met Milo’s hulp. De muizen lijken te blijven terugkeren, en ik vraag me af of de natuurlijke aanpak met mijn kat wel genoeg is om de plaag volledig te bestrijden.
Daarom overweeg ik of ik toch een professionele rattenbestrijder moet inschakelen. Heeft iemand van jullie vergelijkbare ervaringen gehad? Of heeft iemand tips en adviezen die ik kan toepassen om de muizenplaag aan te pakken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Muizenprobleem thuis
Re: Muizenprobleem thuis
Je kunt er altijd nog een tweede of derde kat bij nemen. Succes verzekerdJohanvdBerg schreef: 24 mar 2025 09:56 De muizen lijken te blijven terugkeren, en ik vraag me af of de natuurlijke aanpak met mijn kat wel genoeg is om de plaag volledig te bestrijden.

Zitten de ratten op een bepaalde plaats in huis of zijn ze inmiddels door het hele huis verspreidt?
De drie opties die ik weet:
- met ultrasoon geluid (kunnen ratten niet tegen)
- met geur: chloor, azijn, zwarte peper, munt- of eucalyptusolie, theezakjes, ui
- met een kat (een fret of een kerkuil…)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
-
- Kitten
Dankjewel rik!
2 katten extra klinkt als een top bestrijdings team, echter ziet mijn vrouw dit niet zo zitten haha. Maar ze zitten nu dus wel aardig door het huis verspreid. Zelfs 2 open pakken gevonden in de keuken. Daarom nu eigenlijk de wat meer dringende vraag, omdat dit ons erg tegen viel. Heb wel afsluitingen thuis proberen te dichten en lokdoosjes geprobeerd, maar dit leverde nog weinig op. Ultrasoon geluid klinkt wel interessant, echter vind ik het kopen ervan wel een risico, want ik weet niet of dit het helemaal gaat oplossen.
2 katten extra klinkt als een top bestrijdings team, echter ziet mijn vrouw dit niet zo zitten haha. Maar ze zitten nu dus wel aardig door het huis verspreid. Zelfs 2 open pakken gevonden in de keuken. Daarom nu eigenlijk de wat meer dringende vraag, omdat dit ons erg tegen viel. Heb wel afsluitingen thuis proberen te dichten en lokdoosjes geprobeerd, maar dit leverde nog weinig op. Ultrasoon geluid klinkt wel interessant, echter vind ik het kopen ervan wel een risico, want ik weet niet of dit het helemaal gaat oplossen.
Ja. Alles goed afdichten dacht ik ook nog te vermelden. Het probleem is echter dat muizen voldoende hebben aan hele kleine gaatjes en kiertjes. Uiteraard moet je wel alles goed opbergen (liefst in muis- en rat-bestendige containers e.d.). Maar het zijn vervelend aanhoudende beestjes.
Over het effect van ultrasound hoor je ook verschillende dingen (wel of niet werkend).
Wat heb je in de lokdoosjes gedaan qua lokken? pindakaas, havermout, chocolade of noten?
Er zijn tegenwoordig ook heel wat verschillende vallen.
(Lokdozen, klapvallen en elektrische vallen. Vroeger had je alleen van die gifdoosjes maar ik weet niet of die nog mogen).
Ik weet eigenlijk niet of een professionele muizenvanger dit anders zou doen. Die plaatst volgens mij ook gewoon vallen. Je zou natuurlijk ter info gewoon eens inlichtingen in kunnen winnen bij een paar professionals in de buurt. Gewoon bellen en vragen kost geen geld
Over het effect van ultrasound hoor je ook verschillende dingen (wel of niet werkend).
Wat heb je in de lokdoosjes gedaan qua lokken? pindakaas, havermout, chocolade of noten?
Er zijn tegenwoordig ook heel wat verschillende vallen.
(Lokdozen, klapvallen en elektrische vallen. Vroeger had je alleen van die gifdoosjes maar ik weet niet of die nog mogen).
Ik weet eigenlijk niet of een professionele muizenvanger dit anders zou doen. Die plaatst volgens mij ook gewoon vallen. Je zou natuurlijk ter info gewoon eens inlichtingen in kunnen winnen bij een paar professionals in de buurt. Gewoon bellen en vragen kost geen geld

Grtz, Rik
-
- Kitten
Goede tips Rik,
Ik heb net maar een professioneel bedrijf gecontacteerd bij mij in de buurt ratten bestrijding. Was een prima gesprek. Ze gaven aan dat ze zelf ook konden werken met ultrasoon geluid. Dit was echter geen gegarandeerde oplossing. Dit gaven ze vooral als optie als je een wat humanere manier wilde. Verder ja hetgeen wat ze vooral dan anders doen is het grootschalig weghalen en is het niet zomaar alleen wat lokaas. Ze komen het morgen in ieders geval checken bij mij thuis en dan kijk ik nog even of ik er gebruik van maak. Ik heb wel eens van HG van die lokdoosjes gehad, maar dit zonder werking en verder maakte ik gebruik van pindakaas. Dit kon nog weleens helpen. Maar in ieders geval bedankt voor de goede hulp
Ik heb net maar een professioneel bedrijf gecontacteerd bij mij in de buurt ratten bestrijding. Was een prima gesprek. Ze gaven aan dat ze zelf ook konden werken met ultrasoon geluid. Dit was echter geen gegarandeerde oplossing. Dit gaven ze vooral als optie als je een wat humanere manier wilde. Verder ja hetgeen wat ze vooral dan anders doen is het grootschalig weghalen en is het niet zomaar alleen wat lokaas. Ze komen het morgen in ieders geval checken bij mij thuis en dan kijk ik nog even of ik er gebruik van maak. Ik heb wel eens van HG van die lokdoosjes gehad, maar dit zonder werking en verder maakte ik gebruik van pindakaas. Dit kon nog weleens helpen. Maar in ieders geval bedankt voor de goede hulp