Hallo allen,
Mijn poes Sprinter (13,5 jaar, geen voorgeschiedenis qua ziektes) ligt sinds maandag 24/7 aan het infuus i.v.m. nierfalen. Afgelopen vrijdag ben ik bij de dierenarts geweest omdst ze geen brokjes meer at. Ze was toen 500 gram afgevallen t.o.v. 1 nov 2024. Geen idee hoe snel dat is gegaan, wabt ik heb haar in de tussentijd niet gewogen. Er is toen bloed afgenomen voor uitgebreid onderzoek, de uitslag zou er maandag zijn,
In het weekend ging het goed tot de zondagmiddag. Ze at natvoer en leek zich ok te voelen. Alleen vanaf die middag wilde ze helemaal hiks meer eten, zelfs geen snoepjes of liquid snacks. Ik heb hier die nacht bij me gehouden en 's nachts gaf ze 1 x over. Maandagochtend meteen de da gebeld en een afspraak ingepland voor die ochtend. Het bloedonderzoek was binnen en haar creatinine bleek hoger dan 900, ureum en sdma waren ook te hoog. Ook liep ze zwalkend, waarvan ik dacht dat het door krachtverlies kwam. Ik werd voor de keuze gesteld: in laten slapen of spoelen proberen.
Ik heb voor het laatste gekozen. Toen ze maandag in de spoedkliniek binnenkwam is opnieuw bloed getest. Crea was inmiddels 1013. Maar de volgende dag was het alweer gezakt naar 901 en leek ze zich al wat beter te voelen. Gisteren was het 666, een afname van 26%! Dierenarts en ik erg blij. Ze eet goed, drinkt goed, plast goed, heeft goede ontlasting, is alert. Bloeddruk is ook goed.
Vanmiddag belde de da. Hij snapt er niks van, maar haar crea is weer gestegen naar meer dan 800, ondanks dat ze zich goed lijkt te voelen. Toen ik gisteravond op bezoek kwam, zat haar infuus niet goed. Volgens de da kan de stijging in crea niet komen doordat het infuus tijdelijk niet goed zat, maar ze willen toch nog eens 24 uur spoelen. Vanavond ga ik weer op bezoek.
Ik ben zoekende naar een verklaring. Wat kan verder deze waarden veroorzaken? Op de echo zijn verslechterde nieren te zien, maar geen schrompelnieren. Haar urine is getest, knder de microscoop bekeken, op kweek gezet maar daar komt ook niks uit. Haar gewicht is momenteel stabiel op 4,5 kilo.
Ondertussen bereid ik me wel voor op het ergste. Want als het even onderbreken van vocht via het jnfuus deze stijging veroorzaakt, dan biedt dat weinig hoop voor een thuissituatie. Of is met onderhuids vocht ook nog wel wat te bereiken?
Ik heb hier veel verhalen gelezen. En men zegt: kijk naar het dier, niet naar de waarden. Dus dat ga ik ook doen. Ben benieuwd hoe ze vanavond is.
Bedankt voor het leze. Alle tips, opmerkingen etc. zijn welkom!
Warme groet,
Moniek
Creatinine stijgt na 3dgn spoelen
Re: Creatinine stijgt na 3dgn spoelen
Het is lastig te zeggen maar zo'n snelle stijging na stoppen van infuus is in mijn ogen wel een teken dat de nieren echt slecht werken.....
Uiteraard moet je daarnaast ook naar de kat kijken.
We hebben op het forum iemand gehad die zelf zijn kat meerdere keren per week volgens mij vochtinfuus thuis gaf. Een ander oud forumlid had ook poes met waardes rond de 400 volgens mij en die heeft door spuitje voeren dagelijks met natvoer (nierdieet) de poes nog aantal jaren bij zich mogen hebben.
Maar wanneer waardes zo hoog zijn kan het ook ineens (weer) heel slecht gaan waardoor je voor moeilijke keuze komt te staan
Uiteraard moet je daarnaast ook naar de kat kijken.
We hebben op het forum iemand gehad die zelf zijn kat meerdere keren per week volgens mij vochtinfuus thuis gaf. Een ander oud forumlid had ook poes met waardes rond de 400 volgens mij en die heeft door spuitje voeren dagelijks met natvoer (nierdieet) de poes nog aantal jaren bij zich mogen hebben.
Maar wanneer waardes zo hoog zijn kan het ook ineens (weer) heel slecht gaan waardoor je voor moeilijke keuze komt te staan
Bedankt voor je reactie. We zijn net weer bij haar op bezoek geweest en ze heeft de hele week nog niet zo goed eruit gezien. Het is heel verwarrend.
Ja, dat betrof de kat Dalí, toch? Het topic bestaat helaas niet meer, ik kan het i.i.g. niet terugvinden.
Het verhaal van degene met de kat met een waarde van circa 400 gaf mij hoop, die had ik ook al gelezen. Ik hoopte onwijs dat de waarden van Sprinter dat ook zouden benaderen...
Morgen opnieuw bloedonderzoek. Ik heb aangegeven dat ik ook ureum e.a. relevante waarden getest wil hebben. Vandaaruit verder kijken.
Ja, dat betrof de kat Dalí, toch? Het topic bestaat helaas niet meer, ik kan het i.i.g. niet terugvinden.
Het verhaal van degene met de kat met een waarde van circa 400 gaf mij hoop, die had ik ook al gelezen. Ik hoopte onwijs dat de waarden van Sprinter dat ook zouden benaderen...
Morgen opnieuw bloedonderzoek. Ik heb aangegeven dat ik ook ureum e.a. relevante waarden getest wil hebben. Vandaaruit verder kijken.
Klopt, dat was Dali.
Wanneer ze goed is kan je er altijd voor kiezen om haar nog lekker mee naar huis te nemen. Je moet dan alleen in je achterhoofd houden dat het dan ook snel weer achteruit kan gaan
Wanneer ze goed is kan je er altijd voor kiezen om haar nog lekker mee naar huis te nemen. Je moet dan alleen in je achterhoofd houden dat het dan ook snel weer achteruit kan gaan