Hallo,
Onze kater heeft sinds 2 jaar elke zomerperiode jeuk. Hij krabt zijn kop dan kapot tussen de oren en ogen tot bloedens toe. Er werd eerst gedacht aan een voedselallergie, we hebben meerdere eliminatie rondes gedaan zonder succes.
De jeuk begint eind april / begin mei t/m oktober. In de winter heeft hij nagenoeg geen last. We hebben al verschillende medicatie geprobeerd o.a apoquel en dexamethason. Dit helpt wel maar we willen liever de bron van het probleem aanpakken. Onze tuin is afgeschemerd dus hij komt alleen in onze tuin. Heeft iemand enige idee waar hij voor allergisch kan zijn of hoe wij hier achter kunnen komen ? Alvast bedankt.
Kat met jeuk
Re: Kat met jeuk
Welkom op het forum.
Allergie die seizoensgebonden is... ?
Maar als het alleen in de zomer is lijkt het mij geen voedselallergie.
Je zou kunnen proberen hem in in april en mei binnen te houden om te kijken of dat helpt.
Allergie die seizoensgebonden is... ?
Maar als het alleen in de zomer is lijkt het mij geen voedselallergie.
Je zou kunnen proberen hem in in april en mei binnen te houden om te kijken of dat helpt.
https://www.keerhoeve.nl/artikel/allergie-bij-de-kat/De eerste verschijnselen presenteren zich meestal op een leeftijd van 9 maanden tot 4 jaar. Atopie kan soms seizoensgebonden voorkomen, bijvoorbeeld als de allergie optreedt tegen grassen die alleen in het voorjaar bloeien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Als dit seizoensgebonden is zou je eventueel om histacalmine of een ander middel kunnen vragen.
Histacalmine moet je dierenarts bestellen bij virbac.
Bij Lizzy werkt dat in de zomer goed, maar bij Luna doet het weinig maar die is ook voor huisstofmijt etc allergisch.
Wat hier ook wel verlichting geeft zijn luchtfilters, maar dat is echt voor binnen.
Histacalmine moet je dierenarts bestellen bij virbac.
Bij Lizzy werkt dat in de zomer goed, maar bij Luna doet het weinig maar die is ook voor huisstofmijt etc allergisch.
Wat hier ook wel verlichting geeft zijn luchtfilters, maar dat is echt voor binnen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bedankt voor jullie reactie. Het is echt een buitenkat dus hem in huis houden wordt hij erg ongelukkig van. Het is inderdaad geen voedselallergie, zelf denk ik meer aan bomen en/of planten in de tuin. Ik ga eens informeren bij de dierenarts naar histacalmine.