Mijn lieve kat overleden 3 weken geleden en zit er helemaal doorheen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Inti
Kitten

Mijn lieve kat overleden 3 weken geleden en zit er helemaal doorheen

Bericht door Inti »

Lieve mede forumleden,

Ik heb er een tijdje over gedacht om een berichtje te plaatsen..
Maar doe het toch, omdat ik iets moet met mijn gevoelens van intens verdriet, en van schuldgevoelens
Mijn lieve kat is nu zo’n drie weken geleden ingeslapen en ik kan dit niet erg goed verwerken
Ik heb haar 6 jaar gehad, daarvoor had ze vele jaren gezworven
Ze was gechipt en gesteriliseerd maar die chip was niet geregistreerd
Ik heb gezocht of iemand haar kwijt was maar niet gevonden

Dus heb ik haar zelf gehouden
Ze was erg op haar hoede, vooral in het begin
Ik mocht haar aaien op haar kopje als ze ging eten, nee sterker, ze at pas nadat ze over haar kopje geaaid was..zo lief
Elk jaar ging het een beetje beter en ze was altijd in de woonkamer en ging de laatste jaren ook graag even naar buiten, vooral van het zonnetje kon ze erg genieten
Ik denk dat ze echt al oud was, ze had zo’n lief krakerig miauwt je
Zij was altijd alleen maar lief, nooit een nageltje of zoiets, ondanks dat ze altijd wat angstig bleef
Het allerliefste karaktertje
In maart vorig jaar is bij de dierenarts geconstateerd dat haar schildklier iets te hard werkte
Daarna kreeg ze vloeibare medicatie daarvoor en dit ging heel goed
Augustus is dat middels een bloedonderzoek gecontroleerd en de waarde was perfect
Zij at ook erg goed, brokjes en natvoer
Alleen haar gewicht nam niet toe, dat bleef 3 kg maar was ok

Tot een paar weken geleden, plotseling liep ze resoluut naar boven, waar ze normaal overdag niet naartoe ging
Een paar uur later hoorde ik luid klagelijk miauwen dus ik rende naar boven
En vond haar onder de bank, spartelend en ze kon niet op haar pootjes meer staan, het leek op een soort epileptische aanval. Het was zo erg om te zien😭
Ze was helemaal in paniek, en ik ook
Normaal liet ze zich nooit oppakken dat was een brug te ver
Nu heb ik haar zo snel mogelijk in een draag mand gelegd en mee naar de dierenarts
Die zag dat de oogjes snel heen en weer gingen, ze was haar evenwicht helemaal kwijt
Ook had ze onder temperatuur, zo zielig
Haar kopje hield ze scheef
De dierenarts dacht aan vestibulair syndroom (had ik nog nooit van gehoord), middenoorontsteking of een hersentumor

Een mri scan zou kunnen aantonen wat er aan de hand was, maar dat zag ik niet zitten, in deze toestand had ze dat niet overleefd, aangezien ze daarvoor onder narcose zou moeten
Helaas moest ik op dat moment ook nog gaan werken en ik kreeg geen vrij, terwijl ik alleen bij mijn zieke katje wilde blijven
Ze kreeg medicijnen tegen misselijkheid en antibiotica voor het geval het middenoorontsteking zou zijn
De dierenarts hield haar op een warmte matje en toen ik klaar was met werken heb ik haar opgehaald

Heel die nacht bleef ze in dezelfde houding opgerold liggen in haar mandje ik geloof met oogjes open
Die nacht ben ik steeds gaan kijken als ik wakker werd want ik sliep natuurlijk heel onrustig
Ik was steeds bang dat ik haar overleden zou vinden, maar ze leefde nog de volgende morgen
Weer op controle naar de dierenarts
Ze had niets gegeten of gedronken en was uitgedroogd
Temperatuur was nu goed
Ze kreeg vocht onder de huid en weer injectie antibiotica en tegen misselijkheid
Bloeddruk werd gemeten die was goed, wel tegen bovengrens van goed

Advies weer afwachten het zou binnen een paar dagen beter moeten gaan zei de dierenarts
Bij thuiskomst liep ze heel wankel een heel klein beetje om weer te gaan liggen
Eten en drinken helemaal niets, alles wat ze normaal zo lekker vond at ze niets van..
Dwangvoeren lukte ook niet en kon ik ook niet goed over mijn hart verkrijgen, ze zag er zo beroerd uit
Heb het wel geprobeerd maar dat liep erlangs, weet niet zeker of ik het niet goed deed of dat ze niet slikte
De medicijnen die ik had meegekregen kon ik haar ook niet geven
Volgende dag moest ik weer vroeg werken hartverscheurend om mijn lieve zieke katje zo alleen achter te laten
Nog steeds at ze niet..
Heb een warmte plaatje bij haar gelegd en geaaid en kusjes (dat laatste had ze nooit eerder toegelaten..)
Bij thuiskomst meteen naar boven gerend en bleek dat ze zelf naar de kattenbak was geweest voor plasjes en stond ze naast de kattenbak en keek me aan van ik heb je zo gemist 💔
Nog steeds niets eten en kopje hield ze nog steeds scheef
Verder lag ze rustig in mandje, ze spinde

Laat in de middag weer naar de dierenarts, ik dacht dat het niet meer ging
Dit is het punt waar ik het nu zo moeilijk mee heb en mezelf niet snap
Ze wilde niet in de box toen ik haar erin zette..😭
Toch heb ik doorgezet

Eenmaal bij de dierenarts liet ze zich slap hangen alsof ze het opgaf
Ze duwde haar kopje helemaal in mijn jas..iets wat ze daarvoor nooit had gedaan
De dierenarts zei ze heeft nu een hartruisje en ademhaling is sneller
Toen is ze ingeslapen😭

Daarna heb ik informatie opgezocht over hersenbloeding of infarct bij katten en heb gelezen dat katten daar weer van kunnen opknappen
Dit heeft dus mijn hart gebroken
Ik blijf denken, misschien was ze de volgende dag weer gaan eten, misschien was ze wel opgeknapt daarna of gedeeltelijk..of niet ?
Ook hier op het forum lees ik over katten die na zoiets zijn opgeknapt
Ik zal het nu nooit weten en voel me hier zo beroerd onder
Ik weet dat het niet terug te draaien is, dat is zo erg

Sorry voor mijn lange verhaal maar moet het kwijt aan mede kattenliefhebbers..
Miloe
Poema
Poema

Re: Mijn lieve kat overleden 3 weken geleden en zit er helemaal doorheen

Bericht door Miloe »

Wat een zielig verhaal. Gecondoleerd en heel veel sterkte. Klinkt alsof het katje een liefdevolle en hartverwarmend personeel had. Wat was zijn/haar naam? Nogmaals sterkte en niet te streng voor jezelf zijn. Achteraf bekeken spookt er vanalles in je hoofd, maar zo te lezen heb je alles gedaan wat er in je macht stond.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Inti
Kitten

Bericht door Inti »

Dankjewel Miloe, voor je lieve reactie🙏
Ze heet Snoesje en ik houd zielsveel van haar❤️💔
Afbeelding
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Wat een lieve schattige foto van Snoesje ❤️ Rust zacht
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wat een mooie kat was snoesje, en wat fijn dat jij haar in huis genomen hebt.
Op het forum lees je verhalen waar het "goed" gekomen is, maar vaak komt het bij een herseninfarct/bloeding ook niet goed en je moet altijd kijken naar de kwaliteit van leven en de kat waar het om gaat.

Toen jij de laatste keer naar de dierenarts ging bleek dat ze ook problemen met haar hartje had, en je bent dagen bezig geweest haar er bovenop te krijgen.
Een snelle ademhaling betekend vaak dat er iets mis is met het hart en dat in combinatie met het ruisje en alles wat er de dagen ervoor gebeurd is denk ik dat je de juiste keuze gemaakt hebt.

Je hebt gedaan wat jou op dat moment het beste leek, en ik lees uit alles dat je lief en zorgzaam bent geweest voor Snoesje.

De vragen wat als, en schuldgevoelens horen helaas ook bij het rouwen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Rust zacht lieve snoesje 🖤
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat een verdrietig verhaal 😞
Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van mooie lieve Snoesje.

Koester de 6 mooie jaren die jij haar hebt gegeven en de liefde en het vertrouwen dat Snoesje jou teruggaf.

Mijn Asse-Poes heeft ook een hersenbloeding gehad en raakte daardoor éénzijdig verlamd. Ik heb alles uit de kast getrokken om haar te laten herstellen. Daar ben ik 2 maanden mee bezig geweest om daarna te beseffen, dat ik het leven voor haar niet prettiger maakte.

Gun jezelf de tijd en de rust om te rouwen.

Dag lieve Snoesje 🖤
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

dat schuldgevoel kennen we allemaal, dat zegt vooral hoeveel je van haar hebt gehouden en nog steeds houdt. je hebt alles voor haar gedaan. achteraf praten helpt niet. wat als..... dat ze niet in het mandje wilde zegt helemaal niets. wat vooral iets zegt dat ze je vertrouwde en tegen je aankroop, dat ze je liefdevol aan keek. dat is wat je in die jaren hebt opgebouwd met haar. wat jij haar hebt gegeven, al die jaren van liefde. en nu moest je haar laten gaan. we zeggen het vaker hier. houden van is ook loslaten. heel veel sterkte en je snoesje was een mooi meisje hoor, ze leek om mijn eerste engeltje nellie
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Inti
Kitten

Bericht door Inti »

Bedankt voor jullie meevoelende reacties..dat doet me echt wel wat..jullie zijn lieverds🙏
En hebben helaas ook allemaal ervaringen van afscheid van je lieve kat..
Miloe dankjewel..🙏
Synemios dankjewel voor je troostende woorden..dat helpt wel een beetje
Wat heftig Asse-Poes, maar wat lief dat je zo je best voor Asse-Poes hebt gedaan..
En Nellebel ook bedankt voor je lieve woorden, Nellie is dat het katje van je profiel foto❤️
Snoesje was zeker heel mooi en lief ..
Het blijft erg pijn doen, ik heb meer katjes moeten laten inslapen, Snoesje heeft me extra hard geraakt maar we zullen erdoorheen moeten
Bedankt voor jullie steun
Inti
Kitten

Bericht door Inti »

Mijn hart blijft gebroken..blijf maar denken misschien was ze de volgende dag weer gaan eten..?
Als een die kans had verdiend was zij het wel..
Voel me zo schuldig maar was in shock
Ik ga altijd tot het uiterste en geld telt niet dan..snap er niks van
Had ik hier maar eerder gelezen over ervaringen
Ik blijf maar piekeren wat als..
Snoesje was de allerliefste
Plaats reactie