Moeite met eten en wegspringen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Edith_Tompoes
Kitten

Moeite met eten en wegspringen

Bericht door Edith_Tompoes »

Hallo,
Aangezien er door verschillende DA geen afwijkingen of infecties worden vastgesteld wil ik graag het probleem hier schetsen aangezien ik met mijn handen in het haar zit.
Onze poes is in 2019 komen aanwandelen, vermoedelijk toen 6 maanden oud volgens DA. Is toen volledig gecheckt, gevaccineerd en , aangezien hij bij de buurt niet gekend was, gechipt.
Ongeveer een jaar later is hij voor t eerst moeilijkheden beginnen krijgen met eten, eet een beetje en maakt dan bokkensprongen, pijn?
Naar DA, voorgesteld om tandjes zuiver te maken, probleem niet weg, hele periode nog cortisonen moeten geven maar ook dat hielp maar tijdelijk.
Naar dierenkliniek, bloedafname en bleek dat hij besmet was met FIV. Tranen met tuiten 🥹 maar de DA verzekerde me dat dit geen eindstadium moest zijn maar geen uitsluitsel wat het probleem dan wel was.
Uiteindelijk bij nieuwe DA, nummer 3, die de suggestie deed zijn tandjes te trekken. Zo gezegd zo gedaan, alles behalve hoektanden zijn intussen 2 jaar geleden verwijderd, hem thuis nog een aantal weken zelf inspuitingen gegeven, antibiotica en pijnstillers. Een jaartje ok en eind vorig jaar opnieuw hetzelfde probleem, cortisonenkuur heeft (tijdelijk) geholpen. Sinds oktober dit jaar weer hetzelfde probleem, een maand lang cortisonen moeten geven maar betert niet meer. Op spoed geweest omdat hij op een gegeven moment niet wou eten, maag- en darmproblemen vermoedelijk van al de cortisonen. Is ook wat angstiger geweest naar ons toe omdat we hem iedere dag medicatie in zijn bekje moeten spuiten. Op dit moment is eten niet evident, ik moet echt zoeken wat ik hem kan geven want het lukt niet meer zo goed. Heb filmpjes van zijn sprongen en smakken maar kan die niet uploaden? Heeft iemand suggesties wat ik nog kan doen?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Moeite met eten en wegspringen

Bericht door Asse-Poes »

Oef dit is een moeilijke 😞

Ik heb een FIV kat gehad, maar zij is jarenlang klachtenvrij gebleven, en is 13 jaar geworden.
ik heb geen ervaring met de problemen van jouw kat.

Het belangrijkste is om hem zo gezond mogelijk te houden.
Is er eten wat hij erg lekker vindt?
Je zou paté of mousse in de blender kunnen doen, zodat het vloeibaar wordt en hij het zelf kan oplebberen.

De kiezen en tanden zijn getrokken. Zijn er ook foto's gemaakt zodat het zeker is dat er geen resten van de wortels zijn achtergebleven in de kaak?

Denk je dat de kat pijn heeft?
Dan zou je aan de dierenarts pijnstilling kunnen vragen die samen kan met prednison.
Ook kan je overleggen met je dierenarts of een verwijzing naar een internist zinvol is.

Voor de stadia van FIV:
https://www.dierenkliniekdehaardstede.n ... tie-virus/

Ik hoop dat er nog iemand reageert op je vraag.

Filmpje uploaden op YouTube en de link hier plaatsen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik heb geen ervaring met FIV -katten. Momenteel wel met een oude kat met maag-darm-problemen. Waar Maks het heel goed op doet is Hill's I/D blikvoer.
Je kunt het aantrekkelijker maken door er wat warm water door te prakken. De 156 blikken is mousse, de kleine blikjes is grover.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Om het voor hem gemakkelijker te maken om overal op te komen kun je overal trapjes en/of opstapjes plaatsen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Edith_Tompoes
Kitten

Bericht door Edith_Tompoes »

Hi, hij heeft geen moeite met hoogtes, misschien was dat niet zo duidelijk. Alleen eten blijft moeilijk 😞
Plaats reactie