Hey,
ja de titel zegt het zelf al een beetje. De kat braakt nog al eens. Vroeger was dat een fenomeen van eens per maand ofzo, maar de laatste 4 braakpogingen zijn korter op elkaar met vandaag 2 keer op 1 dag.
Ik dacht eerst dat het een natuurlijk fenomeen kon zijn ivm haarballen, maar ik heb nog nooit haar bij het braaksel zien liggen. Meestal komen de brokjes er redelijk onverteert terug uit zonder zichtbaar haar ertussen.
Het lijkt eerst op een soort niezen, waar de kat zich een aantal keer samentrekt en een soort niesgeluid maakt. Heel soms komt hij er ook door zonder over te geven en doet hij vrolijk verder waarmee hij bezig was.
Maar vaak braakt hij dus ook, hij lijkt er voor de rest geen last van te hebben, begint direct na het braken terug te spinnen of spelen, en gaat zelfs vaak direct terug iets eten of drinken.
Van verminderde eetlust of levenslust is alleszins niets te merken.
Is dit normaal? kan ik iets doen om de kat te helpen? kattengras ofzo? of zijn het geen haarballen als er geen haar te zien is?
kat braakt (vaak?)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: kat braakt (vaak?)
Je zou haarbalpasta kunnen geven dagelijks, misschien dat dat helpt.
Geef je ook natvoer? Ik heb een kat die van brokjes altijd braakt, nu 4 x daags natvoer en nergens meer last van. Hij heeft wel uitgebreid bloedonderzoek gehad om dingen uit te sluiten.
En zijn gebit na laten kijken lijkt mij een goed idee.
Geef je ook natvoer? Ik heb een kat die van brokjes altijd braakt, nu 4 x daags natvoer en nergens meer last van. Hij heeft wel uitgebreid bloedonderzoek gehad om dingen uit te sluiten.
En zijn gebit na laten kijken lijkt mij een goed idee.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ik geef beide ja.
als ik eens een dag oversla met nat voer, dan duikt hij daar als een bezetene op wanneer ik het terug geef, heel erg gulzig. Daarna heeft hij bijna altijd zo een poging tot braken maar daar komt hij heel vaak door zonder effectief te braken.
Hij is eigenlijk altijd vrij gulzig, eet ook niet brokje per brokje ofzo, hij steekt zijn kop erin en schud ermee zodanig dat er direct een paar uit zijn kom vliegen, en steekt meerdere keren zijn kop erin zonder dat hij begint te knabbelen, ik denk echt dat hij veel brokjes tegelijk neemt, en als ik zie wat er uit komt bij het braken, lijkt hij er ook erg weinig op te knabbelen
als ik eens een dag oversla met nat voer, dan duikt hij daar als een bezetene op wanneer ik het terug geef, heel erg gulzig. Daarna heeft hij bijna altijd zo een poging tot braken maar daar komt hij heel vaak door zonder effectief te braken.
Hij is eigenlijk altijd vrij gulzig, eet ook niet brokje per brokje ofzo, hij steekt zijn kop erin en schud ermee zodanig dat er direct een paar uit zijn kom vliegen, en steekt meerdere keren zijn kop erin zonder dat hij begint te knabbelen, ik denk echt dat hij veel brokjes tegelijk neemt, en als ik zie wat er uit komt bij het braken, lijkt hij er ook erg weinig op te knabbelen
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
In plaats van af en toe een dag overslaan met natvoer zou ik 3 of 4 maal daag kleine porties natvoer aanbieden. Dan hou je de maag aan de gang en zal hij ook minder gulzig te veel brokken schrokken.
Als hij het vaker krijgt zal hij ook het natvoer rustiger gaan eten.
Maar - niet om in herhaling te vervallen - hem na laten kijken lijkt mij een goed plan. Bloedonderzoek geeft veel info. En wie weet heeft hij last van zijn gebit.
Als hij het vaker krijgt zal hij ook het natvoer rustiger gaan eten.
Maar - niet om in herhaling te vervallen - hem na laten kijken lijkt mij een goed plan. Bloedonderzoek geeft veel info. En wie weet heeft hij last van zijn gebit.
goeie tip. Al laat ik niet bewust soms een dag tussen ofzo, het is vaak als ik een hele dag weg ben en dan snel wat brokjes geef omdat ik niet de fut heb om het nog klaar te maken
P.S. ik mix het met water omdat hij anders heel erg weinig drinkt, dus dat is zo een beetje zijn eten en drank samen dan
P.S. ik mix het met water omdat hij anders heel erg weinig drinkt, dus dat is zo een beetje zijn eten en drank samen dan
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ja dat doe ik inderdaad ook - water erdoor prakken.
Los van de zinvolle tips hierboven: ik heb ook zo'n braak-kat. Alles kwam er binnen een paar minuten weer uit (het liefst op mijn bed) en ik heb een bloedonderzoek laten doen bij de DA. Daar kwam niets uit, dus van alles geprobeerd. Onze katten zijn niet dol op natvoer en eigenlijk hoeven ze niets (sinds kort lusten ze een beetje Sterilised van RC), maar de DA adviseerde om Digestive Support, brokjes, te proberen. Sindsdien heeft Tika nooit meer gebraakt. Ja, zo nu en dan een haarbal, maar dat is in mijn optiek te snappen. Onze kater Noek doet dat ook, hoewel weer veel minder vaak dan Tika.
Succes, hopelijk heb je hier iets aan.
Succes, hopelijk heb je hier iets aan.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika