Kat likte knoflooksaus

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Berryblue
Kitten

Kat likte knoflooksaus

Bericht door Berryblue »

Goedenavond,

Mijn Britse korthaar van 1 jaar en 5.4 kg heeft vanavond aan wat knoflooksaus gelikt.
Ik had zelf knoflooksaus gemaakt met mayo, yoghurt en een teen knoflook geperst.
De kat eet vanalles maar lijkt mayo en yoghurt lekker te vinden... Nu heeft hij enkele likjes gehad toen ik even niet was aan het opletten.
Op internet lees ik allemaal heftige dingen omdat knoflook natuurlijk giftig is. Ik heb al met de DA gebeld en die zei dat zo'n kleine hoeveelheid niet uitmaakt. Toch heb ik nog wat geruststelling of advies nodig... Iemand anders zoiets meegemaakt?

Vriendelijke groet,
Marcella
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Kat likte knoflooksaus

Bericht door Synemios »

Ik zou de dierenarts vertrouwen, Ze kunnen er bij hoge doseringen en langdurig gebruik bloedarmoede van krijgen.
misschien heb je iets aan dit stukje:
Toxische dosis van knoflook
In de biologie kom je deze uitspraak regelmatig tegen: alles is vergif. Uiteindelijk heeft alles een toxische dosis.

Bij honden en katten is de toxische dosis van knoflook 16-24 gram per dier per dag. 1 teentje per 20-25 kg lichaamsgewicht geeft in de praktijk geen bloedarmoede. Bij de onderzoeken waarbij bloedarmoede optrad werden hoge doseringen gebruikt.
Nu is een kat natuurlijk geen 20-25 kg.
Maar 1 teentje voor de saus, ik neem aan dat je kat niet het hele bakje leeg heeft gelikt.

Hier heb ik het met Timmy trouwens ook een keer gehad, en daar maakte ik mij ook zorgen om.
Maar ik had er gelukkig meer last van dan hij en mijn dierenarts zei het in de gaten te houden maar zei ook dat het niet zoveel kwaad kon.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Berryblue
Kitten

Re: Kat likte knoflooksaus

Bericht door Berryblue »

Dankje voor je reactie!
Plaats reactie