Kitten te licht, eet slecht
Kitten te licht, eet slecht
Hallo allemaal, sinds maandag hebben wij een kitten, ze is nu 9,5 week, 1e vaccinatie gehad en ontplooid en ontwormd. Ze doet het goed, doet alles al op de bak, is actief, gaat ook lekker slapen en wisselt dat mooi af, ze wast zichzelf ook goed.
Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest ivm een vies oogje en we hebben antibiotica meegekregen. Maar: de da vond haar ook te licht en wat aan de magere kant.
Ze woog op 3 oktober 860 gram, gisteren bij de da 850 gram máár volgens onze weegschaal thuis woog ze 930 gram. Dat is op zich al vreemd, maar ze is vrij dunnetjes en eet inderdaad niet echt geweldig…
Waar ze vandaan kwam werden er verschillende brokjes gemixt waaronder Iams. Dus Iams gebruiken wij nu (voor kittens tot 12 mnd). Alleen ik heb het idee dat ze het niet echt lekker vindt. Ze eet echt niet het aantal gram wat is voorgeschreven voor haar leeftijd.
We hebben gisteren bij de da royal canin recovery meegekregen, ter aanvulling, daar eet ze wel wat van maar ook geen grote hoeveelheden.
Ze poept en plast wel meerdere keren per dag.
Ik zou eigenlijk graag uitproberen of er brokjes zijn die ze wél heel lekker vindt waardoor ze meer gaat eten, maar om nou allemaal van die grote verschillende zakken te kopen? En: ze kan natuurlijk ook niet zomaar In één keer overstappen op andere brokjes.
Dus heeft iemand tips voor ons? Hoe pak ik dit goed aan? En welk voer is echt van goede kwaliteit, wordt over het algemeen lekker gevonden en heeft echt een hoge voedingswaarde? Dank alvast voor het meedenken!
Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest ivm een vies oogje en we hebben antibiotica meegekregen. Maar: de da vond haar ook te licht en wat aan de magere kant.
Ze woog op 3 oktober 860 gram, gisteren bij de da 850 gram máár volgens onze weegschaal thuis woog ze 930 gram. Dat is op zich al vreemd, maar ze is vrij dunnetjes en eet inderdaad niet echt geweldig…
Waar ze vandaan kwam werden er verschillende brokjes gemixt waaronder Iams. Dus Iams gebruiken wij nu (voor kittens tot 12 mnd). Alleen ik heb het idee dat ze het niet echt lekker vindt. Ze eet echt niet het aantal gram wat is voorgeschreven voor haar leeftijd.
We hebben gisteren bij de da royal canin recovery meegekregen, ter aanvulling, daar eet ze wel wat van maar ook geen grote hoeveelheden.
Ze poept en plast wel meerdere keren per dag.
Ik zou eigenlijk graag uitproberen of er brokjes zijn die ze wél heel lekker vindt waardoor ze meer gaat eten, maar om nou allemaal van die grote verschillende zakken te kopen? En: ze kan natuurlijk ook niet zomaar In één keer overstappen op andere brokjes.
Dus heeft iemand tips voor ons? Hoe pak ik dit goed aan? En welk voer is echt van goede kwaliteit, wordt over het algemeen lekker gevonden en heeft echt een hoge voedingswaarde? Dank alvast voor het meedenken!
- crazycatladyP
- Panter
Re: Kitten te licht, eet slecht
Is er ook in haar bekje gekeken door de DA?
Een vies oogje kan komen van niesziekte en daar kunnen ze ook blaren van in de bek krijgen, dan eten ze natuurlijk ook niet lekker.
Als dat het geval is, heeft ze waarschijnlijk pijnstilling nodig om weer lekker te gaan eten.
Een kitten van 9,5 week van rond de 900g is inderdaad te licht.
Ze worden meestal rond de 100g geboren en zouden dan minstens 100g per week moeten aankomen.
Waar is ze op 3 oktober gewogen?
Want als dat ook bij de DA was, dan is ze afgevallen en dat is echt niet goed.
Was dat thuis, dan is ze wat aangekomen en zou ze wel wat meer mogen groeien, maar groeit ze in ieder geval
Het is op zich normaal dat verschillende weegschalen wat kunnen afwijken van elkaar.
Bij zo`n klein kitten is het verschil dan al snel erg groot.
Iam`s is inderdaad niet de beste brok, ik zou voor een brok met hoger vleesgehalte gaan: orijen, celtic connection, wildcat etosha, oid.
Vaak kun je ook wel kleine proefzakjes kopen en dan heeeel voorzichtig mengen, beginnen met een paar brokjes per dag, zodat ze er geen last van krijgt, want diarree erbij kan ze nu helemaal niet gebruiken.
Als je ziet dat de ontlasting dunner wordt, even terugschakelen naar wat je ervoor gaf en niet verder opbouwen met mengen.
Krijgt ze ook natvoer?
Misschien vindt ze dat lekkerder (en eet het wat makkelijker, zeker als ze bijvoorbeeld last van haar bekje heeft).
Carny kitten, GRAU, granatapet of catz finefood maken bijvoorbeeld prima blikjes kittenvoer.
Een beetje warm water eroverheen zodat het lekker gaat ruiken, helpt vaak ook om lekker te gaan eten.
Een kitten heeft natuurlijk ook een klein maagje, dus zal kleine beetjes per keer eten, dus ik zou het eten ook zo vaak mogelijk aanbieden.
Een vies oogje kan komen van niesziekte en daar kunnen ze ook blaren van in de bek krijgen, dan eten ze natuurlijk ook niet lekker.
Als dat het geval is, heeft ze waarschijnlijk pijnstilling nodig om weer lekker te gaan eten.
Een kitten van 9,5 week van rond de 900g is inderdaad te licht.
Ze worden meestal rond de 100g geboren en zouden dan minstens 100g per week moeten aankomen.
Waar is ze op 3 oktober gewogen?
Want als dat ook bij de DA was, dan is ze afgevallen en dat is echt niet goed.
Was dat thuis, dan is ze wat aangekomen en zou ze wel wat meer mogen groeien, maar groeit ze in ieder geval

Het is op zich normaal dat verschillende weegschalen wat kunnen afwijken van elkaar.
Bij zo`n klein kitten is het verschil dan al snel erg groot.
Iam`s is inderdaad niet de beste brok, ik zou voor een brok met hoger vleesgehalte gaan: orijen, celtic connection, wildcat etosha, oid.
Vaak kun je ook wel kleine proefzakjes kopen en dan heeeel voorzichtig mengen, beginnen met een paar brokjes per dag, zodat ze er geen last van krijgt, want diarree erbij kan ze nu helemaal niet gebruiken.
Als je ziet dat de ontlasting dunner wordt, even terugschakelen naar wat je ervoor gaf en niet verder opbouwen met mengen.
Krijgt ze ook natvoer?
Misschien vindt ze dat lekkerder (en eet het wat makkelijker, zeker als ze bijvoorbeeld last van haar bekje heeft).
Carny kitten, GRAU, granatapet of catz finefood maken bijvoorbeeld prima blikjes kittenvoer.
Een beetje warm water eroverheen zodat het lekker gaat ruiken, helpt vaak ook om lekker te gaan eten.
Een kitten heeft natuurlijk ook een klein maagje, dus zal kleine beetjes per keer eten, dus ik zou het eten ook zo vaak mogelijk aanbieden.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Dan zit ze inderdaad wat onder het streefgewicht... maar... wanneer is ze precies ingeënt???kersje79 schreef: 10 okt 2024 07:49 Ze woog op 3 oktober 860 gram, gisteren bij de da 850 gram máár volgens onze weegschaal thuis woog ze 930 gram. Dat is op zich al vreemd, maar ze is vrij dunnetjes en eet inderdaad niet echt geweldig…
Want dat doen ze normaal bij 8 weken maar ook met minimaal 1kg.
Ik denk dus dat ze haar net (een paar dagen) voor het meegeven geënt hebben.
Dan kun je verwachten dat ze deze week niet zoveel aankomt. Het lichaam is nog hard aan het werk.
Op welke weegschaal heb jij haar overigens gewogen??? Met deze gewichten is een mensenweegschaal (methode met zelf erop gaan staan met en zonder haar) niet nauwkeurig. Dan kun je beter wegen met een digitale keukenweegschaal of babyweegschaal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dank voor jullie reacties! Ze heeft op 3 oktober een gezondheidscheck gehad van de da van de fokster en toen ook haar 1e vaccinatie gekregen. Inderdaad een paar dagen voor we haar meekregen (4 dagen). Volgens het vaccinatiepaspoort woog ze toen dus 860 gram, op 9 oktober bij onze da 850 gram maar ik heb haar thuis die dag ook direct gewogen na het da bezoek, op een digitale keukenweegschaal die goed geijkt is (we hebben het nog gecheckt gisteren) en toen woog ze 930 gram. Dus dat is wel een erg groot verschil met het gewicht bij de da……gek toch?!
Maar ik vertrouw onze weegschaal wel dus we wegen vanaf nu elke dag om het zo bij te kunnen houden. Los van dit gekke gedoe met het wegen….ze moet wel echt beter eten want ze eet nu wel recovery natvoer van Royal Canin maar ze eet nog steeds echt te weinig brokjes. We denken dat ze het echt niet lekker vindt…dus we gaan toch proberen te switchen. Ik ga dus inderdaad even kijken en wat proefpakketjes proberen te vinden en ondertussen blijven we recovery voeding van RC geven naast de brokjes. En dan zsm voorzichtig proberen wat ze lekker vindt en beter eet dan Iam’s.
O ja de dierenarts heeft gecheckt op niesziekte, daar is nu geen aanwijzing voor. Het lijkt dus toch een virale of bacteriële ooginfectie te zijn. Het oogje ziet er trouwens nú al beter uit dan gisteren (we zijn direct gestart met Ab zalf), dus daar zijn we blij mee.
Maar ik vertrouw onze weegschaal wel dus we wegen vanaf nu elke dag om het zo bij te kunnen houden. Los van dit gekke gedoe met het wegen….ze moet wel echt beter eten want ze eet nu wel recovery natvoer van Royal Canin maar ze eet nog steeds echt te weinig brokjes. We denken dat ze het echt niet lekker vindt…dus we gaan toch proberen te switchen. Ik ga dus inderdaad even kijken en wat proefpakketjes proberen te vinden en ondertussen blijven we recovery voeding van RC geven naast de brokjes. En dan zsm voorzichtig proberen wat ze lekker vindt en beter eet dan Iam’s.
O ja de dierenarts heeft gecheckt op niesziekte, daar is nu geen aanwijzing voor. Het lijkt dus toch een virale of bacteriële ooginfectie te zijn. Het oogje ziet er trouwens nú al beter uit dan gisteren (we zijn direct gestart met Ab zalf), dus daar zijn we blij mee.
- crazycatladyP
- Panter
Dat klinkt in ieder geval allemaal positief, fijn dat het geen niesziekte is.
En de er is dus sprake van 3 verschillende weegschalen, daar kan best wat verschil in zitten.
En de er is dus sprake van 3 verschillende weegschalen, daar kan best wat verschil in zitten.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zou haar 3 of 4 keer per dag natvoer geven. En daarnaast de mogelijkheid brokjes te eten 24/7 Dus een klein beetje brokjes altijd hebben staan.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ja dat is inderdaad precies zoals we het doen! We hebben haar gisteravond nog gewogen en toen woog ze 972 gram, dus tov onze eigen weegschaal de dag ervoor 42 gram erbij. Alleen poepte ze daarna dus ze zal in werkelijkheid iets lichter zijn. Maar er komt dus wel wat bij.castratenkoor schreef: 11 okt 2024 07:15 Ik zou haar 3 of 4 keer per dag natvoer geven. En daarnaast de mogelijkheid brokjes te eten 24/7 Dus een klein beetje brokjes altijd hebben staan.
Alleen heeft ze nu wel weer vrij zachte poep (geen diarree gelukkig)….ik denk van de overgang naar al het natvoer erbij, wat ze dus eerder niet at….dus dat gaan we wat matigen en rustiger opbouwen en we blijven haar maar dagelijks wegen en heel goed in de gaten houden!
En ik ga zo andere voeding kopen, om heel voorzichtig het testen met een paar brokjes of ze dat lekkerder vindt….
Mijn kat vindt de RC Recovery ook niet lekker.kersje79 schreef: 11 okt 2024 08:38
En ik ga zo andere voeding kopen, om heel voorzichtig het testen met een paar brokjes of ze dat lekkerder vindt….
Hij eet wel de brokjes en het blikvoer van RC Mother & Babycat.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Nou het gaat hier beter. Ze is bijna over op andere voeding (licht verteerbare via DA, ontlasting is weer normaal) en ze is inmiddels 160 gram zwaarder dan 9 dagen geleden! Oogje is rustiger, ab-zalf zijn we mee klaar (na 7 dagen zalven) dus het lijkt allemaal de goede kant op te gaan. Vrijdag gezondheidscheck bij de da en als alles in orde is dan krijgt ze dan ook de 2e vaccinatie.
Dat is een fijn bericht!
Hoe heet het poesje eigenlijk?
Hoe heet het poesje eigenlijk?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Ze heet Guusje!