Wel of niet blaasontsteking?
Wel of niet blaasontsteking?
Onze poes Luca vertoont vreemd gedrag. Het lijkt alsof ze 's morgens een blaasontsteking heeft, omdat ze 4 tot 5 keer achter elkaar een plasje probeert te doen. Soms lukt dat.
's Middags, 's avonds en 's nachts is dit gedrag helemaal over en is alles weer normaal. Ze slaapt en eet goed en speelt zelfs. Ze doet dan hooguit één of twee keer een gewone plas.
Is dit misschien een manier van aandacht vragen?
En als het een blaasontsteking zou zijn, dan zou ze toch de hele dag dat gedrag vertonen?
Bedankt voor je reactie!
's Middags, 's avonds en 's nachts is dit gedrag helemaal over en is alles weer normaal. Ze slaapt en eet goed en speelt zelfs. Ze doet dan hooguit één of twee keer een gewone plas.
Is dit misschien een manier van aandacht vragen?
En als het een blaasontsteking zou zijn, dan zou ze toch de hele dag dat gedrag vertonen?
Bedankt voor je reactie!
Re: Wel of niet blaasontsteking?
een blaasontsteking heb je of niet, dat kan niet alleen maar in de ochtend zijn. kan ze ook niet plassen in de ochtend? misschien zit er blaasgruis? ik zou het zeker na laten kijken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
De enige manier om daar achter te komen is naar de dierenarts gaan.
Verder eens met Wendy, als het dan blaasgruis zou zijn, dat kan weer blaasontstekingen veroorzaken.
Maar blaasontsteking zonder gruis kan ook.
Aandacht vragen op die manier kun je denk ik sowieso wel uitsluiten, zo werkt dat niet bij een kat.
Verder eens met Wendy, als het dan blaasgruis zou zijn, dat kan weer blaasontstekingen veroorzaken.
Maar blaasontsteking zonder gruis kan ook.
Aandacht vragen op die manier kun je denk ik sowieso wel uitsluiten, zo werkt dat niet bij een kat.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zou bloed en urine na laten kijken. Daar kunnen veel antwoorden uit gehaald worden.
Dan kan er een plan van aanpak komen.
Dan kan er een plan van aanpak komen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Beste Wendy, Denise, en "Castratenkoor",
Heel erg bedankt voor jullie berichten. Het bleef er even bij op jullie te reageren.
We zijn woensdag met Luca naar de dierenarts gegaan. Daar is de urine geprikt, en het bleek dat er teveel calcium in zat. Het is nu even de vraag of dit calcium (voeding?) de boosdoener is of dat er misschien toch sprake is van een niersteentje.
In afwachting daarvan hebben we van de dierenarts Metacam gekregen en antibiotica.
Nog steeds doet ze pogingen om te plassen. We houden het in de gaten.
Hartelijke groet!
Heel erg bedankt voor jullie berichten. Het bleef er even bij op jullie te reageren.
We zijn woensdag met Luca naar de dierenarts gegaan. Daar is de urine geprikt, en het bleek dat er teveel calcium in zat. Het is nu even de vraag of dit calcium (voeding?) de boosdoener is of dat er misschien toch sprake is van een niersteentje.
In afwachting daarvan hebben we van de dierenarts Metacam gekregen en antibiotica.
Nog steeds doet ze pogingen om te plassen. We houden het in de gaten.
Hartelijke groet!
Hoeveel was de pH (want ik neem aan dat ze dat ook even op de schone urine gemeten hebben)?Noah12345 schreef: 11 okt 2024 10:09 Daar is de urine geprikt, en het bleek dat er teveel calcium in zat. Het is nu even de vraag of dit calcium (voeding?) de boosdoener is of dat er misschien toch sprake is van een niersteentje.
Uiteraard wil je niet dat bij zuurdere urine de calcium gaat samenklonteren met oxalaat (tot Calciumoxalaat kristallen), want die zijn moeilijker op te lossen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dag Rik,
Dank voor je reactie. We hebben niet naar de PH waarde gevraagd. Dat kunnen we alsnog doen, omdat we a.s. maandag opnieuw een afspraak hebben. Mocht Luca nog steeds last hebben, dan zal de dierenarts een echo maken. Ik ga er van uit dat ze op de hoogte zijn van mogelijke samenklontering tot kristallen.
Dank voor je reactie. We hebben niet naar de PH waarde gevraagd. Dat kunnen we alsnog doen, omdat we a.s. maandag opnieuw een afspraak hebben. Mocht Luca nog steeds last hebben, dan zal de dierenarts een echo maken. Ik ga er van uit dat ze op de hoogte zijn van mogelijke samenklontering tot kristallen.
Oeps... pH is toch wel een belangrijke waarde. Zeker als je het hebt over vorming van blaasgruis.
In zure urine (lage pH) kunnen zich Calciumoxalaat kristallen vormen. Deze zijn niet op te lossen met speciaal voer en in uiterste geval alleen operatief te verwijderen. In basale urine (minder zuur, hoge pH) vormen zich Struviet kristallen. Dit is normaal wel op te lossen met voer.
Het is dus altijd wel handig om de pH te weten, om zo dus ook te kijken of je dus iets aan het voer moet doen.
(Eigenlijk is het de eerste waarde waar ik normaal naar zou kijken, naast of er wel of geen gruis is, en welk soort gruis.)
Hopelijk gaat het snel beter.
In zure urine (lage pH) kunnen zich Calciumoxalaat kristallen vormen. Deze zijn niet op te lossen met speciaal voer en in uiterste geval alleen operatief te verwijderen. In basale urine (minder zuur, hoge pH) vormen zich Struviet kristallen. Dit is normaal wel op te lossen met voer.
Het is dus altijd wel handig om de pH te weten, om zo dus ook te kijken of je dus iets aan het voer moet doen.
(Eigenlijk is het de eerste waarde waar ik normaal naar zou kijken, naast of er wel of geen gruis is, en welk soort gruis.)
Hopelijk gaat het snel beter.
Grtz, Rik
Goed dat je het hebt na laten kijken, zaten er ook bacteriën in de urine?
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Dag allen,
Sorry voor de late reactie, maar we zitten midden in een verhuizing...
Het gaat inmiddels goed met Luca: bij de echo bleken er inderdaad steentjes in de blaas te zitten. Deze moesten operatief worden verwijderd. Het herstel daarna ging niet echt goed: Luca bleef heel vaak hele kleine beetjes plassen. Dit ondanks het voorschrift van Terasozine (voorkomt verkramping). Daarnaast kreeg ze antibiotica en metacam. Pas na een kleine week was er verbetering en nu is ze sinds een week zowat de oude.
Omdat de steentjes Caciumoxolaat bevatten, heeft Luca dieetvoer voorgeschreven gekregen: Specific cat kidney support. Daarvan eet ze alleen de harde brokken, het zachte voer lust ze helaas niet. Omdat dit dieet voor altijd is, vraag ik me af of er misschien een ander merk voer is dat gelijkwaardig is aan het nierondersteunende voer van Specific cat. Het is toch wel fijn om eens af te wisselen.
Voor de rest mogen we heel tevreden zijn! Luca is bijna hersteld en echt tevreden (dat zijn wij ook)!!
Sorry voor de late reactie, maar we zitten midden in een verhuizing...
Het gaat inmiddels goed met Luca: bij de echo bleken er inderdaad steentjes in de blaas te zitten. Deze moesten operatief worden verwijderd. Het herstel daarna ging niet echt goed: Luca bleef heel vaak hele kleine beetjes plassen. Dit ondanks het voorschrift van Terasozine (voorkomt verkramping). Daarnaast kreeg ze antibiotica en metacam. Pas na een kleine week was er verbetering en nu is ze sinds een week zowat de oude.
Omdat de steentjes Caciumoxolaat bevatten, heeft Luca dieetvoer voorgeschreven gekregen: Specific cat kidney support. Daarvan eet ze alleen de harde brokken, het zachte voer lust ze helaas niet. Omdat dit dieet voor altijd is, vraag ik me af of er misschien een ander merk voer is dat gelijkwaardig is aan het nierondersteunende voer van Specific cat. Het is toch wel fijn om eens af te wisselen.
Voor de rest mogen we heel tevreden zijn! Luca is bijna hersteld en echt tevreden (dat zijn wij ook)!!
Het zal wel aan mij leggen maar ik begrijp dat dus nooit hé... (ken de regels van notatie van ingrediënten)Noah12345 schreef: 02 nov 2024 16:01 Omdat de steentjes Caciumoxolaat bevatten, heeft Luca dieetvoer voorgeschreven gekregen: Specific cat kidney support. Daarvan eet ze alleen de harde brokken...
Hoe kan dat nou goed zijn voor een katSpecific cat kidney support: Samenstelling
Maïs, maïsproteïne, reuzel, visolie (7,7%), eipoeder, aardappeleiwit, maïszetmeel, cellulosepoeder, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, bietenpulp, mineralen (inclusief tripkaliumcitraat), vitamines en sporenelementen (inclusief gechelateerde sporenelementen), Antarctische krill, vismeel, taurine, psylliumschil Tryptofaan, lysine, L-carnitine. Met natuurlijke antioxidanten (tocoferolen, rozemarijnextract en vitamine C).
Bevat geen kunstmatige kleur- of smaakstoffen.

Ik ben geen voedseldeskundige... (maar de dierenarts is dat uiteraard ook niet).
Het zou mijn keuze niet zijn. (nog steeds geen pH bekend?)
Grtz, Rik
Wat fijn dat het nu beter gaat.
Royal canin en trovet heeft ook een voer die helpt bij nierfalen en oxalaat.
Mijn katten deden het er prima op.
Hier staat een lijst welke geschikt zijn, bij welke vorm van gruis, en er zijn ook combi voersoorten
https://www.medpets.nl/welke-voeding-bij-blaasgruis-kat
Royal canin en trovet heeft ook een voer die helpt bij nierfalen en oxalaat.
Mijn katten deden het er prima op.
Hier staat een lijst welke geschikt zijn, bij welke vorm van gruis, en er zijn ook combi voersoorten
https://www.medpets.nl/welke-voeding-bij-blaasgruis-kat
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Rik en Synemios, dank voor jullie sympathieke reacties. Hier kom ik verder mee!
Groet, Noah.
Groet, Noah.