Onverwachts een verkeersslachtoffertje erbij…

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Joepiedepoepie
Kitten

Onverwachts een verkeersslachtoffertje erbij…

Bericht door Joepiedepoepie »

Hoi kattenliefhebbers,

Ik heb eerder poezen gehad, vorig jaar is de laatste op hoge leeftijd overleden. Ik heb dus wel enige ervaring, maar waar ik nu onverwachts voorsta kan ik wel wat tips gebruiken.

Afgelopen donderdag, 4 dagen geleden dus, werd voor mijn neus een klein katje door een auto aangereden. Ik zag het nog bewegen in de berm dus ik had geen andere keuze dan te stoppen. Gelukkig kon ik meteen bij de dierenarts terecht en als hij er slecht aan toe was geweest, had ik hem op mijn kosten laten inslapen.

Maaarrrr, dat leek erg mee te vallen. Geen breuken, interne bloedingen uiteraard niet uit te sluiten maar er zat genoeg leven in. Wel vol met vlooien en heel erg klein nog, werd op een week of 6 geschat. Hij kreeg meteen een pipet tegen vlooien en wormen en een pijnstiller, en het eten dat hij kreeg vrat hij op alsof hij al dagen niks had gehad.

En nu… is hij dus bij mij thuis. Hij is al twee keer in bad geweest en heeeeeeeel veel gekamd, inmiddels vlovrij. Hij krijgt RC kitten en eet en drinkt goed, speelt ook leuk en heeft al na een paar dagen in de gaten wat de bedoeling is van de kattenbak.

Super dus. Maaarr hij heeft wel een bol buikje en dunne poep. Niet waterdun maar wel breiachtig, ca 3x per dag. Mogelijk wormenbuik zei de DA. Nu vier dagen verder (na pipet met ontworming dus) is daar nog niets in veranderd. Hoe snel zou dat moeten verbeteren?

We gaan sws volgende week weer terug naar de dierenarts voor chip en evt enting en om nieuwe wormenkuur mee te nemen, maar is dit reden om eerder weer terug te gaan?
Ik heb geen navraag gedaan hoe snel de ontworming zou moeten werken, ik was nog te zeer overstuur.

En misschien kan ik beter overgaan op RC gastro kitten in plaats van het gewone kittenvoer? Hij is denk ik niet gewend om brokjes en vloeibare snoepjes te krijgen dus het is ook een grote overgang, misschien wil ik te snel.
Wat denken jullie?
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Onverwachts een verkeersslachtoffertje erbij…

Bericht door Synemios »

Allereerst, wat super dat je je over dit kitten ontfermd hebt.

Hoe erg is de diarree? Het kan echt wel 2 weken aanhouden maar als het echt veel vaak en dun is dan zou ik toch nog even met de dierenarts overleggen ( foto van de ontlasting maken en mailen?)

Met jonge kittens ben ik zelf altijd wat voorzichtiger, aan de andere kant, het kitten heeft natuurlijk wel behoorlijk wat mee gemaakt en nu ook ineens (ander) voer wat jezelf al benoemd en medicijnen, dat is allemaal een aanslag op dat lijfje ( ook al was het wel nodig)

Gaat het eten en drinken wel goed?

Ik zou gewoon even bellen of mailen en vragen of je eerder terug moet of dat je het aan kunt kijken tot volgende week.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Joepiedepoepie
Kitten

Bedankt voor je reactie! De diarree is niet hevig. Het blijft beperkt tot hoopjes chocomousse op de kattenbak, een keer of 3/4 per etmaal.

En het eten en drinken gaat goed. Hij krijgt dus RC brokjes en eet daar goed van, ik zie hem ook vaak drinken. En hij probeert ook om brokken van de hond mee te pikken als hij de kans krijgt (dat probeer ik zeker te voorkomen).

Goed idee om eens te vragen of ik er een foto van kan mailen (nooit contact per mail gehad, maar dat kan geen kwaad natuurlijk)!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat fijn dat hij bij jou een plekje heeft gevonden. kleine bofkont. nu hopen dat de diaree snel weg is. bij twijfel gewoon even bellen met de DA
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Joepiedepoepie
Kitten

Dankjewel nellebel!
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Wat fijn dat hij gered is door jou en zulke goede zorg krijgt!
Ik zou inderdaad even contact opnemen met de DA, gastro kan denk ik sowieso geen kwaad als hij zo`n last van zijn darmpjes heeft.
Houd ook even in de gaten of hij niet gaat hoesten of benauwd wordt, dat zie je soms na ontwormen, als er sprake is van longworm.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wow, voor dit kitten gaat de uitdrukking "een geluk bij een ongeluk" ook echt letterlijk op!
Wat fijn dat je dit kleintje zo liefdevol opneemt en een gouden mandje geeft.

Hoe heet je nieuwe huisgenootje?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Joepiedepoepie
Kitten

Hij heet Joep, wat mijn forum-naam misschien al een beetje verraadde :)
De dierenarts dacht dat het een katertje is, maar kon het nog niet met zekerheid zeggen.
Bedankt voor jullie lieve reacties!
Ik ga straks de dierenarts even bellen.
Joepiedepoepie
Kitten

Update: ik ben even langs de DA geweest met Joep. Hij heeft een kuurtje diarsanyl meegekregen. Om nogmaals te ontwormen is het nog te vroeg en ook de eerste enting kan pas over een paar weken. Hij woog 700 gram dus hij is al behoorlijk aangekomen in de 5 dagen dat hij bij ons is, ondanks de zachte poep. En ook de diarsanyl ging goed naar binnen met zijn voer. Hopelijk helpt het.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Diarsanyl ken ik niet maar het klinkt wel alsof jullie het enorm hebben getroffen met elkaar ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Hopelijk is Joep nu snel van de diarree af, en je hebt een verstandige dierenarts.
Goed dat hij is aangekomen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie