Hoeveelheid nat/droog-voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
nija
Kitten

Hoeveelheid nat/droog-voer

Bericht door nija »

Hi,

Sinds 6 weken heb ik een kat, mijn eerste kat, super leuk. Een vrouwtje van +- 2.5 jaar, gesteriliseerd, volgens administratie van het asiel 4KG, ik gok iets minder (nog niet gewogen).

De kat is de hele dag door ontzettend bezig met het idee van voedsel. Meerdere keren per uur naar haar (lege) bakje toelopen, er dan naar staren, hem voor de zoveelste keer uitlikken. Wat ik haar geef eet ze meteen in z'n geheel op, er blijft nooit iets over, en daarna wordt de vloer nog afgespeurd naar gevallen stukjes.

Toen ik haar net had had ik Albert Heijn huismerk brokjes gekocht, en deze in een bakje neergezet zodat ze er van kon 'grazen'. Ze at hier +- 100 gram van op een dag (bakje voor en na gewogen), wat volgens de informatie die ik op het internet vind te veel is. Verder had ik me in de tussentijd wat verdiept in verschillende soorten voer en voorzichtig de conclusie getrokken dat deze goedkope brokjes op termijn niet de beste keuze zouden zijn voor de gezondheid van de kat.

Ik ben dus verder gaan zoeken naar voer en manieren van voeren en wat blijkt, mijn kat maakt het helemaal niks uit, ze wil gewoon eten eten eten en schrokt t zo naar binnen. Ik ben nu tot het volgende gekomen, maar durf niet te zeggen of ik het zo goed doe qua hoeveelheid en samenstelling, dus hoopte hier wat meningen te krijgen. Aangezien er niet echt een punt van verzadiging te zijn voor haar kan ik niet op basis van haar gedrag bepalen of ik 'genoeg' geef.

Ik geef nu deze brokjes, dit eet ze alsof het snoep is:

https://www.almonature.com/en/cat-produ ... sh-Chicken

In combinatie met dit (complete) nat voer, hap slik weg:

https://www.almonature.com/en/cat-produ ... ontent=154

Het nat voer is beschikbaar in verschillende 'smaken' en wissel ik af (tonijn, bief en kalkoen heb ik meen ik).

Het voedingsadvies op de verpakkingen van Almo Nature is (voor een kat van 4KG):

- 35 gram brokjes
- 110 gram nat voer

Ik geef haar:

- 45 gram brokjes
- 85 gram nat voer

Aangezien een blikje nat voer 85 gram is vind ik het weinig praktisch om voor 110 gram te gaan, in plaats daar van geef ik haar 1 blikje per dag. Om te compenseren voor het gemiste nat voer krijgt ze iets meer brokjes. Dit zal rond de 40/50 gram per dag zitten.

Ze krijg dit voer verspreid over 5 porties, beginnend 7 uur sochtends en eindigend 10 uur s'avonds. Drie keer per dag via een voermachine een derde van de brokjes, en twee keer geef ik haar zelf de helft van het nat voer.

Doordat ze elke keer dat ik me door het huis beweegt actief komt kijken en zachtjes miauwen om voer bekruipt mij, als amateur kattenhouder, vaak het idee dat ik haar te kort doe.

Hoe denken jullie over bovenstaande? Afgezien van het feit dat ik er waarschijnlijk iets te minutieus mee bezig ben :lol:
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Hoeveelheid nat/droog-voer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou dan gaan voor 1,5 blikje natvoer per dag in 3 x. Halve blikje kun je eenvoudig in tupperware in de koelkast bewaren. Dus 3 x daags half blikje. En de brokjes op 50 gram houden in 4 porties over de dag. Dus om en om droog en nat door de dag.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Ik heb jaren aan freefeeding gedaan omdat de katjes die had daar prima mee om konden gaan en me dus nooit zo verdiept in hoeveel ze precies nodig hebben, maar nu heb ik een rosse schrokop waarbij dit niet gaat werken. Ik heb het een tijdje geprobeerd maar hij blijft schrokken en wordt een dikzak dus hoog tijd om in te grijpen. Te beginnen heb ik voor beide katjes anti schrok etensbakjes gekocht zodat ze rustiger moeten eten en nu staat in het afhaalpunt een programmeerbare voer automaat klaar. Ik geef ze smorgens en savonds een maaltijd en tussendoor hebben ze nu dus brokken onbeperkt ter beschikking en straks dus beperkt in meerder hapjes over de dag/nacht. Maar dan kom ik dus ook op: hoeveel moet ik ze dan geven. De meeste sites die tips geven hebben het over natvoer of droogvoer en zelden over EN. Nu ben ik volgende pagina (van een da) tegengekomen die aangeeft hoe je dit kan berekenen voor je kat, rekening houdend met grootte activiteit etc.
https://vanschotenmane.nl/stappenplan-h ... e-gewicht/
Als er mensen zijn die een andere mening hebben dan hoor ik het graag maar vooralsnog ga ik deze berekening toepassen
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

onze gijs was in het begin ook gefixeerd op eten. zo erg dat guusje het dan moest ontgelden. ik gaf in het begin 6x daags brokjes. (afgemeten). en 2x daags beetje natvoer (ik doe met 1 blikje voor 2 katten wel 2 dagen, ik leng het aan met water, maar er soep van).
nu krijgen ze 1 x daags hun brokken, fixatie bij gijs is gelukkig voorbij.
ik zou bij jou kat ook over gaan op meerdere keren per dag brokjes geven. wel afgemeten. ze moet even leren dat haar brokjes er zin maar dat jij bepaalt wanneer en niet zij. wel vaste tijden doen ,ze moet ervan op aan kunnen. ze heeft mogelijk moeten vechten voor eten dus pakt wat ze pakken kan.
je zou tijdelijk even haar gewicht in de gaten kunnen houden. mijn katten krijgen veel minder dan op de pak voer staat en komen nog aan. ze bewegen niet zo veel maar probleem is ook dat volgens mij de leverancier veel te veel op het pak zet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Heb je al geprobeerd om te blijven free-feeden, maar enkel via voerpuzzels?

Ik zou proberen van het eten over verschillende puzzeltjes doorheen de ruimte te verspreiden. Als je van die balletjes gebruikt, hoeft dat niet veel te kosten.
bv. zoiets https://www.dekatviseur.be/product/pets ... e-kleuren/
Maar je kan ook zelf dingen maken, verschillende soorten puzzels uitproberen.... Er is daar echt super veel voor te vinden, zowel te koop als DIY.

Op die manier creëer je geen schaarste. Als er soms geen eten is, kan dat net schrokken in de hand werken. Als Filou bij ons kwam was hij ook een enorme schrok-op. Wij hadden ook maar 2 bakjes eten staan. Zodra hij merkte dat eentje bijna leeg was, moest de rest ook op. Nu staan er kleine potjes en puzzeltjes door heel het huis en ervaart hij geen nood meer tot schrokken.

Daarnaast voorkom je ook het schrokken doordat eten tijd gaat vergen. Elk brokje moet immers uit de puzzel gehaald worden. Dus snel eten is gewoon geen optie.

Om op te bouwen, kan je ook enkele puzzeltjes en enkele anti-schrokbakjes voorzien (die dan maar een bodempje vulling hebben, zodat ook dat 'werken' is, maar dat het zeker lukt). En afhankelijk van hoe slim de kat is, kan je daarna opbouwen naar complexere puzzels.

Welke puzzels werken, hangt heel erg van de kat af. Onze Filou houdt van dingen waar hij kan tegen meppen of mee kan gooien. Pixel is meer in het fijnere werk en haalt graag met haar pootjes brokjes uit potjes.
Voor natvoer kan je een likmat gebruiken, zodat ook dat een pak trager gaat.
Plaats reactie