Rare stinkende natte plekjes

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Rare stinkende natte plekjes

Bericht door fempie-1990 »

Hallo allemaal

Ik heb even een vraagje. Ik heb een kater van 6.5 hij is gecastreerd. Al 5.5 jaar geleden ofzo. Heel af en toe gaat hij ineens graven op een plekje op de grond of vensterbank of waar dan ook. Alsof hij iets wil begraven. Dan kijk ik en ligt een een klein vies geel achtig nat plekje. Zijn achterkant is dan ook een beetje nattig. Als ik het weg veeg met een papiertje ruikt het een beetje naar urine.. heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn . ( hij krijgt speciaal voer voor de urine wegen . Want hij heeft steuviet gehad toen hij jonger was)

Alvast bedankt
Groetjes femke
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door OMH »

Klinkt dat niet een beetje als een infectie, eigenlijk? Geel en natachtig, dan moet ik denken aan iets in de richting van pus. Als het een ontsteking is: hopperdehop naar de DA.
Heeft hij koorts of verhoging? Gedraagt hij zich ook anders?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door fempie-1990 »

OMH schreef: 05 mei 2024 13:34 Klinkt dat niet een beetje als een infectie, eigenlijk? Geel en natachtig, dan moet ik denken aan iets in de richting van pus. Als het een ontsteking is: hopperdehop naar de DA.
Heeft hij koorts of verhoging? Gedraagt hij zich ook anders?
Nee hij gedraagt zich gewoon normaal. Is ook niks meer te zien nu. Hij eet normaal . Hij drinkt normaal. Hij rend. Hij doet niet gekker dan normaal. Hij wast zich goed.
Is nu ook niks meer te merken.. zouden het misschien anaal klieren kunnen zijn die Hij even leegt
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door OMH »

Tja, ik ben bang dat ik het dan ook niet weet. Je zegt dat je nu niets meer merkt. Sleetjerijden, doet hij dat?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door Synemios »

Ja ik denk inderdaad dat het zijn anaalklieren zijn, even laten legen/nakijken door de dierenarts, want misschien zitten ze verstopt.
Sleetje rijden hoeft niet perse, doet Luna ook nooit.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door fempie-1990 »

OMH schreef: 05 mei 2024 14:56 Tja, ik ben bang dat ik het dan ook niet weet. Je zegt dat je nu niets meer merkt. Sleetjerijden, doet hij dat?

Nee dat doet hij njet
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door OMH »

Synemios schreef: 05 mei 2024 15:10 Ja ik denk inderdaad dat het zijn anaalklieren zijn, even laten legen/nakijken door de dierenarts, want misschien zitten ze verstopt.
Sleetje rijden hoeft niet perse, doet Luna ook nooit.
Kijk, een deskundige aan het woord! Goed dat je inbreekt Denise! :grin:
Dat is geen ironie, deze poster weet heel veel meer dan ik weet.

Ik ben het er overigens wel mee eens, maar ik ben dan ook iemand die nooit langer wacht met het raadplegen van de DA dan nodig is.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door fempie-1990 »

OMH schreef: 05 mei 2024 15:53 Kijk, een deskundige aan het woord! Goed dat je inbreekt Denise! :grin:
Dat is geen ironie, deze poster weet heel veel meer dan ik weet.

Ik ben het er overigens wel mee eens, maar ik ben dan ook iemand die nooit langer wacht met het raadplegen van de DA dan nodig is.
Ik ga ook niet zo snel naar de dierenarts met hem . Hij moet eerst soort van gedrogeerd worden . Met kalmerings pillen. Aangezien hij niet te behandelen is zonder . Daarom dat ik het hier eerst vroeg... hij heeft het heel soms . Verder doet hij eigelijk gewoon normaal. Alleen ffies zo een nat plekje en natte achterkant . Maar dan wast hij zich en is het zo weer over.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door OMH »

fempie-1990 schreef: 05 mei 2024 16:09 Ik ga ook niet zo snel naar de dierenarts met hem . Hij moet eerst soort van gedrogeerd worden . Met kalmerings pillen. Aangezien hij niet te behandelen is zonder . Daarom dat ik het hier eerst vroeg... hij heeft het heel soms . Verder doet hij eigelijk gewoon normaal. Alleen ffies zo een nat plekje en natte achterkant . Maar dan wast hij zich en is het zo weer over.
Dan ben ik bang dat ik je probleem niet voor de volle 100% begrijp. Er zijn hier mensen met heel veel kennis, ik weet niet wat "heel soms" is en het is zo weer over zeg je . Ondanks de deskundigheid van heel veel mensen hier: als je er erg mee zit: raadpleeg een dierenarts, die hebben er voor doorgeleerd ;-), en nogmaals het zou mijn eerste stap zijn. Sorry, verder kan ik er weinig mee maar ik hoop uiteraard dat het overgaat of dat er een oplossing komt! Voor mijn katten is naar de DA gaan ook geen feestje. Succes en sterkte! En ik meen dat van harte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door Synemios »

Eens met Olga, Dan zou ik de dierenarts bellen en overleggen.
Zie je hem ook niet veelvuldig likken in dat gebied?
Ik heb ook een kat (Indy) die we eerst een hoge dosering gaba moeten geven voor ze mee kan maar ik weet inmiddels ook dat verstopte of ontstoken anaalklieren ook echt geen pretje zijn voor een kat, al lijkt het alsof hij er geen last van heeft verder.
De dierenarts zal wel weten wat het verstandigste is in het geval van jouw kat.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7686
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door Rik »

Het zou ook passieve incontinentie kunnen zijn (onbewust urineverlies, b.v. tijdens slaap).

Die plekjes waar je dat vind, is dat op een plaats waar hij slaapt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door OMH »

Rik schreef: 05 mei 2024 17:26 Het zou ook passieve incontinentie kunnen zijn (onbewust urineverlies, b.v. tijdens slaap).

Die plekjes waar je dat vind, is dat op een plaats waar hij slaapt?
Tussendoortje, ik leer graag bij: passieve incontinentie, graaft een kat dan ook? Sorry voor het inbreken!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7686
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door Rik »

OMH schreef: 05 mei 2024 17:56 Tussendoortje, ik leer graag bij: passieve incontinentie, graaft een kat dan ook? Sorry voor het inbreken!
Geen probleem hoor. Het is een normale vraag.

Een kat heeft een instinct om alles wat nat en ongewoon is te begraven (dat is om hun plek schoon te houden zodat andere beesten niet zien dat zij daar zijn geweest). Als er dus wat natvoer langs het schoteltje komt (en ze willen het niet oplikken) dan gaan ze het 'begraven'. Hebben ze naast de bak geplast dan gaan ze het 'begraven'. Soms maken ze dan ook graaf bewegingen rond de plek (en niet op de plek zelf) om bv (fictief) zand over die plek te vegen. Ze merken vaak wel dat het geen zin heeft (er ligt geen zand) maar het is toch instinct hè ;)

Dus dat graven als er per ongelijk wat urine ligt is heel normaal (instinct).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door OMH »

Rik schreef: 05 mei 2024 18:36 Geen probleem hoor. Het is een normale vraag.

Een kat heeft een instinct om alles wat nat en ongewoon is te begraven (dat is om hun plek schoon te houden zodat andere beesten niet zien dat zij daar zijn geweest). Als er dus wat natvoer langs het schoteltje komt (en ze willen het niet oplikken) dan gaan ze het 'begraven'. Hebben ze naast de bak geplast dan gaan ze het 'begraven'. Soms maken ze dan ook graaf bewegingen rond de plek (en niet op de plek zelf) om bv (fictief) zand over die plek te vegen. Ze merken vaak wel dat het geen zin heeft (er ligt geen zand) maar het is toch instinct hè ;)

Dus dat graven als er per ongelijk wat urine ligt is heel normaal (instinct).
Dank je!
Hopelijk heeft de topicstarter hier ook iets aan :grin:!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rare stinkende natte plekjes

Bericht door Synemios »

Rik heeft wel een goed punt, vocht uit de anaalklieren ruikt anders dan urine ( veel sterker)
Maar ja ook dan is het goed om te overleggen met de dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie