Een 2e poes/kat nemen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

Hoi allen,

Ik ben nieuw hier! De laatste dagen zit mij iets niet helemaal lekker. Ik heb sinds 2 jaar een poes in huis. Ze lekker sociaal, komt bij mij liggen en geniet hier echt van. Dat is ook waarom ik mij wat zorgen maak.

Ik werk 36 uur. 4 om 5 dagen per week. Daarnaast heb ik in de avond/weekenden nog wat sport/hobby momenten. Ik geef haar 2 keer daags eten en vers water, sochtends even wat aandacht en in de avonduren dat ik thuis ben zijn we lekker aan het bankhangen.

Maar nu denk ik is dit genoeg? Ben ik niet te vaak we? Laat ik haar niet teveel alleen? Is dan een 2e poes erbij niet een betere optie? Maar gaat dat wel goed? En als dat niet goed gaat wat dan? Naar de buur katten is ze best wel fel. Er komt nog wel eens wat gemiauw af. Ze mag overigens wel naar buiten. Ik heb alleen geen kattenluik, dus dan zou ze hele dag buiten moeten blijven. Als ze dit wil is dat prima natuurlijk. Maar ze maakt niet veel aanstalten met dit weer om naar buiten te gaan.

Als ik thuis kom heeft ze momenten dat ze voor de gang deur staat te miauwen. Maar ook zat momenten dat ze op de bank ligt te slapen en op kijkt van ow, jij bent het... Als ik op de bank zit komt ze wel als ik haar roep even kroelen, daarna gaat ze haar eigen weg. Of ze blijft bij mij liggen of verder op, op de bank. Maar ook wel op haar eigen plekjes.

Wat zouden jullie adviseren om te doen? Het betreft een 10/11 jarige poes.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door OMH »

Je hebt een druk schema. Heb je wel tijd met haar te spelen? Ook een kat van die leeftijd vindt aandacht in de zin van spelen wel fijn.

Ze is wel veel alleen, vind ik. Als ik jou was zou ik zeker een maatje voor haar (hoe heet ze?) overwegen. En dan wel met een voorzichtige introductie, als ik lees dat ze best fel is naar de buurkatten.
Nee, niet alleen buiten houden, al vindt ze het nog zo fijn daar. Het feit dat ze voor de deur staat te miauwen zegt wel iets, kennelijk is behoefte aan gezelschap wel belangrijk.
Hopelijk is "even kroelen" niet de enige aandacht die ze krijgt. Ik bedoel het niet onaardig, hoor! Je vraagt het en dat is wat ik zou doen. Er zijn veel kattenkenners op dit forum en hopelijk krijg je meer advies en/of respons.
Lief dat je een tweede katje overweegt, trouwens!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

Bedankt voor je antwoord! Dan ga ik het asiel eens mailen!

Ik woon trouwens niet zo heel erg groot. Mijn huis is z'n 40m2 denk ik.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door Rik »

Als ze altijd alleen geweest is en al 10 jaar is, dan denk ik dat ze niet echt meer zit te wachten op een maatje. Ik heb het bij Bowy een keer geprobeerd. Ze was toen een jaar of 5/6. Maar zij bleek dus absoluut niet met andere katten overweg te kunnen (sowieso was ze een erg schuwe poes naar vreemde toe). Ik heb het haar toen ook maar niet afgedaan en 15 jaar gewacht voordat ik weer andere katten nam (toen zij er niet meer was).

Mocht je het wel willen proberen... bereid je dan voor op een zeer voorzichtige en langdurige introductie. Lees jezelf daar vooral heel goed over in. Die voorbereiding lijkt me wel echt nodig want de katten kunnen elkaar op 40m² niet echt ontlopen.

Hoe is ze overigens naar vreemden mensen toe?
Is ze wel sociaal? Of is ze echt een solopoes?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

Dankje voor je reactie! Ze is niet altijd alleen geweest trouwens. Ze is sinds 2022 bij mij. Daardoor woonde ze bij iemand met 2 katten. Maar hun andere kat was niet zo lief naar haar toe. Daarom vonden ze het beter voor haar om een nieuw baasje te zoeken.

Ze is wel sociaal. Ze vindt het lekker om even aangehaald te worden. Dan begint ze helemaal te spinnen! Ze wil lekker bij je op de bank zitten.

Ik zit dus echt in de rats en voel mij ontzettend schuldig! Moet ik dan maar zelf een nieuw baasje voor haar vinden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door Rik »

TijgerM schreef: 04 apr 2024 06:43 Ze is wel sociaal. Ze vindt het lekker om even aangehaald te worden. Dan begint ze helemaal te spinnen! Ze wil lekker bij je op de bank zitten.
Ja, maar dat is naar jou toe (neem ik aan?). Wat doet ze als er een vreemde binnen komt? Komt ze dan ook op de bank liggen?

Een kat is erg gehecht aan routine en eigen territorium. Alles wat dat verstoort kan haar van slag maken. Uiteraard wil ze wel graag aandacht maar dan wel van degene die ze vertrouwd en waar ze een band mee opgebouwd heeft.

Het opnieuw opbouwen van een band (met een ander baasje of met een andere kat) zal, als ze echt een solo poes is, wel wat tijd in beslag nemen.

Als ze wel sociaal is maar vreemde mensen (lees: ze komt gewoon ook lekker op de bank liggen als er vreemd bezoek is) dan kan het een heel ander verhaal zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

Er lopen hier veel buur katten. Opzich gaat dat goed, wel wordt er eens flink gemiauwd naar elkaar. Maar ze kunnen wel samen op hetzelfde stukje lopen.

Ja, naar vreemde mensen is ze ook sociaal. Wel iets meer de kat uit de boom kijken, maar niet bang.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door Rik »

Aan de verhouding met andere buurt katten buiten kun je niets afleiden. Daar speelt n.l. ook territorium een rol.

Maar als ze naar vreemd bezoek wel sociaal is, dan geeft dat hoop. Een beetje de kat uit de boom kijken is normaal maar als ze daarna wel heel voorzichtig in de buurt blijft/komt dan is dat mooi. Dan geeft dat aan dat ze toch wel om kan gaan met vreemde situaties waardoor een (voorzichtige) introductie met een andere kat wel succes zou kunnen hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

Dank je wel voor je antwoord! Ik weet dus niet waar ik haar gelukkiger mee maak. Daarnaast als het niet klikt vind ik het ook zo sneu om het andere poesje terug naar het asiel te brengen.

Ik heb in ieder geval een groot klim/lig paal besteld en nog wat losse dingetjes om het huis poes vriendelijk te maken. Ik dacht misschien nog aan een radio?

Ik zou het liefst minder willen werken, maar helaas is dat financieel een nog te grote stap.

Zo ziet mijn weekindeling er ongeveer uit.
Ik denk dat mijn week er zo uit gaat zien:
5 daagse week:
Maandag 07:30 tm 17:30 werken. Om 19:00 uurtje pumpen in de sportschool.
Dinsdag 07:30 tm 17:30 werken. In de avond thuis.
Woensdag 07:30 tm 20:30 werken/paard.
Donderdag: 7:30 tm 17:30 werken en een uurtje pumpen in de sportschool om 19u.
Vrijdag: 7:30 tm 17:30 werken. In de avonduren thuis.
Zaterdag/zondag èèn van deze dagdelen naar paard. Misschien nog een uurtje sporten. Maar ik probeer in het weekend toch niet te veel afspraken te hebben. Ook voor mijn eigen rust.

Op 4 daagse weken ben ik de vrijdag vrij. Dan ga ik nog een dagdeel naar het paard.

Maar dat is maar net hoe de week loopt en andere dingen die er bij komen. Zoals een keer een kapper, werkoverleg, verjaardag ed ed. Ik denk dat iedereen dat wel heeft?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door nellebel »

waar maak je nu uit op dan dat ze ongelukkig is? mijn katten staan altijd voor de deur te schreeuwen als mijn man thuis komt. ik sta er dan voor jan doedel bij want ik ben dan al thuis. als ik thuis kom liggen ze meestal lui op de bank of in hun mandje. dan sta ik te roepen in de gang van hallo, welkom thuis, ja ik ben er hahahaha. soms komen ze wel hoor, rek en strek....langzaam aan gewandeld. ik heb er twee maar die doen niets samen. gijs is erg aanhankelijk, maar ze slapen ook veel. ook als ik thuis ben. als ik thuis ben besteed ik wel veel tijd aan ze. als is het maar door ze overal bij te betrekken, vooral gijs, door te kletsen met hem te vertellen hoe mijn dag was en hem te vragen wat hij heeft gedaan. gijs kletst altijd terug. bankhangen vinden ze tegenwoordig beiden fijn, dus allebei een schoot en het is prima.
dus kijk goed naar je kat, laat ze in haar gedrag zien dat ze zich niet prettig voelt?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door Rik »

TijgerM schreef: 04 apr 2024 08:23 Ik weet dus niet waar ik haar gelukkiger mee maak.
Dat is moeilijk te zeggen. Oudere katten zijn vaak tevreden met hun eigen routines. Of ze dus echt inderdaad behoefte heeft aan een maatje is vaak moeilijk te zeggen.

Voor katten heeft de radio aanlaten in ieder geval geen zin. Dat is voor honden overigens anders. Maar een kat 'luisterd' niet naar muziek. Wel kan bv 'katten-tv' of een aquarium interessant voor ze zijn.
https://huisvee.nl/radio-aanlaten-voor- ... t-het-zin/

Maar ik verwacht dat een 10 jarige kat hoofdzakelijk zal slapen tot jij thuiskomt ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door cerna »

Ik denk niet dat je haar een plezier doet met een andere kat, vooral ook omdat ze slechte ervaringen heeft met een soortgenoot vanuit haar vorige situatie en dat dat de reden van haar herplaatsing was.

Waar je haar wel een plezier mee doet is om vaker thuis te zijn. Minder werken is lastig, maar moet je persé drie avonden in de week weg zijn wanneer je ook al de hele dag weg bent geweest?
Ik snap dat dit belangrijk voor je is, maar de kat is ook belangrijk en dan zul je moeten afwegen wie je het belangrijkste vindt: jezelf of de kat?
Die beslissing kun je alleen zelf nemen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

Rik schreef: 04 apr 2024 08:48 Dat is moeilijk te zeggen. Oudere katten zijn vaak tevreden met hun eigen routines. Of ze dus echt inderdaad behoefte heeft aan een maatje is vaak moeilijk te zeggen.

Voor katten heeft de radio aanlaten in ieder geval geen zin. Dat is voor honden overigens anders. Maar een kat 'luisterd' niet naar muziek. Wel kan bv 'katten-tv' of een aquarium interessant voor ze zijn.
https://huisvee.nl/radio-aanlaten-voor- ... t-het-zin/

Maar ik verwacht dat een 10 jarige kat hoofdzakelijk zal slapen tot jij thuiskomt ;)
Ja heel vaak ligt ze lekker te slapen als ik thuis kom. Dan kijkt ze echt op van oh ben jij het? Je maakt mij wakker.

Ja ik vind het lastig. Het kwam op het werk ter sprake, iemand zei ik vind het eigenlijk niet fijn dat de poes de hele dag alleen is als ik aan het werk ben. Toen dacht ik, oh maar dat heb ik ook en ik sport er nog naast. Ik merk ze is wel aanhankelijk, ze vindt aandacht fijn. Maar ze gaat ook wel haar eigen gang en ik kan niet direct merken dat ze ongelukkig is. Het is ook niet dat ze geen aandacht krijgt. Zoals iemand hier ook zij, ik betrek haar overal bij en als ik in de ochtend thuis ben voor het klaar maken voor werk krijgt ze flink wat knuffels. Als ik in de avond thuis ben kroelen we wel en (misschien niet goed) ze slaapt in het begin van de avond bij mij op bed. Maar ze vindt het ook fijn om ergens te zitten en neer te kijken. Dus ik wil hoge plankjes in huis maken aan de muur.

Maar bij haar gaat het om een jongere poes.
TijgerM
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2024 21:34

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door TijgerM »

cerna schreef: 04 apr 2024 09:08 Ik denk niet dat je haar een plezier doet met een andere kat, vooral ook omdat ze slechte ervaringen heeft met een soortgenoot vanuit haar vorige situatie en dat dat de reden van haar herplaatsing was.

Waar je haar wel een plezier mee doet is om vaker thuis te zijn. Minder werken is lastig, maar moet je persé drie avonden in de week weg zijn wanneer je ook al de hele dag weg bent geweest?
Ik snap dat dit belangrijk voor je is, maar de kat is ook belangrijk en dan zul je moeten afwegen wie je het belangrijkste vindt: jezelf of de kat?
Die beslissing kun je alleen zelf nemen.
Ik ben niet perse hele avonden weg gelukkig. Vanavond ben ik rond half 6 thuis. Dan is het om half 7 naar de sportschool, een uurtje pumpen en om half 9 zit ik weer op de bank.

Ik wil graag een goede balans tussen aandacht voor de poes en sport/hobby.
Maar nu ik daar over na denk ik, ik kan daar wellicht nog wel wat efficiënter mee omgaan. Wat meer verdelen in het weekend en minder op de lange dagen. Bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een 2e poes/kat nemen?

Bericht door nellebel »

helemaal niets mis mee dat ze bij je slaapt natuurlijk, nog mee tijd samen toch? die van ons slapen de hele nacht bij ons op bed. zou niet zonder kunnen. ik denk dat guusje ons niet zou missen als we de hele dag weg waren, maar gijs niet. daarom gaan wij ook niet op vakantie. die trekt dat niet. dit jaar gaan we wel (manlief belooft 1x per 5 dag een midweek). dan komt er wel iemand 2x per dag in huis maar gijs is zo'n bangerd die krijgt dan zijn knuffels niet. v5 jaar geleden heeft hij er ook echt last van gehad. heb er nu al buikpijn van. maar we houden telefonisch contact. oefenen we nu al mee. als manlief en ik elkaar bellen als er 1 al thuis is, praten we met gijs via de telefoon. hij begint al terug te kletsen nu, hij begint ons te herkennen. hopelijk helpt dat in september.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie