Ik ben nieuw op het forum! Ik heb een 3-jarige Europese korthaar (Beertje). Begin juni vorig jaar heeft hij een blaasontsteking gehad en was er gruis te zien in zijn urine. Dit is toen verholpen met medicatie en sindsdien krijgt hij speciaal voer (CD kattenbrokken van Hills).
Hij drinkt voldoende. Er is altijd water tot zijn beschikking, al drinkt hij het liefst uit de kraan (heeft hij altijd al gedaan). Ook maak ik (soms 2x) dagelijks een soepje van wat brokjes en water. Hij eet normaal, drinkt, speelt, poept dagelijks en lijkt een relaxte blije kater. Laat geen bijzonder onrustig gedrag zien.
Het viel mij al langer op dat Beer weinig plast (vaak eens in de twee dagen). Wanneer hij plast komt er gewoon urine. Hij laat zeker geen symptomen zien van blaasgruis of een ontsteking. Hij gaat gewoon niet naar de kattenbak en lijkt dus gewoon niet te moeten plassen. Ik motiveer hem soms om te gaan (misschien niet goed maar dan zet ik hem op de kattenbak) en wandelt hij er weer rustig van af. Soms, als het al lang geleden is, doet hij wel een plas. Hij doet zijn behoefte niet elders in huis.
Ik heb al aan de assistente van de dierenarts gevraagd hoe dit kan en zij vond het ook wel vreemd. Een gemiddelde kat gaat 2x per dag. Ze kon niet zo snel bedenken wat het zou kunnen zijn. Ze had voor nu geen signalen tot zorg (aangezien geen symptomen van gruis), maar het blijft raar.
Op internet vind ik alleen maar info over ontstekingen en gruis; en niks over een kat die gewoon niet hoeft te plassen.
Hebben jullie er ervaring mee of tips?