Ik hoop hier wat ervaringen van anderen te horen die misschien ook te maken hebben of hebben gehad met het probleem waar ik op het moment mee te zit. Of mijn kat eigenlijk.
Ik heb een 2 jarige Maine Coon/Ragdoll mix kater. Een paar weken geleden kreeg hij ineens een dik tranend oogje, hij kneep een beetje met zijn oog en het leek te jeuken. We zijn toen naar de dierenarts geweest en die zei dat het een virusje was. Daar hebben we toen een zalfje voor gekregen wat ik 4x per dag moest gebruiken. Na een paar dagen leek het inderdaad minder te worden maar na een dag of 6 was het oog toch weer dik. De dag erna ben ik weer naar de dierenarts geweest (een andere dierenarts dit keer) en toen is er een test gedaan om te kijken of er geen beschadiging op zijn oog zat. Dit was niet het geval en het advies was om er even niks aan te doen en het aan te kijken.
Inmiddels ben ik nog een keer naar de dierenarts geweest omdat het oog toch af en toe weer dikker is en het lijkt te jeuken. Ik zie hem soms echt met zijn voorpoot over zijn oog wrijven en boven zijn oog begint het kaal te worden. De dierenarts zei de vorige keer al dat ze vermoed dat zijn ooglid een beetje naar binnen rolt waardoor de haartjes zijn oog zouden kunnen irriteren. Het oog zag er verder goed uit maar het lijkt wel vervelend voor hem. Het advies was nu om het een half jaar aan te kijken met een gewoon oogzalfje zonder medicatie erin en het af en toe te spoelen met gekookt water. Dat was gister, vandaag ziet zijn oog er weer niet uit.
Hij lijkt de afgelopen tijd best wel een groeispurt gehad te hebben en omdat hij voor het grootste deel Maine Coon is en hij dus nog wat langer zou kunnen groeien, wilde de dierenarts het nog even aankijken. Eventueel kan er daarna naar een oplossing gekeken worden als hij last blijft houden.
Het afgelopen jaar heeft hij veel last gehad van allergieen. Waarvoor dat is weet ik niet precies, maar hij krijgt dan veel jeuk aan zijn kop (tussen ogen en oren) en krabt het tot bloedens toe open. Hij heeft een aantal keer een Moderin prik gekregen tegen de allergische reactie en dat helpt, maar wil ik zoveel mogelijk vermijden. De laatste prik is inmiddels zo'n 4 maanden geleden. We hebben verschillende merken hypoallergeen voer geprobeerd en zit nu sinds een aantal maanden op Royal Canin Anallergenic. Dit lijkt tot nu toe goed te gaan als ik kijk naar hoe lang hij nu al geen echte reactie gehad heeft. Ik heb ook Apoquel gekregen van de dierenarts om te proberen mocht hij weer jeuk aan zijn kop krijgen.
Ik vind het wel gek dat hij nu zo'n last heeft van zijn oog. Zou het iets te maken kunnen hebben met zijn allergieën? Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Ik heb wat foto's toegevoegd van hoe hij er met zijn zielige oogje uitziet.