Nieuwe kater jaagt op katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Mea
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2023 12:50

Nieuwe kater jaagt op katten

Bericht door Mea »

Hallo allemaal,
Ik ben erg bang dat ik me een onmogelijke taak op de hals heb gehaald…
Drie weken geleden heb ik een hele lieve energieke kater uit een opvang opgenomen in mijn huis, omdat ik hem dat gunde. Wat betreft karakter beschrijving leek hij goed te passen bij mijn poes en kater.
We zijn nu drie weken verder en ik merk dat de nieuweling wel heel erg energiek is en hij heeft al op mijn katten gejaagd.
Mij was op het hart gedrukt om de kater, die gek op soortgenootjes is en ook alleen bij soortgenoten werd geplaatst om die reden, meteen bij mijn eigen kater en poes te zetten. Ik twijfelde, omdat ik overal las dat je juist voor een langzame introductie moet gaan. Maar ik heb toch het advies opgevolgd en de eerste 1,5 dag was het redelijk rustig op wat blazen na. Maar daarna begon de ellende; de nieuwe kater ging mijn huidige katten fel opjagen, waardoor mijn huidige kater zich terugtrok boven op zolder op ‘zijn’ kast en niet wilde eten en de poes zich helemaal beneden terug trok onder een bed (huiskamer is op de middelste verdieping en die werd dus ‘in beslag genomen’ door de nieuwe kater). Ik heb de katten toen toch echt wel apart gezet; huidige kater en poes in de huiskamer en de nieuwe kater in de rest van het huis. Dit ben ik ook dagelijks gaan omdraaien. De huiskamer deur werd een soort magische lijn en heeft een aardige kier en een ruit, dus de katten kunnen elkaar zien en ruiken. Er wordt soms geslagen onder de kier door, de nieuweling miauwt heel hard en alleen de poes heeft echt de moed om toenadering te zoeken. Ik speel bij de deur met ze en geef ze lekkers bij de deur, maar mijn ‘eigen’ kater durft niet echt in de buurt te komen. Poes wel.

Helaas is de nieuwe kater 2x door de deur heen geglipt en joeg mijn katten bizar snel op. Hij blijkt dus behoorlijk fel te zijn en terwijl de opvang aangaf dat hij ‘gek is op soortgenoten’, denk ik eerder aan ‘fel naar soortgenoten’, maar dit kan ook aan mijn katten liggen natuurlijk.

In overleg met een katten gedragsdeskundige ben ik nu met een gaasrek bij de trap sinds gisteren meer contact mogelijk gaan maken tussen de dieren. Probleem is dat huidige kater niet naar het rek komt. Nieuwe kater reageert fel op poes als zij komt kijken. Veel meer contact is er nog niet geweest bij het rek.

Heeft iemand ervaring met het fel achterna jagen? Kan dit stoppen? Moet ik deze introductie op gaan geven of is er hoop…?

Ik heb dus drie verdiepingen, waarover verdeeld vier kattenbakken. Ik heb overal waterbakken staan, de katten eten uit een surefeed (etensbak met chip), heb vier krabpalen, hangmatten en mandjes. Ze kunnen op een hoge kast en op een lagere kast in de huiskamer en verder op de bedden in de slaapkamers… Ik ben erg nerveus hieronder en ben bang dat ik dat overbreng. Ik heb er een hard hoofd in en weet niet hoe lang ik dit zelf nog volhoud… maar wil er alles aan doen om het te laten slagen, want de nieuwe kater is werkelijk een lieve schat en ik zou het vreselijk vinden voor hem als hij weer weg moet (hij heeft al wat meegemaakt). Maarja, mijn eigen katten mag ik niet vergeten natuurlijk, zij hebben hier niet om gevraagd.

Ik hoop dat iemand me wat moed in kan spreken met deze jagende lieverd..
Alvast bedankt, Mea.
Plaats reactie