Gevonden kittens zonder moeder

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

:offtopic: (even het off-topic vlaggetje ervoor hangen :lol: )
OMH schreef: 08 dec 2023 19:59 @Rik: ik bedoel het absoluut niet onaardig, maar hoe kom je toch aan die anti-brokjes-wijsheid? Dat staat er natuurlijk toch weer niet vriendelijk, maar ik zie je aldoor anti-brokjes-reacties geven en ik ben gewoon benieuwd. Je haalt het vast niet nergens vandaan... Maar waar vandaan?
Dit was niet eens echt een anti-brok reactie maar meer een reactie op de anti-natvoer reactie van dierenartsen. Alsof zij het beter weten. En dan nog zeggen dat brokken beter zijn. En ook beter zijn voor de tanden (wat brokken, en ja ook natvoer, zeker niet is).

Voor mijn katten ben ik wel voor natuurlijke voeding. Brokjes gebruik ik hier wel maar alleen als snoepjes (af en toe gedurende spel en om achteraan te jagen). Maar niet als maaltijd. Ik heb daar genoeg bronnen over gelezen om te weten dat katten obligate carnivoren zijn en hun lichaam niets heeft aan koolhydraten. Eigenlijk is dit gewoon algemeen bekend. Zie b.v. https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/

Ik ben overigens niet eens zo fanatiek (want ik gebruik brokjes als snoepjes). Als je bijvoorbeeld op barfplaats kijkt, dan moet je het woord brokken niet eens noemen :lol: En ik begrijp dat brokken ook echt wel hun voordeel kunnen hebben. Zoals goedkoper, kunnen laten staan (hoewel ik ook niet zo voor free-feeding ben maar dat is weer een ander ding ;) ), het blijft langer goed, makkelijk in voerpuzzels. Maar de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

Ik heb Bowy overigens tot 10 jaar ook brokken Whiskas gegeven en tot 18 jaar natvoer van Felix. En daar vallen de katten echt niet zomaar dood bij neer. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het gezonder is om natuurlijk te voeren. Ik heb me na de nierproblemen van Bowy goed verdiept in de ingrediënten van brokken en natvoeren (alseerst ook de nierdieten) en dan kom je toch nogal wat (rare) dingen tegen.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat katten uit zichzelf te weinig drinken. Katten kunnen op brokken gewoon veel makkelijker medische problemen ontwikkelen. De combinatie weinig vocht en veel koolhydraten werkt dat gewoon in de hand (zoals blaasgruis e.d.). (En nee, dat is natuurlijk geen zekerheid)
OMH schreef: 08 dec 2023 19:59 Onze Noek en Tika willen niets anders dan hun brokjes en geloof me, ik heb van alles geprobeerd: natvoer, dure en goedkope varianten van noemhetmaar, ze hoeven het niet. Ik heb vrijwel alle suggesties die ik hier in het forum tegenkwam geprobeerd.
Ja, een kat moet het natuurlijk wel willen eten. Als een kat alleen brokjes heeft leren eten dan is het heel moeilijk om op latere leeftijd nog op iets anders over te stappen. Vandaar dat ik altijd van vrij jong in ieder geval adviseer om katten (kittens) in ieder geval in aanraking te laten komen met natvoer (liefst kwalitatief goed). Maar als ze geen natvoer (of rauw) willen eten... dan zijn brokken natuurlijk wel het beste (tegenover niet eten).

In dat geval is het ook zo... geef waar de kat het goed op doet...

Overigens... de commerciële voeren (lees: zowel brokken als natvoer) zitten ook vol met smaakmakers. En als ze dat eenmaal gewend zijn... knappe jonge die ze er dan nog vanaf kan krijgen ;)
https://www.voerwijzer.com/smaakmakers- ... enbrokken/

Als je leesvoer en onderzoeken wilt dan is het even de vraag of je ook Engels kunt lezen.
Voor Nederlands is de https://www.voerwijzer.com al een goede bron om te starten.
Maar als je weet dat het Engelse woord voor Brokken Kibble is, dan gaat er een hele wereld voor je open op internet ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 332
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door OMH »

Dank voor je reactie, ik zal alles gaan bekijken. Of ik Engels kan lezen? Ik heb in Schotland gewerkt... :grin: dus dat zal wel lukken.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

De voer discussie ben ik mee bekend vanuit de hondenwereld. Iets andere voedingsbehoefte wel ongeveer dezelfde brok VS vers verdeling. Zelf eet ik veganistisch. Hier is geen kvv of iets dergelijks verkrijgbaar dus dan zou ik in plaats van restproducten, vlees/vis voor menselijke consumptie moeten voeren en dat wil ik niet.

Als de katten het redden, worden het hier buitenkatten en dan mogen ze zelf hun verse muisjes gaan vangen. Natvoer vind ik wel een optie als aanvulling maar ik denk dat het uiteindelijk ook (gedeeltelijk) brokjes gaan worden. Het nadeel van de zielige dieren hier is dat we ook al ongepland een hond erbij hebben. Ik wil al mijn dieren het liefst optimaal verzorgen maar het contrast is hier zo groot tussen doodgaan bij een verlaten pand en een veilige plaats met noodzakelijke medische verzorging, dat ze best genoegen nemen met goedkope voeding denk ik. Het is in die zin ook geen keuze geweest om er twee katten bij te nemen dus dat maakt ook wel dat ik er tegenwoordig iets anders tegenaan kijk. Zo maakt iedereen een eigen afweging, veel voedingsvoorkeuren komen ook voort uit bepaalde gevoelens of beredeneringen die vaak maar weinig wetenschappelijke onderbouwing hebben (omdat er weinig onderzoek is). Sommige vinden brokken beter voor de tanden terwijl de ander dat als fastfood beschouwt en weer anderen geven alleen barf terwijl een ander weer waarschuwt voor het risico van bot (verstikking/verstopping/perforatie) of schadelijke bacteriën, wat ook allemaal weer te weerleggen is...

Even ontopic, ze doen het volgens mij goed, de ontlasting is redelijk stevig, ze komen wat aan, eten goed en spelen veel en slapen natuurlijk ook veel. Ik zie wel een verschil tussen beide. De kater die er het slechtste aan toe was is lichter (zo uit mijn hoofd 430gr en de andere net boven de 500) en kijkt wat meer de kat uit de boom en is wat aanhankelijker maar dat kan ook het karakter zijn. De kitten van 500gr heeft de opgezette buik maar vannacht is ook dat wat verbeterd (had ook veel gepoept). Ik merk dat ik wel erg uitkijk naar het moment dat ze onafhankelijker en zelfstandiger en ook wat sterker worden. Ze liggen nu bijvoorbeeld bijna constant bij een elektrisch kacheltje, voor de energierekening zou het wel leuk zijn als dat binnenkort ook niet meer nodig is. Ze zijn inmiddels ook redelijk zindelijk, ze zitten tussen het voeren en spelen door in een reismandje bij de verwarming, dan gebeurt er nog weleens een ongelukje maar als ze los zijn gaan ze beide netjes zelf naar de bak.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door nellebel »

Wat fijn dat het steeds een beetje beter met ze gaat. En dat jij ze toch een thuis gaat geven. Knap hoor. Vooral als zoiets niet gepland is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Wat leuk. De tijd dat hun karakter naar boven komt en persoonlijkheid gevormd wordt is aangebroken.

Hebben ze ook al kennis gemaakt met de hond of zijn ze daar nog wat klein voor (hangt natuurlijk ook af van het karakter van de hond)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
cerna
Poema
Poema
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Tijd voor een foto van de bengels?

Aan de voerdiscussie doe ik ook niet mee. Ik geef al ruim 45 jaar natvoer en brokjes en mijn katten doen het er goed op. En waarom geen koolhydraten? Wanneer katten muizen en vogels eten, eten ze via hen ook granen en zaadjes dus een beetje vreemd dat fanatieke barfers koolhydraten volledig afwijzen.
En volledige kuikens of andere dode stukken dier haal ik niet in huis want ook ik ben vegan. Wat dat betreft zou het beter zijn wanneer ik konijnen of cavia's zou hebben. :eshifty:

Wanneer ik lees wat je allemaal voor die hummeltjes doet dan komt het vast helemaal goed. Chapeau! :eclap:

Enne......... ik ben al een tijdje benieuwd waar 'hier' is :smile:
vondeling schreef: 09 dec 2023 10:00 Hier is geen kvv of iets dergelijks verkrijgbaar dus dan zou ik in plaats van restproducten, vlees/vis voor menselijke consumptie moeten voeren en dat wil ik niet.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor alle complimenten en voor de nieuwsgierigen onder jullie, hier is Bulgarije;). De zwarte heet trouwens Piper (Bulgaars voor zwarte peper) en de oranje heet Tikva (betekent pompoen). Met de honden hebben ze nog alleen maar kennis gemaakt op afstand, dat vertrouw ik nog niet helemaal. Eén hond heeft wat jachtinstinct maar vangt nooit iets (puur het spel en het rennen) en kan prima met katten zolang ze niet wegrennen. De andere is vooral speels, jong en lomp dus even wachten tot ze wat weerbaarder zijn. De kippen hebben ze ook al even kort bewonderd, door het gaas heen. In het halletje waar ze zitten zijn ze al heel stoer en zelfs wat baldadig, wanneer ik het kooitje buiten zet en het deurtje opendoe kijken ze me beide wat schaapachtig aan, heel grappig om dat verschil te zien.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door nellebel »

Yep. Gebeurt. Ik ben flieft. Wat een schatjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Wat een dotjes :verliefd: en nog zo klein ;)

Inderdaad nog wat te kwetsbaar voor een introductie met een speelse hond (en ook met een hond met wat jachtinstinct).

Wel zal dat (begeleid) moeten gebeuren voordat ze angstig worden van vreemde dingen (en weg zouden rennen) maar dat kan zeker nog wel wat weekjes wachten. Maar dat zul je zelf ook wel weten want ook ik denk dat je het prima doet :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
cerna
Poema
Poema
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Ach, wat zijn ze leuk! Maar ook nog zo kwetsbaar.
Ook leuke, toepasselijke namen. Voor ons exotisch, maar voor de Bulgaren waarschijnlijk komisch (wij hadden een zwarte kat die we Černá hadden genoemd (een černá kočka is een zwarte kat in het Tsjechisch) en de Tsjechen vonden dat maar vreemd, maar in Nederland reageerde iedereen met "hoe heet die kat?" :lol: ).
Spreek en lees je ook Bulgaars (lastig dat cyrillische schrift, lijkt me)? Ben verzot op het Bulgaarse 'kattengejank' :eshifty: uit de Pirinbergen.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Ze zijn inderdaad ontzettend schattig.

Tot nu toe reageren de Bulgaren leuk op de namen ze vinden het geloof ik al leuk dat het Bulgaars is aangezien hier best wat buitenlanders wonen die geen woord Bulgaars spreken. De dierenarts ging de namen meteen enthousiast vertellen aan haar collega's. Wat betreft de zwarte kat, de buren hadden de zwarte straathond die in onze straat woonde Tsjernia genoemd (wat ook zwart betekent) dus ook dat vinden ze hier prima.

We wonen hier nu ongeveer 2,5 jaar, ik spreek wel een beetje Bulgaars, maar wel echt het hoogst noodzakelijke. Het cyrillische Schrift kan ik wel lezen, maar dat maakt nog niet dat ik alle woorden begrijp die ik lees :eangel: . Mijn vriend spreekt inmiddels vrij goed Bulgaars waardoor ik soms ook wat lui wordt moet ik eerlijk toegeven.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 332
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door OMH »

Wat een schatjes. Ik krijg acuut weer zin in een kitten.
Maar na de ervaring met Kaya (die heeft het uitstekend trouwens!) - ik wil dat niet nog een keer meemaken. Los daarvan: succes met het verder grootbrengen, ze zijn het waard!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Ze zijn het zeker waard en na alle inspanning zijn ze het me ook bijna verplicht om het te redden :-P .
Ze groeien per dag en zijn sinds gisteren beide boven de 500gr. Het gaat niet super snel en wisselt wat per dag maar ik zie ze wel echt groeien en ze zijn niet meer afgevallen. Helemaal fit zijn ze helaas nog niet Tikva heeft nog steeds wat dunne ontlasting, het is een heel stuk verbeterd maar nog geen echte vaste drollen. Ook niest hij zo nu en dan wat me ook wat zorgen baart. Piper doet het wat dat betreft beter, mooie ontlasting en niest tot nu toe niet. In het begin was Piper de kleinste en zwakste, dat is inmiddels andersom. Toch vind ik het nog niet echt verontrustend genoeg om nu weer naar de dierenarts te gaan (stress, waarschijnlijk weer antibiotica en ook weer kans op nieuwe besmetting). Ze zijn enorm speels en hangen, wanneer ze niet eten of slapen constant in en op elkaar, ook oefenen ze volop met jagen. Dus qua gedrag zijn het vrolijke wilde jonge kittens, dat neemt meteen weer een stukje zorgen weg. Voor de liefhebbers nog een paar plaatjes van de kleine frummels in de grote wereld:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Dinky »

Wat een heerlijke foto's van de hummeltjes op avontuur! En wat een heerlijke blauwe lucht, hier in Nederland alleen maar grijs en mistig de laatste tijd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie